Sector Alarm – bygger topp moderne marketingavdeling
– Det var det at de ønsket å satse digitalt som trakk meg til Sector Alarm. Det beviste de ved å ha fokus på min digitale kompetanse i prosessen, fremfor tradisjonell merkevarebygging, forteller Ricky Sookermany, som overtok rollen som markedsdirektør i Sector Alarm i februar i år. Tidligere hadde han rollen som nordisk Performance Marketing Manager i Elkjøp.
Sector Alarm har tradisjonelt hatt hovedfokus på dørsalg, men de siste årene har man vridd fokuset til også å være på de digitale kanalene. Selskapet som er til stede i seks andre land har også økt den digitale satsingen på Groupnivå.
Vi tok en prat med Sookermany og et par av hans kolleger i marketingavdelingen som jobber intensivt med å sette ny retning for markedsarbeidet som skal følge en internasjonal rød tråd, men samtidig tilpasses det norske markedet.
Per i dag teller avdelingen fire medarbeidere og med ny Performance Marketing Manager på plass blir de en faglig sterk og godt rustet avdeling på fem. Teamet er relativt nytt bestående av folk med ulik digital kompetanse, som med iver og stor innsats jobber for å videreutvikle den solide plattformen og det gode arbeidet som er gjort i mange år parallelt med å sette ny kurs og legge en god strategi for årene som kommer.
– Marketingavdelingen består i dag av friske tilskudd fra andre bransjer. Det er folk med variert bakgrunn og som er relativt nyansatte i selskapet. Vi bygger videre på det sterke fundamentet som har vært og utvikler nytt og tidsriktig i tråd med den digitale utviklingen og den nye mediehverdagen. Den ansettelsen vi nå gjør, er på mange måter den siste brikken før vi er en komplett, moderne marketing Vi er på god vei, og mye er på plass allerede ved at vi har modernisert måten vi jobber på. Nå ser vi etter en dyktig kollega som kan bli kaptein på marketing-skuten og sikre gode uttak. Vår nye Performance Marketing Manager skal rett og slett hjelpe oss med å få god valuta for all innsatsen vi legger ned, sier en ivrig Sookermany.
Sector Alarm søker Performance Marketing Manager
Sector Alarm har løpende prosesser på hvordan de skal jobbe best mulig, og utøver i høy grad kompetanseutveksling på Groupnivå. I praksis skjer dette i form av fagforumer og unkentlige møter med tilsvarende avdelinger i de ulike landene.
– Group Marketing ble etablert for noen år siden og det er mye som fremdeles går seg til, men vi er avhengige av å sparre med og få innspill fra de ulike markedene. Vi kommuniserer mye med de andre markedene i Nord-Europa og har dynamiske prosesser hvor vi har anledning til å påvirke hvordan vi som selskap skal jobbe med lead acquisitions i Norge og i resten av gruppen. I Sør-Europa handler det fremdeles om å bygge merkevarekjennskap. Her hjemme har vi høy kjennskap, men et tydelig mål om å utvide markedet og ta markedsandeler, sier Sookermany.
Så langt har flere i marketingavdelingen startet Sector Alarm karrieren på hjemmekontor, men nå har de så smått begynt å jobbe fra kontoret på Storo igjen.
– Vi har en god tone med mye humør i så vel avdelingen som ellers i selskapet. Vi har stort fokus på det sosiale og det å ha et uformelt miljø, og det begynner vi heldigvis å finne tilbake til nå. Alle kampanjene planlegges og rulles ut lokalt, og vi har mange gode nitty gritty diskusjoner hvor vi sparrer rundt hvordan vi kan fremheve et budskap på best mulig måte. Vi jobber med byrå på prosjektbasis. Da workshoper vi internt og så er vår representant med byrået videre og sparrer rundt kampanjene. Vi er alle delaktige i hele prosessen, forklarer Sookermany.
Kristin Østgaard begynte i Sector Alarm i desember 2020. Hun kom til selskapet fra Apollo Reiser som Web og SEO-ansvarlig og har tidligere flere års erfaring fra mediebyrå som SEO-spesialist. Nå jobber hun som Website Specialist og Ads Creator med hovedansvar for innhold, brukeropplevelse, A/B-testing og analyse av nettsiden, samt annonseproduksjon.
