Get Inspired opplever eksplosiv vekst – kåret til årets nettbutikk for tredje år på rad
Den norske bedriften har hatt en eventyrlig reise helt siden Get Inspired ble grunnlagt i en Oslo-leilighet i 2009. I fjor omsatte selskapet for svimlende en halv milliard kroner og nå dobles antall ansatte i markedsavdelingen.
Selskapet ble grunnlagt av Silje Landevåg i 2009, som startet med salg av hjemmetrening på dvd, sendt til kunder via postordre. I 2011 ble Get Inspired en nettbutikk og lillebror Sindre kom inn som daglig leder i selskapet. Siden den gang har selskapet vokst i et forrykende tempo.
Get Inspired ansetter:
I 2015 flyttet de til nye og større lokaler. Selskapet investerte i ERP-system, lokasjonsbasert lager og en organisasjon med ulike avdelinger. Dette var de første investeringene Get Inspired gjorde og det opplevdes som en stor risiko å skulle binde opp flere kostnader.
I 2017 ble Salvesen & Thams med på eiersiden, med en eierandel på 20 %. Samme år flyttet selskapet til nye lokaler og investerte i et automatisert robotlager, AutoStore. Det ble etablert et profesjonelt styre og selskapet fokuserte mye på langsiktig strategi for å fortsette veksten. Dette ble starten på en omfattende profesjonalisering av selskapet, med spesielt fokus på å bygge en robust organisasjon og tilhørende strategier for alle forretningsområder. Fra 2017 til 2020 økte Get Inspired omsetningen fra 160 M til 400 M.
I 2020 fortsatte Salvesen & Thams sin investering i Get Inspired og ble majoritetseier med 52,5% av selskapets aksjer. Gründer Silje Landevåg solgte seg ned og ønsket å fokusere på egne investeringer. Hun avsluttet sin operasjonelle rolle i selskapet, men er fortsatt med som ambassadør.
I dag er Get Inspired et svært veldrevet og profesjonelt selskap med god kontroll på data, interne prosesser, logistikk og strategi. Bedriften er en attraktiv arbeidsgiver som fokuserer på utvikling og karrieremuligheter for hver enkelt. Eierne fortsetter å investere i selskapet for å tilrettelegge for videre vekst, og bedriften har aldri hatt så mange vekstmuligheter som i dag. Høsten 2022 lanseres Get Inspired Man, som blir den første nettbutikken i sitt slag rettet mot menn.
-Vi hadde aldri drømt om at Get Inspired skulle omsette for 500M og være blant eliten av nettbutikkene i Norge. Heldigvis er vi fortsatt sulten på vekst og videreutvikling, og vi har også ambisiøse eiere som tilrettelegger for videre vekst. Akkurat nå har vi flere vekstmuligheter enn det vi klarer å ta fatt på. Vi tror at Get Inspired skal fortsette sin vekst og at vi kan ta selskapet mye lengre, fastslår Sindre Landevåg.
For noen måneder siden ble Get Inspired kåret til Årets Nettbutikk for tredje gang, kåret av en jury bestående av de fremste ekspertene på netthandel i Norge.
-Det er en utrolig stor anerkjennelse for oss å vinne denne prisen. Konkurransen på netthandel i Norge er ekstrem og vi konkurrerer med både nasjonale og internasjonale aktører. Det er en profesjonell uavhengig jury med netthandels-eksperter som vurderer alle ledd i kundereisen. Dette er tredje gang vi vinner denne prisen, og vi har vært finalist hele fem ganger de siste syv årene. Dette beviser og bekrefter at vi er blant eliten av nettbutikker i Norge. Årsaken til at vi vinner denne prisen er fordi vi har engasjerte, dedikerte og dyktige ansatte i Get Inspired som hele tiden fokuserer på å bli bedre, fastslår Sindre.
Utviklingsvilje og raske prosesser
Når du jobber i Get Inspired er endringsvilje et viktig stikkord. Selskapet er i konstant utvikling. Det som fungerte i dag, fungerer nødvendigvis ikke i morgen. Rom for forbedring er et daglig diskusjonsemne, og det er et stort engasjement hos de ansatte, korte beslutningsveier og muligheter for hver enkelt å ta initiativ til å teste nye idéer.
-Hver enkelt person sitter med et stort ansvar i sin stilling, og vet at det de skaper har effekt. Arbeidshverdagen preges av høyt tempo, varierte arbeidsoppgaver og raske prosesser. Hver uke går vi gjennom resultater for uken som var og ser på mål for uken som kommer. Hver måned har vi en samling der vi ser på hva som har fungert og ikke. Har vi nådd målet vårt, feirer vi med sushi. Nådde vi ikke helt opp, blir det knekkebrød-lunsj, forteller Sindre med et smil.
-Vi er en målrettet bedrift med fokus på tall, men det betyr ikke at vi ikke har det gøy på jobb. For det har vi absolutt, legger han til.
Get Inspired er som nevnt lokalisert i Trondheim og er byens desidert kuleste arbeidsplass, i følge Sindre.
