Patriksson – PR- og kommunikasjonsbyrå tuftet på entreprenørånd

Patriksson ble gründet i Stockholm i 1999 og har siden da vokst og etablert seg som en sterk merkevare, i form av et kreativt og strategisk PR- og kommunikasjonsbyrå med rundt 65 ansatte, og kontorer i Stockholm, Paris, København og Oslo. 

Selskapet bidrar til å forflytte og posisjonere varemerker innen mote og creative industries, og tjenestetilbudet står støtt på selskapets tre grunnpilarer: brand strategy, creative studio og brand communication

I 2009 åpnet kontoret i Oslo, og Patriksson tok raskt en sterk posisjon som PR- og kommunikasjonsbyrå på det norske markedet.

Patriksson søker Landssjef Norge

– Vi var ganske alene på markedet da vi startet i Oslo og allerede fra start representerte tunge internasjonale merker som Hèrmes, Ralph Lauren, By Malene Birger og Cos. Måten vi jobbet med vår strategiske plattform, i kombinasjon med kommunikasjon satte en ny standard for bransjen, forteller Annika Kopp, som er COO i Patriksson Group.  

Kopp, som også er en av med-gründerne av Patriksson forteller at hun selv, og Lena Patriksson Keller, som hun startet selskapet med, fremdeles er svært delaktige i driften i dag, 22 år etter oppstart.

– Entreprenørånden står sterkt i selskapet og er med oss ennå, og vi forsøker hele tiden å forstå hva som kommer rundt neste hjørne, være modige, innovative og tørre og være med på å skape endring. Vi har alltid noe på gang på det overordnede strategiske planet. Digitalisering har vi jobbet med i mange år, og Patriksson Talent Agency er eksempel på nye grener som kommer til i takt med at verden, industrien og forbrukeratferden utvikler og forandrer seg. Vi vil på best mulig måte forstå forbrukeratferd og være et steg foran for å møte endringene i markedet, sier Kopp og legger til: Vi jobber kontinuerlig med å posisjonere store internasjonale merkevarer på det Skandinaviske markedet, samtidig som vi jobber med å styrke posisjonen til skandinaviske brands internasjonalt med våre tre grunnpilarer som utgangspunkt.  

Patriksson Talent Agency ble opprettet for noen år siden som en egen enhet i gruppen, og representerer ulike digitale talenter, blant andre norske influencere som Darja Barannik, Tine Andrea og Tsutsumi Hoang.

Teamwork er en av grunnverdiene i Patriksson, og Kopp mener det i praksis henger tett sammen med entreprenør-ånden som fremdeles står sterkt. Samarbeid på tvers av markeder og roller er en selvsagt del av arbeidshverdagen for alle de ansatte.

– Vi ser på Patriksson Group som ett selskap, og oppfordrer til nære samarbeid internt, på tvers av avdelinger, land og i form av kundegrupper, fordi vi jobber med mange av kundene våre i flere eller alle de ulike markedene vi er posisjonert. Som ansatt føler man seg som en del av merkevaren Patriksson, uavhengig hvilket kontor man sitter på. Måten vi har bygget selskapet på er grenseløs hva gjelder både kontor og kundetilbud. Vår standing som kommunikasjonsbyrå er det den er i dag, fordi vi har vært med på å utvikle industrien, kommunikasjonslandskapet og kundesamarbeidene i de 22 årene vi har holdt på, forteller Kopp. 

Kopp beskriver de ansatte som en gjeng profesjonelle, faglig kompetente og engasjerte medarbeidere med stor passion for arbeidsplassen, bransjen og faget de jobber med. Hun beskriver Patriksson som en prestisjeløs, men prestasjonsorientert organisasjon, preget av team spirit, nysgjerrighet og kreativitet. Nå søker selskapet etter en landssjef til kontoret i Oslo, en strategisk så vel som operativ rolle med lederansvar.  

– Jeg vil si dette er en unik mulighet for en person med interesse for PR, kommunikasjon og brand development, og som også er genuint interessert i å lede, bygge og utvikle sitt team, for sammen å ta det neste steget i å styrke posisjonen og utvikle det kreative tjenestetilbudet i Norge. Vi har kommet langt, men samtidig står vi som selskap aldri stille, og som landssjef for Patriksson Norge får man muligheten til være med på og bidra til reisen videre. Vi har en sterk posisjon i det skandinaviske markedet og et stort potensiale og mulighetsbilde. Det står mange spennende punkter på listen over ting vi ønsker å ta tak i og utvikle oss på i tiden fremover. I denne rollen får man drive og skape resultater for et eget kontor med et større selskap i ryggen, og det er en spennende mulighet avslutter Kopp.