Go-Ahead: Utfordreren som vil gjøre tog til det beste transportvalget
Go-Ahead flagget av gårde sitt første tog på norske jernbaneskinner 15.desember 2019, som en helt ny aktør på det norske markedet. Go-Ahead er en av Storbritannias største kollektivoperatører og har etablert seg i flere andre land de siste årene. I Norge kjører de fra Oslo i øst og Stavanger i vest og opererer trafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Du kan lese mer om togopplevelsene her.
Nå ligger det en spennende reise foran dem i Norge, med fokus på å gi kundene togopplevelser som gjør det til det naturlige – og beste – valget å velge tog som transportmiddel. Samtidig vil de utfordre jernbanebransjen på å tenke nytt, for å kunne levere et enda bedre togtilbud.
Til å lede kommersiell avdeling gjennom dette arbeidet og utvikle Go-Ahead videre i Norge er selskapet på jakt etter en ny Salgs- og markedssjef.
– Vi ser etter en erfaren leder med et kommersielt gen og salgsengasjement, som vil bidra til å posisjonere Go-Ahead gjennom salgs- og markedsaktiviteter, forteller Cathrine Elgin, administrerende direktør i Norge.
– Evnen til å jobbe strategisk, men samtidig dykke ned i detaljene og bidra til å dra lasset, er viktig. Vi er på jakt etter en som vil ta ballen og løpe med den og samtidig alltid spille oss gode som lag. Vi ser etter deg som vil være en del av en bransje som er viktig for fremtiden.
En ny aktør, på pulsen av jernbanebransjen
Selv har Cathrine Elgin dype røtter i jernbanebransjen, hvor hun har jobbet i 20 år. Hun var med på å presentere Norge som mulighet for Go-Ahead og har vært en del av selskapet siden mars 2016. Hun synes det var spennende med noe nytt og friskt som ikke var redd for å utfordre det satte.
– Go-Ahead var utfordreren som vant og ble først ute i sektoren i det norske markedet da vi gikk i drift for tre år siden. Siden den gang har det skjedd masse i selskapet, og vi har fått til mye i en hektisk og uforutsigbar periode. Toget har likevel ikke reist så langt fra perrongen og for den som går om bord i den nye rollen er det nå en stor mulighet til å være med å påvirke retningen og sette sitt preg, sier Cathrine.
Go-Ahead har kontorer i Banebygget på Oslo S, rett over togsporene. De holder til i samme bygg som andre store jernbaneaktører, midt i hjertet av jernbanebransjen og det største knutepunktet i Oslo. Der ser de ned på togskinnene og selve pulsen i driften. De deler også kontorer med driftspersonellet på togene så de er tett på det som skjer.
Trine Visdal er fungerende kommersiell leder i Go-Ahead. Hun motiveres av muligheten til å jobbe med et produkt som er en del av hverdagen til mange mennesker, samtidig som det er en viktig tjeneste i et samfunnsperspektiv.
– Lokasjonen vår gjør at vi sitter tett på selve produktet og det vi driver med, og det er veldig viktig. Vi sitter nesten på sporene og er veldig på den daglige driften, med konduktører, førere og administrasjon i samme lokale, forteller Trine.
Hun har vært innleid som konsulent i selskapet siden april i år og har mye positivt å si om Go-Ahead og mulighetsrommet for den nye rollen:
– Her får du muligheten til å jobbe i et internasjonalt firma som klarer å være svært lokale. Vi er fortsatt en liten organisasjon så man har veldig stor påvirkningskraft og får et stort eierskap til produktet. Om du tar det eierskapet, kan du være med på å forme hvordan togreiser skal være fremover, forteller Trine.
Vil gjøre tog til det naturlige og beste valget
Med ønske om å tilby den beste togopplevelsen og et togtilbud som kan styrke oss i tiden vi lever i, er Cathrine og Trine tydelige på hva som er de viktigste målene fremover.
