Norges største byggevarefirma satser som omnikanalaktør

Montér er en del av Optimera, Norges største byggevarekjede, og har 138 byggevarehus over hele landet. De satser nå digitalt og er i gang med å bygge opp bransjens beste nettsted for gjør-det-selv-kunder. Nå søker de netthandelssjef for monter.no til en stilling ved hovedkontoret i Oslo.

Ole-Jørgen Mo har jobbet i selskapet i 20 år, og har tatt ferden over fjellene fra Vestlandet til Oslo for å lede en nyopprettet kommersiell avdeling som skal videreføre selskapets suksess på nett.

Ole Jørgen Mo er Kommersiell direktør i Optimera.

–  Jeg tok denne stillingen fordi det er så mange ting vi kan gjøre. Det er utrolig givende, særlig med investeringsviljen som ligger i bunn. Eierne våre har latt oss få investere og bygge opp selskapet over tid til det det er i dag. Vi er et fullintegrert byggevarefirma, med alt på samme datasystem, og sitter dermed på en infrastruktur uten sidestykke i norsk sammenheng. Grunnmuren er der, nå skal vi videreutvikle og ta markedsandeler digitalt, sier Mo.

Byggevarebransjen er inne i en transformasjon, og store multivarehus som Jula og Biltema har tatt markedsandeler med sine nett- og butikkonsepter. Generelt har byggevarebransjen ligget litt bakpå i det digitale skiftet, men nå er altså tiden inne og fokus på omnihandel står sterkt hos Montér.

– Vi må gjennomføre de endringene som skal til for å møte konkurransen i den mer tradisjonelle delen av byggevarebransjen, men også for å rette fokuset mot kunden og deres behov. Til Monter.no trenger vi en person med teknisk kompetanse, men også en som kan være en god butikksjef. Vårt slagord er “Du skal få mer hos Montér”, og nå skal vi hente ut relevante elementer til sluttforbruker fra det vi gjør i proffmarkedet. I det ligger det at vi skal være tilgjengelige online, og tilby gode digitale tjenester som er relevant for privatmarkedet, forteller Mo. 

Selskapet investerer og er i ferd med å bygge opp en kundeklubb. Som mange andre aktører satt de på en stor kundedatabase fra før, som ikke kan benyttes på grunn av det nye GDPR-reglementet.

– Vi må kommunisere mer og bedre med kundene og det har vi gode forutsetninger for å klare fordi vi kjenner målgruppen godt. Vi står i starten av en stor digital reise og ønsker å skape en destinasjon på Monter.no som både gir kundene inspirasjon og som konverterer til kjøp. Vi vil skape en nettside som både gir kunden oversikt og relevant informasjon om kjøpene sine, som kvitteringer, teknisk informasjon og vedlikeholds- og bruksanvisninger, et sted kundene kan opprette ulike prosjekter på sin egen brukerprofil, og samtidig er en nettbutikk hvor man bestiller varer og utfører kjøp. Vår nye ansvarlige for Monter.no vil få en viktig rolle i hvordan vi skal få det til på nett, sier Mo.

I kommersiell avdeling har Mo ansatt flere digitale spesialister. Undersøkelser viser at så mange som 75% starter kjøpsprosessen sin på nettet. Derfor er det viktig å treffe som destinasjon for inspirasjon i tillegg til å være en handelsportal. 

– Vi tenker omnikanal i alt vi gjør. Vår netthandelssjef vil bli målt på relevante KPI’er for konvertering enten på nett eller i fysisk butikk. Det spiller igrunn ingen rolle hvor kunden velger å handle. Tidligere hadde varehusene våre store arealer som ble brukt som utstillingsvinduer. Disse var dyre å vedlikeholde og har i stor grad forsvunnet til fordel for økt varebeholdning. Nå vil nettsiden overta mye av inspirasjonsjobben, så vår nye nettansvarlige må ha et godt blikk og sørge for relevant innhold på Monter.no til en hver tid. Vi har både mannlige og kvinnelige kunder vi skal treffe, og deres preferanser er svært forskjellige, men vi har et stort varespekter. Inspirasjon er i langt større grad viktig for våre kvinnelige kunder, mens menn gjerne vil ha det enkelt og oversiktlig. Gode menyvalg, underkategorier og landingssider blir viktig. Jeg ser for meg at den som skal fylle denne rollen bør være en hybrid av en kremmer og teknisk nerd, hvis jeg kan si det sånn, sier Mo. 

Kommersiell avdeling består av folk som har jobbet flere år i selskapet, men også nye tilskudd. Mo beskriver avdelingen som ung og offensiv. På kontoret sitter kommersiell avdeling tett på administrasjonen, så det er kort vei til beslutningstagerne. 

– Dette er en kjempespennende utfordring! Vi er et selskap med stor takhøyde for å diskutere ting, i tillegg har vi eiere med god investeringsvilje for dette fokusområdet. Vi er Norges største byggevarekjede, hvor jeg selv har vært med på at vi har gått fra et resultat på 3 milliarder til 12 milliarder. Vi er lønnsomme og sammen skal vi nå løse hvordan Montér skal ta markedsandeler og en sterk posisjon på nett, og til det trenger vi flinke folk, avslutter Mo.