North Kitchen skaper fremtidens kjøkken med fokus på teknologi og bærekraft
Kjenner du det krible litt ekstra i magen ved tanken på en jobb der innovasjon, design, bærekraft og teknologi spiller hovedrollene?
North Kitchen skal lage fremtidens bærekraftige kjøkken – husets sosiale kjerne som skal utvikles med forbruker i sentrum og knyttes sammen med digitale tjenester for å skape en enklere og bedre hverdag for kundene. Se for deg kjøkkenets versjon av Tesla og Apple. Et kjøkken drevet av teknologi, som hjelper forbrukeren å leve bærekraftig, spesialdesignet for å passe akkurat ditt hjem og dine behov.
Selskapet ble startet av Jørgen Færevaag i begynnelsen av 2020. Han har tidligere vært med å bygge flere store selskaper, blant annet plastgjenvinningsselskapet Quantafuel, som i dag er børsnotert til en verdi av 5 milliarder.
– Kjøkken er så og si uendret de siste 50 årene og vi så et voldsomt etterslep på innovasjon. Magefølelsen min sa at det lå et enormt potensiale her – og etter å ha gjort en rekke undersøkelser fikk jeg dette bekreftet. Dette måtte jeg satse på, forteller Jørgen Færevaag, CEO i North Kitchen.
Målet er å forstå kundens preferanser, situasjon og omgivelser og skape skreddersydde løsninger. Kundereisen starter ved første digitale eller fysiske kontaktpunkt og ender ikke når kjøkkenet er ferdig installert. Da starter den daglige dialogen ved bruk av kjøkkenet gjennom de digitale tjenestene.
-Alle som har kjøpt et kjøkken ved hvor mye tid kjøkkenleverandører bruker på kundene sine i startfasen. Hvorfor skal denne dialogen opphøre når kjøkkenet er på plass? Vi ønsker å bli med videre så vi kan tilpasse og hjelpe kunden slik at kjøkkenet blir optimalt for deres personlige bruk, forklarer Jørgen.
CEO Jørgen Færevaag og CXO Victoria Allers Wismer i North Kitchen.
IoT-kjøkkenet er fremtiden
North Kitchen tilbyr et bærekraftig kjøkken som gjør hverdagen smidigere for forbrukeren. Du vil f.eks kunne se på telefonen hva som er i kjøleskapet, få personlig tilpassede oppskrifter tilpasset ditt bruk, få innblikk i hvordan du bruker kjøkkenet i det daglige ved hjelp av sensorer i skuffer og skap og få skreddersydde forslag som vil gjøre bruken av kjøkkenet og hverdagen enklere og smartere.
Et annet viktig element er avfallssystemet – en bærekraftig dimensjon som har ført til to spennende forskningsprosjekter i samarbeid med SINTEF. Ved hjelp av kjøkkenets avanserte teknologi blir det mulig å måle hva som går i avfallsbøtta. I dag finnes det mye data på hva som skjer etter at søppelet havner i søppelbøtta, men ingenting om hva som skjer før. Dette kan North Kitchen bidra med, og den type måling vil by på unike muligheter til å leve mer bærekraftig ved at man blir bevisst eget forbruk.
-Alle materialer som blir brukt i våre kjøkken er selvsagt bærekraftige og av høy kvalitet. For fremtidens kjøkken er dette helt essensielt, sier Jørgen.
Snart åpner North Kitchens flagship store i nye VIA i Vika. Til daglig jobber gjengen i North Kitchen i Wergelandsveien i Oslo sentrum, hvor de i dag er ti ansatte. Selskapet er i sterk vekst og før året er omme vil til sammen 20 kloke hoder utgjøre North-familien. For å sikre vekst og posisjonering i markedet søker de etter en Digital Marketing Lead og en Customer Journey Lead. Rollene vil tilhøre den kommersielle avdelingen, som ledes av Victoria.
Hun har bakgrunn fra Orkla-systemet, der hun jobbet med innovasjon og marketing. Som leder er Victoria opptatt av at de som blir en del av North-familien blir motivert av muligheten til å være på en reise og av tanken på å få være med å bygge noe helt fra bunn.
-Vi har høye ambisjoner for innovasjon, vekst og hva kjøkkenet skaper av verdi. Felles for alle som jobber hos oss er at vi trigges av å få være med å bygge. Man må være motivert for å bli med på reisen vår og kunne brette opp ermene og løse oppgaver ettersom de dukker opp. Vi er en start-up og det er viktig at man vil være med på å skape, forklarer Victoria.
-Nå jobber vi med brand identity, og deretter står kommunikasjonsstrategien for tur. De som kommer inn i selskapet nå vil få være med på dette arbeidet og utvikle konseptene og kampanjene knyttet til lanseringen, samtidig som vi skal tenke mer langsiktig. For å lykkes vil retningen vi setter nå være utrolig viktig. Vi skal inspirere, veilede, friste og vise forbrukerne hvorfor man bør velge fremtidens kjøkken, sier hun.
Kundereise med WOW-effekt
Til rollen som Customer Journey Lead ser de etter personen som kan definere den ultimate kundereisen. Her vil du være ansvarlig på et strategisk nivå for å sikre at kundereisen lever opp til selskapets ambisjoner.
-Til å bygge den ultimate kundereisen er vi på jakt etter en som kan være “edderkoppen” i selskapet. En som gjennom kontakt med alle ansatte og forbrukere sørger for at man får innsikten man trenger for å skape en personlig, sømløs, inspirerende og brukervennlig kundereise med WOW-effekt. Det skal føles overraskende enkelt for kunden å kjøpe og bruke kjøkken fra oss, forteller Victoria.
Til rollen som Digital Marketing Lead ser de etter en selvgående og erfaren digital markedsfører med stor interesse for å bygge merkevare. Du vil jobbe i både betalte og organiske kanaler, som bestiller ut mot byråer og i tett samarbeid med selskapets kreative leder.
-Vi ser etter en person som kan faget sitt til fingerspissene og er rå på å føre kunden gjennom kundereisen fra “see to love”. Her vil du få være med å skape noe helt nytt, og du vil få jobbe både strategisk og operativt. Det er viktig at du er analytisk og god til å se muligheter. Og felles for alle som jobber for oss; du må like å brette opp ermene og kunne gjøre både små og store oppgaver.
Store ambisjoner
A smart way of living. Et kjøkken som bryter alle normer, og som kombinerer skandinavisk design med teknologiske løsninger som gjør hverdagen enklere og smartere. En brukeropplevelse som oppleves sømløs og effektiv. Det er det North Kitchen skal levere.
-Norge er testmarkedet hvor vi øver oss der vi er kjent. Vi skal raskt ut til Skandinavia og nedover på kontinentet og bli en internasjonal aktør. Vi ser også potensial i både det profesjonelle markedet og privatmarkedet. På veien vet vi at det blir helt avgjørende å forstå de ulike markedene vi går inn i og tilpasse businessmodellen til denne, ellers vil vi ikke lykkes. VI gleder oss til å få på plass to nye kollegaer som kan hjelpe oss på denne spennende reisen, avslutter Victoria.