– Vårt fremste fokus nå er å levere et best mulig produkt til kundene våre. Her ligger det en stor mulighet i å være med å utvikle hva det skal være. Det gjelder også innenfor markedsføring, hvordan vi skal kommunisere med kundene våre og hvordan vi selger det. Vi må gjøre togopplevelsen så god som mulig og se nye muligheter ut fra markedet vårt, forklarer Trine.
Samtidig vil Go-Ahead gjøre togtilbudet så bra at det blir til et naturlig valg, og jobbe i takt med miljøperspektivet. For å få til dette vil de fortsette å stikke hodet frem og utfordre, og invitere til samarbeid for å finne gode løsninger.
– I tiden vi står i nå er det helt nødvendig å få flere til å reise med tog. Vi mener at det er mange ting vi kan utfordre for å gjøre tilbudet enda bedre for kundene, og for å snu tankegangen til å tenke alternativ og kollektivt. Vi ønsker å være det miljøvennlige alternativet, understreker Cathrine og legger til:
– Skal vi være i nærheten av å nå klimaforpliktelsene som ligger foran oss, må vi ta grep. Vi er avhengige av at norske myndigheter tar ansvar og at bransjen er åpen for nye løsninger. Vårt mål er å gjøre togreisen til et pluss der kundene ønsker å reise med tog fordi det er det beste alternativet for dem.
Samspill på skinner
Med et felles mål i sikte har Go-Ahead fokus på samhandling og samarbeid også internt. Det er en stor grad av teamarbeid der alle er involvert og delaktige i arbeidet, tverrfaglig og på tvers av avdelinger.
– Vi er selvstendige og tar vårt ansvar, men vi jobber sammen. Vi er opptatt av mangfoldet så vi ikke glemmer å se hele bildet. I Go-Ahead skal vi bygge og ikke bryte, og det skal vi fortsette med, sier Cathrine.
Om arbeidsmiljøet, det sosiale og kulturen hos Go-Ahead som arbeidsplass, er Cathrine og Trine samstemte. De beskriver et godt team med god kultur og flat struktur. På Oslo-kontoret sitter de i åpent kontorlandskap med kort vei mellom pultene, og åpenhet for innspill og ideer. De ansatte gjør også hyggelig sosiale ting sammen og har fokus på å få en kultur hvor alle er del av det samme teamet.
– Vi har åpen dialog og veldig god tone. Jeg er opptatt av at alle roller betyr like mye. Vi er avhengig av alle brikkene uavhengig av hva du gjør, og at alle behandles likt. Vi respekterer hverandre, men det er også høyt under taket og rom for å utfordre hverandre på en konstruktiv og god måte, forteller Cathrine.
Som leder er hun opptatt av å gi frihet under ansvar, og selvstendighet kombinert med samspill.
– Det er viktig å spille på samme lag, der det ikke er de inne og de ute eller de foran og de bak. Vi må ha samspill i alle deler av selskapet for at det skal fungere, fastslår hun.
Velkommen ombord til oss
Go-Ahead er lokale, men verdensvante – som del av et internasjonalt konsern med all den erfaringen og de ressursene det innebærer. Som en del av Go-Ahead får du kjøre så mye tog du ønsker, og være tett på pulsen av bransjen både faglig, geografisk og sosialt. Det er mange spennende prosjekter på blokka og de gleder seg til å iverksette nye aktiviteter og tiltak som vil gjøre togreisen enda bedre for så mange som mulig.
Nå ser de frem til å ønske en ny salgs- og markedssjef velkommen om bord på reisen for å fortsette det gode arbeidet og ta tak i de nye mulighetene.
– Dette er en veldig spennende stilling hvor du får lede et utrolig dyktig faglig team som er gode på hver sine fagområder, engasjerte og ivrige etter å levere gode kundeopplevelser. Du får en stilling hvor du har stor påvirkningskraft på hvordan du velger å drive vår markedsføring og merkevare. Du vil ha stor selvstendighet, et stort ansvar, og det vil ligge store muligheter i å påvirke og drive bedriften fremover, avslutter Trine.