JCDecaux prioriterer onboarding: – Aldri før har jeg fått så god opplæring
Christina Forstrønen Bruarøy begynte som Account Manager i JCDecaux i september 2020, og var den yngste som jobbet i salgsavdelingen. Hun sier hun aldri før har fått så god opplæring som da hun begynte hos JCDecaux.
I over 50 år har JCDecaux spilt en viktig rolle ved å forme bybildet i en rekke land verden over. I dag er selskapet verdens største utendørsreklameselskap, med over 1 million reklameflater i mer enn 80 land på 5 kontinenter. JCDecaux er den mest innovative og innflytelsesrike aktøren, også når det kommer til digitalisering av utendørsreklamekanalen. Selskapet tilbyr programmatiske kjøp av reklameflater i en rekke markeder allerede, og flere står for tur. JCDecaux Norge ble etablert i 1998 og teller i dag 77 ansatte.
Vi tok en prat med Christina for å høre hvordan det var å være ny i JCDecaux, om on-boarding og om salgsavdelingen og kulturen generelt.

Christina Forstrønen Bruarøy begynte som Account manager hos JCDecaux i september ifjor.
Fortell om din oppstart hos JCDecaux.
– Jeg fikk jobben og startet opp sammen med tre mannlige kollegaer, og vi er alle under 30 år. Vi ble tatt veldig godt imot, og aldri før har jeg vært med på en så detaljert opplæring. Fra tidligere har jeg vært vant til en mer «lære ting selv»-tilnærming til en ny jobb, så jeg synes det var veldig fint å komme til et sted hvor de satt av så mye tid til opplæring. Alt gjøres inhouse i JCDecaux, og som nyansatte fikk vi blant annet være med teknikkavdelingen ut i felten, for å få et helhetsinntrykk av bedriften. Det gjør oss sterkere som selgere når vi faktisk kjenner til prosessene også utenfor vårt spesifikke ansvarsområde. Vi ble introdusert til minst én ansatt i hver avdeling på huset, så nå er veien kortere hvis vi trenger hjelp eller informasjon. Ledelsen er tett på oss til vanlig, når vi jobber på kontoret. Det er lett å kommunisere og få raske svar. Vi har et godt støtteapparat rundt oss.
Hva slags erfaring hadde du fra før?
– Jeg er den yngste, med minst erfaring i vår avdeling. Jeg har et fagbrev fra Forsvaret, og har gått 2 år på Fagskolen Kristiania på reklame og merkevarekommunikasjon. Jeg hadde et internship i MediaCom i et år, parallelt med studier, og hadde også to andre jobber ved siden av studiene. Det at jeg evner å ha mange baller i luften samtidig veide sannsynligvis opp for at jeg ikke hadde lang fartstid i bransjen fra før.
Hvordan er det å jobbe som Account Manager i JCDecaux?
– Du får raskt eget ansvar og jobber selvstendig, og jeg synes det er gøy å ha mye ansvar. Det er fint å snakke med så mange ulike typer mennesker i løpet av en arbeidsuke. Kundene våre er alt fra små merkevarer til ansatte i mediebyrå med 20 års erfaring fra bransjen. Variasjonen av små og store kunder er gøy, det gjør dagen mer dynamisk at vi har så mange forskjellige oppdrag. Mye handler om å se et oppdrag og utfordringene i det, med ulike perspektiver, for å best forstå hvordan kundene ønsker å bruke utendørsreklamekanalen, samt å foreslå gode løsninger de kanskje ikke ser selv. Vi følger med på hva kundene gjør i egne kanaler, da vi gjerne foreslår å nå ut til flere med budskapet de kjører på nett og kommer med relevante forslag ut ifra det. Vi jobber også tett med markedsavdelingen som bistår oss med å visualisere ideer og å komme med forslag til uttak utover de vanlige løsningene. Jeg liker veldig godt den kreative siden av jobben.
Beskriv miljøet hos JCDecaux.
– Jeg synes det er et overraskende bra miljø. Før jeg begynte her var jeg redd det skulle være et miljø med eldre menn i dress, men det jobber veldig forskjellige mennesker hos oss. Det er mye god humor og åpenhet for å være ærlige med hverandre. Vi er mange, men vi har i grunnen veldig god kommunikasjon, så det flyter lett mellom alle. Vi fire som begynte sammen har naturligvis ekstra god kjemi, og sparrer mye med hverandre.
Hva finner du utfordrende i rollen?
– Jeg setter veldig pris på at jeg får gjøre ting på min måte, i å selge på en måte som er naturlig for meg. Det er heldigvis ingen fasit på hvordan vi skal jobbe eller te oss for å få til et salg. Jeg får tett oppfølging av min nærmeste sjef, men samtidig har jeg stor frihet i rollen. Det er selvsagt motiverende å jobbe med bonusordning. Den endrer seg hele tiden, så det alltid er noe å jakte på. Jeg opplever at merkevarene generelt er redde for å bruke pengene sine feil nå, så det er litt mer skepsis i markedet enn under normale tilstander. Jeg jobber mye med å trygge kundene. Heldigvis har vi publikumstall på våre arenaer, og priser oss deretter. All informasjonen vi kan gi kundene rundt dette er bra når de trenger å bli forsikret om at det er en god investering. Vi har også fått et nytt planleggingsverktøy for de digitale løsningene våre, som gir kundene større muligheter. Det har vært mye å sette seg inn i, men nettopp på grunn av de store mulighetene som ligger i systemet, synes jeg det har vært veldig gøy å ta det i bruk.
Hva er du mest stolt av så langt fra din tid hos JCDecaux?
– De nye kundene jeg har fått kontakt med. Enten de har vært i dvale i JCDecaux-systemet eller om de er helt nye, er jeg stolt av å ha fått de inn.