Hva liker du best med jobben din i Sector Alarm?
– Sector Alarm er en bransje som var totalt ukjent for meg, og jeg så en god mulighet for å utvikle meg selv og for å prøve noe nytt. Som noe av det mest positive ved jobben min, vil jeg trekke frem de faglige utfordringene. Vi er et lite team i Norge, men er likevel en del av et stort nettverk med kolleger som jobber med det samme i andre land. Vi har et tett samarbeid og ukentlige møter. Jeg lærer stadig noe nytt og har et godt fagmiljø med gode og nyttige diskusjoner. Å jobbe i et internasjonalt selskap på denne måten er positivt.
Hva motiverer deg i arbeidshverdagen?
– Det som motiverer meg i arbeidshverdagen er å fortsette å lære og utvikle meg, å bli utfordret, og samtidig spille mine kollegaer gode og bidra med min kunnskap for at vi kan levere så gode resultater som mulig. Samtidig er det veldig givende å jobbe med et produkt og en tjeneste som bidrar til økt trygghet og sikkerhet i andres liv og ikke minst bidrar til å redde mange liv.
Hva ser du mest frem imot i arbeidshverdagen som en del av marketingavdelingen i tiden fremover post pandemi?
– Jeg synes det er veldig spennende at vi er såpass mange nye i avdelingen. Det betyr ny entusiasme, og folk som bringer ny, solid kompetanse, noe jeg tror vil hjelpe oss videre i tiden fremover. Det er tøff konkurranse i vår bransje, men nå har vi de beste forutsetningene for å løfte markedsarbeidet til et enda høyere nivå. Det skal bli fint å komme tilbake til kontoret etter lang tid på hjemmekontor, konkluderer Østgaard.
Gisle Hauge har tittelen Brand and Advertising Specialist og kom fra mobilselskapet Ice, hvor han jobbet med mye av det samme som han gjør i Sector Alarm. Han forteller at jobben hans er å forvalte merkevaren og utvikle reklamekonsepter gjennom å utvikle gode uttak som forteller en historie, men som også selger produktene. Han skal sørge for uttak som fungerer godt hele kundereisen gjennom. Som Brand and Advertising Specialist samarbeider Hauge med både kreativt byrå og mediebyrå.
Hva liker du best med jobben din i Sector Alarm?
– Det beste med jobben min, er at den er spennende, variert og har fokus på innsiktsbasert markedsføring i alle ledd. I tillegg er det gøy å få jobbe med en sterk merkevare som Sector Alarm. Noe som gjør jobben det ekstra interessant, er at vi er tilstede i syv land. Det er spennende å se hvordan merkevaren vår må operere ulikt i de ulike landene, basert på kultur, behov og markedsandel. Når pandemien er helt over, blir noe av det beste med jobben å besøke kontorene i blant annet Madrid og Milano, sier Hauge.
Hva motiverer deg i arbeidshverdagen?
– Flere ting motiverer meg hos Sector Alarm. Spesielt viktig er muligheten for personlig og profesjonell utvikling. Hos Sector Alarm legges det opp for at du skal kunne utvikle deg i selskapet. Den muligheten er viktig for alle ambisiøse kollegaer. En god leder er også viktig for både trivsel og motivasjon. Min nærmeste leder, Ricky, er en god leder jeg stoler på, gir meg et tydelig mandat og som viser meg tillit. Ikke minst er gjengen jeg jobber med en viktig motivasjon. Vi er et lite, men godt marketingteam, som består av veldig fine folk med høy kompetanse.
Hva ser du mest frem imot i arbeidshverdagen som en del av markedsavdelingen i tiden fremover post pandemi?
– Jeg ser aller mest frem til å legge strategien for 2022 hvor vi planlegger for et normalår, og at folk kommer tilbake til hverdagen. Fremover blir det gode prater ved kaffemaskinen og i kantina, men det beste blir fysiske møter, hvor vi slipper folk som snakker mens de er «mutet», eller opplever en «laggy» Teams-forbindelse som gjør at vi ikke hører hva som blir sagt, avslutter Hauge.