Nettbil akselererer: – Den største vekstreisen ligger foran oss
– Nettbil ble lansert i juli 2017 med idéen om at bilsalg måtte kunne gjøres enklere og bedre for folk. Etter en periode med mye læring kom Aller Media inn som investor i april 2018. Da begynte skaleringen av tjenesten for fullt. Vi gikk fra en månedsrekord på 23 biler solgt, til 1613 biler solgt i september 2022, og har nå hjulpet over 30 000 bileiere med salget, sier Eirik Thorsen, som er en av tre medgründere som etablerte selskapet i 2015.
Eirik er 35 år og kommer opprinnelig fra Sandefjord. Han har en master i international business og har gått befalsskolen i Forsvaret, hvor han møtte Anders Espelund, som er medgründer og CEO i Nettbil. Den tredje gründeren i selskapet heter Thomas Hage og er CTO i selskapet i dag.
Kort fortalt; Nettbil AS forenkler og trygger salgsprosessen for kundene og lar forhandlere konkurrere om bilene. Målet er å sikre best mulig pris for selgere i en trygg og enkel prosess, samtidig som man øker tilgangen av brukte biler til interesserte forhandlere og oppkjøpere. Det eneste bilselger trenger å gjøre, er å kjøre til nærmeste NAF-stasjon, som gjennomfører en test av bilen og tar bilder av den. Deretter kan bilselger bare vente på at budene kommer inn.
Givende å jobbe med en tjeneste som er til nytte for folk
-Siden oppstart har vi hjulpet over 30.000 kunder med salg av bil. I tillegg har vi i dag avtale med over 1700 bilforhandlere som kan legge inn bud på bilene. Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode, og selskapet har en Google-rating på 4.7/ 5.0 av 800 + vurderinger. Det er vi stolte av, forteller Eirik.
Eirik beskriver en lærerik reise der selskapet har vokst fra å selge et titalls biler til dagens nivå, der de selger rundt 1600 biler hver måned. Han mener suksessformelen har vært at de har evnet å teste, lære og omstille seg raskt ved behov.
– Dette har resultert i en veldig god tjeneste som mange har nytte av, og som bare har blitt bedre etter hvert som vi har fått med dyktige kollegaer med på reisen, sier han.
Ansetter viktige nøkkelroller for videre vekst
Nå skal Nettbil ansette to viktige nøkkelroller, en Head of Content og en strategisk kundereiseansvarlig. Begge vil bli sentrale i arbeidet med å bygge selskapet videre.
– Det siste året har vi hatt fokus på å øke kjennskapen til Nettbil, noe vi har lykkes veldig godt med. Nå ønsker vi å bli enda sterkere på å utnytte kjennskapen vi har og bygge smarte løsninger for få inn nye og tidligere kunder. Jeg tror det ligger mye potensial i å tenke kreativt rundt hvordan vi skal øke kjennskap og kunnskap rundt salg av bil og gi verdi til bileiere gjennom godt og relevant innhold, forklarer Eirik.
Begge rollene vil bli en del av markedsavdelingen og rapportere til Eirik.
– For meg er det viktig å ha medarbeidere som er pålitelige, selvgående, nysgjerrige og brenner for faget sitt. Det er viktig at vi jobber sammen for løse problemer og å nå våre og selskapets mål, fastslår han.
I dag teller de ansatte i Nettbil rundt 70 medarbeidere og arbeidsmiljøet bærer preg av at folk trives, er gode til å samarbeide og hjelpe hverandre. Selskapet er lokalisert i Nydalen i Oslo i nær tilknytning til kollektivtilbud. Ønsker man å trene, sponser selskapet trening i samme bygg.
– Vi er flinke til å feire wins og milepæler, og vi forsøker å finne på hyggelige og sosiale aktiviteter sammen med jevne mellomrom utenfor arbeidstid. Vi har for eksempel en fast cageball-kveld i uken. Mange har funnet gode venner her og er sammen på fritiden i tillegg. Snittalderen i selskapet er rundt 27 år så vi har et ungt og aktivt miljø, sier Eirik.
Spennende tid for selskapet
Selskapet forventer betydelig vekst i både omsetning, samarbeidspartnere og antall medarbeidere i tiden fremover.
– Vi skal være det tredje alternativet for alle som skal selge bil i Norge. Hvis du ikke ønsker å selge bilen din selv, men heller ønsker et enkelt og trygt salg, skal du velge nettbil.no. Der vet du at du treffer alle landets bilforhandlere, sier han.
Eirik mener Nettbil er en veldig spennende arbeidsplass for den som ønsker å jobbe i et miljø der det er kort vei fra idé til gjennomføring og vil være med på en spennende vekstreise i et selskap med tryggheten av en sterk eier i ryggen.
– Dette vil være et spennende tidspunkt å komme inn i selskapet på fordi vi forventer sterk vekst i tiden som kommer. Dessuten er disse to rollene veldig viktige for vår videre utvikling, så her vil man kunne se effekt og resultat av arbeidet man bidrar med. Det tror jeg vil være veldig motiverende og gøy, sier Eirik.