Nord DDB: Vil du jobbe med en ikonisk merkevare i Norge?

I hjertet av Oslo sentrum med utsikt over Stortorvet sitter reklamebyrået Nord DDB. De er et av de ledende byråene i Oslo, med jevn og sterk kundevekst, gode økonomiske resultater og mye anerkjennelse for godt kreativt og strategisk arbeid – med priser i både Gullblyanten og Anfo Effekt de siste årene.

Nå pågår søket etter en strategisk sterk Business Director som vil ta et overordnet ansvar for byråets største kunde: McDonald’s, og som vil få en svært sentral rolle i den videre utviklingen av byrået.

 

Q&A med Eddie D’Sa

Eddie-Dsa Nord DDB

I den forbindelse har vi tatt en prat med Eddie D’Sa, som har ledet selskapet siden 2018. Han er en erfaren kommunikasjonsinnovatør med over 20 års fartstid i kommunikasjonsbransjen og internasjonal erfaring fra både London, København, Mumbai og Norge. Her svarer han på 8 spørsmål om selskapet, den nye rollen og samarbeidet med McDonald’s.

1. Kan du fortelle oss litt om det strategiske arbeidet og målene deres de siste årene, og hvilke resultater dere og kundene deres har oppnådd? 

– Kreativitet er det mest kraftfulle verktøyet i business. Vi bruker Smart Creativity, kreativitet som løser ekte utfordringer for ekte bedrifter ved å fokusere på de virkelige forretningsproblemene, for å gi kundene våre en vekstfordel. Viktige seire fra Gullblyanten og Anfo Effekt støtter oppunder vår metode i å bruke kreativitet for å drive effekt. Og fremgangsmåten fungerer, det kan vi hevde fordi vi er et av svært få byråer som vinner både kreativitet- og effektpriser med de samme casene.

2. Hva er de viktigste fokusområdene deres fremover, for å fortsette å vokse og sikre posisjonen deres som et ledende kreativt byrå? 

– Vi skal fortsette å være dypt involvert i kundenes strategier for suksess for merkevaren, og bruke det som vår misjon. Vi setter kundenes personlige suksess veldig høyt på vår agenda.

– Vi skal fortsette å søke etter de smarteste og mest kreative personene i bransjen, for å holde kjernen i virksomheten sterk.

– Vi vil fortsette å dyrke en kultur for sterke og gode prestasjoner, slik at alle hos oss i Nord DDB kan nå sitt potensial.

3. Hva ser dere mest frem til med å ansette en person til denne nøkkelrollen? 

– Når vi ansetter de rette menneskene ser vi at de tar med seg nye måter å tenke på, ekstra energi, og utvider vår kompetanse og vårt samlede talent som gruppe. Det påvirker hele byrået positivt. Personlig gleder jeg meg til å jobbe tett med vedkommende: å lære fra ferske, nye perspektiver, diskutere kundearbeid og høre hvordan personen har lyst til å utvikle seg i Nord DDB. Vi har en historikk for at folk akselerer karrieren sin til neste nivå hos oss, og det blir spennende å se hvordan dette utarter seg for vår nye ansatt.

4. Hvordan vil du og den nye rollen jobbe sammen, og hvem vil være de nærmeste samarbeidspartnerne i Nord DDB? 

– Rollen vil jobbe tett med kreatørene, Account Manager og designerne på kundeteamet. Jeg vil også være der som støtte. Vi ser også frem til å se hvordan den nye personen kan hjelpe oss å lede den videre utviklingen i vårt strategiske tilbud. Dette er en sentral rolle hos oss på mange måter, i tett samarbeid med flere sentrale rådgivere og strateger, med en sentral plassering på selve kontoret.

5. Hvordan vil Business Director jobbe med McDonald’s, nasjonalt og internasjonalt? 

– Rollen vil være hovedkontakten og bindeleddet mellom Nord DDB og McDonald’s, og lede teamet som jobber på denne kunden hos oss. Personen vil ta fullt lederskap over kundekontoen og lede den strategiske og kreative utviklingen internt i byrået, i samarbeid med, og støttet av, et fantastisk team med kloke og hyggelige folk. Den norske delen av McDonald’s har en høy grad av autonomi i relasjon til den internasjonale delen, og alt arbeidet er utviklet lokalt. Det er selvfølgelig gode ressurser og kunnskap å hente globalt om vi har behov for det. Den nye personen kommer til å oppdage at samarbeidet i det lokale og internasjonale nettverket vokser veldig fort i alle fagområder og nivåer.

6. Kan du fortelle oss mer om teamet denne rollen vil lede, og hvordan de jobber sammen? 

– Det er et fantastisk team! De er sterke på samarbeid, og alle er eksperter innen deres fagfelt. Du vil jobbe med et smart og sjarmerende kreativt team, en av de beste prosjektlederne i bransjen og designere med en misunnelsesverdig finesse i håndverket sitt. Det er en veldig inkluderende og sosial kundekonto å jobbe på, og jeg tror det er en av grunnene til de eksepsjonelle resultatene.

7. Vil den nye Business Director ha McDonald’s som sin eneste kunde? 

– McDonald’s vil være hovedkunden. Samtidig er det også vår oppfatning at inspirasjon kommer fra variasjon og nysgjerrighet, så det vil være 1-2 andre mellomstore kunder å jobbe med også, for å sikre denne variasjonen. I tillegg til å delta i pitcher og arbeid med nye kundehenvendelser. Men dette er først etter å ha kommet ordentlig om bord og blitt godt involvert i arbeidet med McDonald’s.

8. Hvis du møtte den rette personen for rollen og du hadde mindre enn et minutt å selge inn rollen på, hva ville vært din elevator pitch? 

– Vil du jobbe med en av verdens mest ikoniske merkevarer, og ha en stor påvirkning og eierskap til hvordan merkevaren i Norge presterer over sin «vektklasse»i strategi, kreativitet og dokumenterte resultater? Vil du ta karrieren din til det neste nivået? Vil du jobbe med en kunde som nettopp vant Årets Kunde i Gullblyanten og kommer til å inspirere og utfordre deg? Vil du gjøre alt dette i et selskap som dominerer i både kreative og effektive priser? Og alt dette med engasjerte, smarte og hyggelige kollegaer i et moderne kontor sentralt i hovedstaden? Hvor var det du sa du jobbet nå?

 

Tre medarbeidere i Nord DDB som jobber sammen over en mac.