JCDecaux gjør seg klar for større oppgaver
Fjoråret var spesielt spennende for de som jobber direkte med, eller som er opptatt av, utendørsreklame i Norge. Kontrakten som definerer hvem som er markedsleder var nemlig ute i en tilbudskonkurranse. Og i juni 2023 falt beslutningen om at JCDecaux tar over reklamesalget på trikk, buss og T-bane i Oslo fra 1. Januar 2024.
– Vi er stolte over å ha fått denne tilliten fra Sporveien Media. Vi skal nå både drifte og videreutvikle reklametilbudet på den viktigste avtalen i vår bransje. Reklameporteføljen vi fra nyttår kan tilby norske annonsører kompletterer vår totale Oslo-dekning og gjør oss til den dominerende digitalaktøren på utendørsreklamemarkedet i Norge, sa daværende administrerende direktør, Øyvind Markussen i JCDecaux Norge.
Inge Aasen, leder i Sporveien Media, er også meget godt fornøyd med denne avtalen.
– Vi er godt fornøyde med å kunne inngå avtale med JCDecaux Norge. Vi har valgt en leverandør som samlet sett hadde den beste helhetsløsningen; det vil si det beste forholdet mellom økonomi og kvalitet. Gjennom avtalen sikrer vi videre innovasjon og forvaltning av Norges største utendørsreklameavtale. Denne avtalen bidrar med svært viktige inntekter til forbedring av kollektivtransporten i Oslo-området.
JCDecaux leverer i dag reklamefinansierte bymøbler til 19 norske kommuner. Selskapet opererer videre avtaler med flere kjøpesentergrupperinger som gir annonsørene tilgang til mer enn 170 mill. årlige besøkende på 67 norske kjøpesentre. Og! JCDecaux sitter også på den meget viktige avtalen med Bane NOR Eiendom. En avtale som gir annonsører mulighet til å kommunisere effektivt på både digitale- og klassiske reklameflater på 47 togstasjoner i Norge.
I dag er det 85 ansatte i JCDecaux, fordelt på flere avdelinger: Administrasjon, Økonomi, Etablering/Forretningsutvikling, Salg og Marked, Teknisk – herunder drift, logistikk, byggeledelse, elektro. Selskapet har egen driftsorganisasjon på Vestlandet – lokalisert i Stavanger for å betjene store kontrakter i regionen.. Den nye kontrakten innebærer at hele selskapet må styrke seg og det skal ansettes flere mennesker i alle avdelinger.
– JCDecaux blir en enda viktigere aktør, og utendørskanalen blir en enda viktigere kanal i Norge som en følge av denne avtalen. Utendørskanalen er allerede en vekstvinner på det norske mediemarkedet, og den aller største veksten kommer som et resultat av økt etterspørsel fra annonsører på vårt digitale varelager. Vi jobber med nye digitale- og kreative løsninger som vil skape positiv oppmerksomhet både for publikum og annonsører, og fra nyttår vil vi nå mer enn 70% av Oslo sin befolkning pr. uke, også programmatisk, forteller Torgeir Johannessen, salgsdirektør i JCDecaux Norge.
JCDecaux er i norsk mediebransje kjent som en aktør med dyktige, men ikke minst sosiale ansatte. Deltagelsen på den årlige Terrassefesten i juni er et tydelig bevis på dette. Ca. 170 bransjefolk fant da veien til terrassen i Nydalen for å ønske både vertskapet og hverandre god sommer. Disse egenskapene ønsker man å ta vare på når man nå tar en stor bit til av utendørsreklamekaka i Norge.
– Når har vi ansatt mange nye folk, og vi ser hele tiden etter folk som kan gjøre oss bedre. Folk som har lyst til å ha det gøy på jobb, og som både evner og ønsker å bidra til å bygge et enda sterkere samhold i bedriften. Vi ser også etter personer som evner å tenke nytt og utfordre etablerte sannheter. Vi skal fortsette å styrke salgsteamet. Vi skal styrke og øke kapasiteten i vår Sales-Support-avdeling, og vi skal ansette personer som kan gjøre markedsarbeidet enda mer robust. Ca. 20% av totalomsetningen på det norske utendørsmarkedet skifter nå hender og vi skal være klare til å forvalte dette på best mulig måte, avslutter Johannessen.