Hvem kan jobbe med CRM? Hint: Det er flere enn du tror
Du har sikkert sett at det er stadig flere stillingsannonser hvor ord som CRM, dialog, e-postmarkedsføring og lojalitet går igjen i tittelen. Det er fordi CRM i dag har blitt helt sentralt for de aller fleste markedsmiljøer. Men hvem er det egentlig som kan jobbe med CRM? Mer om det lenger ned. Først litt historie.
Selve fagfeltet og begrepet så lyset på slutten av 80-tallet, men det er først med digitaliseringen og det økende tilfanget av kundedata at CRM har tatt en helt sentral rolle i den digitale kundereisen. Av alle digitale markedsdisipliner er det knapt noe felt som har utviklet seg mer i løpet av kort tid.
For mange bedrifter er kundedata, og spesielt persondata med samtykke, selve gullet. CRM-metodikken muliggjør relevant og personifisert kommunikasjon med en timing som er bedre enn noen annen målrettet markedsføring kan få til. Har du fått tilbud om is mens du lader bilen på Circle K, eller tilbud fra Foodora den kvelden du kjøpte maling på Maxbo for å pusse opp leiligheten? Da er det et godt CRM-arbeid som ligger bak. Når Netflix eller Spotify tipser deg om innhold du liker, er det også CRM-metodikk som ligger bak teknologien de bruker.
CRM er etter vår mening et av de mest spennende fagfeltene i dag fordi man får kombinere fagfeltene strategi, innsikt, teknologi og kreativitet. Spørsmålet “hva tror vi kunden vår trenger NÅ” er alltid viktigere enn å lage en kampanje som kun vil fenge en liten del av de som ser budskapet. Norsk kundebarometer gir oss innsikt i hvilke selskaper som er best likt av sine kunder. Selskapene i toppen bruker alle kundedata aktivt for tilpasset kommunikasjon, noe som fører til kundene føler seg sett.
Les også: Hvordan skrive en god jobbsøknad
Hvem kan jobbe med CRM?
CRM kan virke som et svært komplekst fagområde, men i realiteten er det ikke så vanskelig. Du kan komme fra flere ulike fagbakgrunner for å bli en del av et CRM-team.
Markedsteknologi: For å lykkes med CRM må selskapet ha folk som er flinke på markedsteknologi. Ikke sjelden er IT involvert, og CRM er integrert med kjernesystemene i bedriften.
Analyse: Begrepet segmentering går igjen, og det handler enkelt og greit om forbrukeradferd og innsikt. Derfor trenger man folk som liker å jobbe med analyse i et markedsføringsperspektiv.
Innholdsproduksjon: Man kommer ikke langt uten budskap som treffer. Innholdsprodusenter er derfor viktige, og de får jobbe tett med de andre fagspesialistene på teamet for å lage budskap og innhold som fungerer for de ulike segmentene og kanalene.
Strategiske digitale markedsførere: Til sist nevner vi strategiske, digitale markedsførere som knytter det hele sammen og sørger for å innfri de strategiske og taktiske målsetningene.
Les også: CRM – den nye superhybriden
Akkurat nå søker vi dyktige folk til flere ulike CRM-roller
Når vi leter etter markedsførere som skal jobbe med CRM, er det kompetanse innenfor et av feltene nevnt over vi ser etter. Selve CRM-systemene er gjerne komplekse, men oppleves logiske og brukervennlige for alle med kompetanse innen digital markedsføring. Erfaringen man får fra å jobbe med CRM gir anerkjennelse hos store og moderne marketingmiljøer, og er nyttig å ta med seg, enten man sikter mot ledelse eller spesialisering.
Er du nysgjerrig på om din kompetanse egner seg for en rolle innen CRM eller har andre spørsmål knyttet til fagfeltet? Ikke nøl med å ta kontakt med oss i Teft. Du kan også legge inn en søknad på en av stillingene vi jobber med akkurat nå.