Samlerhuset gir plass til ambisjoner

Samlerhuset skaper samlerglede. Selskapet ble etablert i 1994, og holder til i flotte lokaler på Kolbotn like utenfor Oslo. Her kan du kjøpe mynter, medaljer og en rekke ulike samlerobjekter. Samlerhuset er størst av sitt slag i Norge, og blant de største i Europa, med virksomhet i hele 16 land.

Nå søker Samlerhuset en ny kollega til markedsavdelingen. En markedsfører som kan sørge for at produkter når sine salgsmål, samtidig som du vil jobbe med å styrke merkevaren og øke andelen lojale og fornøyde kunder.

Vi tok en prat med noen av medarbeiderne i Samlerhuset.

Ida Eilsø, produktsjef:

– Jeg trodde aldri at jeg skulle jobbe med samlerobjekter når jeg startet min karriere som markedsfører, sier Ida.

Hun er ansvarlig for å utvikle og markedsføre produkter, en jobb som ifølge henne ikke har to like dager.

– Jeg hadde jo ikke noe forhold til samlerobjekter når jeg begynte, men jeg så at dette var en jobb hvor jeg kunne lære masse og få ansvar. Oppstarten var veldig morsom og hektisk, og jeg ble utrolig godt tatt imot av en gjeng med utadvendte og glade folk som bryr seg om mennesker, og som virkelig liker godt å samarbeide.

– Vi jobber med å stimulere interessen og samlergleden til folk som er opptatt av historie, enten det er popkultur, kongehuset eller verdenshistorie. Det er moro å jobbe med noe som gleder og engasjerer, og på veien blir jeg også mer kunnskapsrik og nysgjerrig. For meg personlig er det en stor verdi i at det er et ekte “prøve-feile-lære” miljø, og jeg har stor frihet til å teste ut teknologi, budskap, design og annet som kan bidra til bedre resultatene. Vi tester ut konsepter og kanaler, og jobber mye med å måle hva som fungerer. Når jeg vil teste en kanal eller en ny vinkling er det opp til meg å vurdere om det er en god idé. Jeg sparrer litt med teamet, får noen innspill og ofte noen gode ideer. Så er det bare å sette det ut i livet! Alle kollegaene mine har sine erfaringer og tanker, og siden vi jobber tett sammen oppstår det energi og motivasjon for å lykkes med det vi driver med. I Samlerhuset tror jeg alle opplever at vi har en viktig og ansvarsfull jobb, men vi føler oss ikke alene siden vi har et veldig godt miljø, forteller Ida.

Produktsjef Ida Eilsø

Hans Petter Hongset, administrerende direktør:

Hans Petter forteller at han er mer opptatt av å være en Employee Success Manager enn en typisk direktør.

– Jobben min handler om å hjelpe andre med å lykkes. Det er faktisk en av de viktigste oppgavene til alle ansatte i Samlerhuset, og vi skal bli best på å bli bedre. Skal vi bli bedre må vi gi alle som jobber hos oss rom for å teste og lære. Jeg tror at folk som får til mye bra, også feiler mer. Det må det være takhøyde og en ekte forståelse for i en kultur som jobber med å utvikle nye måter å nå ut til forbrukerne på.

Derimot, hvis man skal skape merkbare resultater, handler selvfølgelig også om å jobbe med produktene og kommunikasjonen hver dag.

– Å få jobbe med produkter som skaper glede og kunnskap er et privilegium, understreker Hans Petter. Man må ikke være historieinteressert eller ha noe forhold til akkurat våre produkter, men man må ville jobbe med å skape engasjement og nysgjerrighet hos forbrukerne. Siden vi har holdt på så lenge og i en så stor skala som vi har gjort, så investerer vi selvsagt i både business intelligence og ny teknologi i to relativt store internasjonale miljøer. Dette merker vi gjennom tilgjengelig innsikt og dashboards som gir kunnskap når vi står overfor beslutninger på produkt- og kampanjenivå, men også i strategiske spørsmål. At vi lykkes med nye satsinger handler like mye om erfaringsbasert kunnskap som innsikt i våre kunders adferd og ikke minst en stor dose pågangsvilje.

Hans Petter Hongset

Stina Knudsen, markedsfører:

-Jeg syns det er spennende å jobbe i Samlerhuset fordi jeg får veldig mye frihet og ansvar. Jeg får ansvar for mine egne kampanjer, der jeg blir oppfordret til å være kreativ og prøve nye ting. Noen ganger går det ikke som jeg ønsker, men det viktigste er å lære og ikke være redd for å prøve igjen, forteller Stina.

Hun vil jobbe tett med den nye markedsføreren som skal begynne, og hun gleder seg til å bli kjent med en ny kollega.

-Jeg tenker at min nye kollega bør være ett ja-menneske som ikke er redd for å feile. I markedsavdelingen ønsker vi hele tiden å forbedre oss ved å prøve nye ting. Derfor tenker jeg også at min nye kollega bør være kreativ, og ikke redd for å dele sine ideer, forteller hun.

Best på å bli bedre

Samlerhuset ser etter en engasjert og ambisiøs markedsfører som vil få ansvaret for kommunikasjon og markedsføring i både tradisjonelle og digitale kanaler.

-I markedsavdelingen trenger vi folk som både kan forstå data og trender for å finpusse på aktivitetene våre, og ta sjansen på å teste ut helt uprøvde konsepter og metoder for å så måle om de ga effekt og ta med lærdommen videre. Vi vet at de som jobber her har stort handlingsrom og frihet til å utvikle seg selv og Samlerhuset innenfor fagområdet, og det er gjerne disse egenskapene vi ser etter når vi skal bli flere i markedsavdelingen. Vi pleier å si at vi skal bli best på å bli bedre, og det er fortsatt mye ugjort når det kommer til å utvikle kundeopplevelsen, og å utnytte de digitale mulighetene som finnes i kombinasjonen av tilgjengelige metoder, teknologier og våre kundedata. Vi vil fortsette å investere i både interne og eksterne ressurser som skal hjelpe oss for å bli bedre og bedre innenfor en kategori som vi er ledende i, avslutter Hans Petter.