-Fra utsiden kan dette kanskje se ut som en liten nettbutikk, men vi har høy kompetanse i selskapet og er i dag en profesjonell bedrift i alle ledd. Som ansatt i selskapet vil man få bryne seg på mange spennende utfordringer, i et selskap i sterk vekst og med mange spennende planer fremover. Det finnes ikke kulere arbeidsplasser i Trondheim innen markedsføring og netthandel, det er jeg helt sikker på, smiler den daglige lederen.
Rekrutterer flere nøkkelroller til markedsavdelingen
Tiden går utrolig fort i Get Inspired-sammenheng. De siste to årene har selskapet doblet seg i størrelse og nå har de behov for å styrke markedsavdelingen med en fotograf, en art director og en grafisk designer.
-Markedsavdelingen vår har behov enda flere dyktige medarbeidere. Her vil det være rom for å ta en viktig posisjon i en avdeling i kraftig vekst. I dag består markedsavdelingen av åtte personer, mot slutten av året vil de være 15-16 personer, forteller Sindre.
Spennende satsinger på trappene
Siden oppstart har nettbutikken rettet seg mot kvinner, men til høsten lanseres Get Inspired Man, noe som potensielt kan doble en kundegruppen. Dette er bare et av flere spennende prosjekter som ligger i planene for nettbutikkens videre reise.
-Alt ligger til rette for videre ekspansjon, og i tillegg til Get Inspired Man, har vi mange andre vekstmuligheter på listen som vi kan angripe i tiden fremover. Vi har solide investorer og eiere i ryggen og store ambisjoner for årene som kommer – det er ingen hemmelighet at vi har tro på at vi om ikke altfor lenge kan doble omsetningen fra 2021, fastslår Sindre.
Mina og Julie er to av kollegaene du vil få gleden av å jobbe med hvis du kaprer en av disse rollene hos Get Inspired. Her kan du lese litt om hvordan de syns det er å være ansatt i den norske suksessbedriften.
Mina Emilie Opdal, Sosiale Medier Spesialist
Mina har vært ansatt i selskapet siden høsten 2021, og kom fra en tilsvarende stilling i et digitalt byrå. Hun sitter med sitter med det overordnede ansvaret for strategiene Get Inspired legger i sine sosiale kanaler.
– Å jobbe for Get Inspired, som er kjent for sin offensive og innovative markedsføring i digitale medier, anså jeg som et karrieresteg. Mitt ønske var å jobbe med digital markedsføring i en nettbutikk med store fremtidsplaner. Get Inspired har vunnet årets nettbutikk flere ganger og på landsbasis er Get Inspired en ambisiøs, stor aktør som få andre kan sammenligne seg med. Det høye tempoet, kort vei til beslutninger og et team av engasjerte, kompetente kolleger gjør totalen veldig spennende. I tillegg så er markedsføringsbransjen en bransje hvor man er ekstremt avhengig av å være oppdatert på de nyeste forbrukertrendene innen netthandel og sosiale kanaler, samtidig som man må være innovativ og kreativ i arbeidet for å engasjere, påvirke og generere salg.
En stor del av Minas arbeidshverdag handler om å analysere og optimalisere innhold. Da er det en fordel å jobbe i et selskap med såpass god kontroll på data som Get Inspired.
– Dette er en bransje i stadig endring, som gjør at man aldri er utlært eller mett på kunnskap. Med gode rutiner for datainnhenting og dataflyt over lengre tid så sitter Get Inspired på enorme mengder data som kan benyttes i markedsføringen og til å analysere kundeatferd. Det gir oss store fordeler på flere områder og gjør at vi kan skape den beste handleopplevelsen for kundene, i tillegg til å gjøre jobben veldig spennende.
Mina syns det er inspirerende å være en del av et ungt arbeidsmiljø med fokus på resultater og kompetansedeling.
-Get Inspired har et ungt og engasjerende arbeidsmiljø, hvor menneskene har høy arbeidsmoral og stor arbeidskapasitet. Alle er svært resultatorienterte, med et ønske om å dele på kompetanse og jobbe i team. Selv om vi er delt inn i avdelinger, er det lav terskel for å jobbe på tvers av avdelingene, og man tilegner seg mye nyttig kunnskap om innkjøpsstrategi og bedriftsøkonomi i tillegg til markedsføring, sier hun.
Julie Myrhol , Head of Product Management
Julie har jobbet i selskapet siden 2018, og har vært med på den ekspansive veksten de siste tre og et halvt årene.
– Get Inspired er en utrolig kul arbeidsplass! Vi er et ungt og engasjert team som brenner for netthandel! Alle mine kollegaer er en gjeng med engasjerte, kreative og utrolig dyktige folk som er eksperter på sine fagområder. Arbeidsmiljøet er preget av dette og det er en inspirerende gjeng å jobbe med. Vi jobber i åpent landskap med mye kommunikasjon og idemyldring mellom pultene og ved kaffemaskinen, det er god takhøyde og mye humor
Julie har en bachelor fra NTNU og dette er hennes første jobb etter studiene.
– Før jeg søkte jobb i Get Inspired hadde jeg selv vært kunde i butikken. Jeg er selv svært aktiv og trener mye og imaget til Get Inspired appellerte veldig til meg og min livsstil. De utstrålte masse engasjement og jeg kjente at dette var et team jeg ønsket å være en del av, forteller Julie.