Ahlsell Norge satser på videre vekst med økt fokus på omnikanal

Ahlsell er markedsleder innen distribusjon av installasjonsprodukter, verktøy og forbruksmateriell til proffmarkedet i Norden. Størsteparten av inntjeningen kommer fra Sverige. Det norske markedet stiller seg i rekken som nest størst, foran Danmark og Finland. Konsernet hadde i fjor en omsetning på over 30 milliarder, hvor Norge stod for rundt 6 milliarder.

Stig Wiig Sørensen er Konseptsjef for butikk og nett i Ahlsell. Nå satser selskapet ved å styrke laget som sørger for god kundereise gjennom optimaliserte omnikanal-løsninger, og søker derfor etter en ny operativ netthandelssjef.

Vi tok en prat med Stig for å høre mer om selskapet og deres satsing på optimalisert kundereise for å oppnå ytterligere vekst i markedet.

Stig Wiig Sørensen Ahlsell

Stig Wiig Sørensen er Konseptsjef for butikk og nett i Ahlsell Norge.

Hva betyr den nordiske konsernstrukturen for de ansatte i Ahlsell?

– Det betyr iallfall faglig utvikling. Det bygges opp et kompetansemiljø i Sverige innen digital utvikling og tjenester. Ahlsell Norge er dog styrt veldig lokalt, med lokalt eierskap til de operative oppgavene som styres etter de lokale behovene i det norske markedet. Vi har også jobbet mye med e-læring og webinarer den siste tiden, både på ledernivå og for ansatte generelt. I stillingen vi nå lyser ut vil man få mulighet til å tre inn i rolle og ta tak i mye. Det er uante muligheter og en god del lavthengende frukter for den som tar fatt på jobben. Likevel er det verdt å nevne at vi stadig bygger opp den interne kompetansen for å drive prosjektene fremover, og eie de, i samarbeid med konsulenter og byråer. Ahlsell har blant annet etablert et team i Sverige som kalles Ahlsell Innovation Lab, som jobber med strategiske utviklingsprosjekter i lys av kundebehov. Vi har også et annet team som jobber med e-handelsløsningen som er under oppbygging nå. Vi har stort fokus på å jobbe på tvers for å skape den beste sømløse kundereisen. Den norske ressursen vi nå styrker oss med vil bli en viktig brikke i å fremme de norske behovene basert på våre kunders behov. Ahlsell gjør det enklere å være proff, og vi som grossist skal gjøre det enklere for proffene å kjøpe varer til sitt prosjekt, enten det gjelder enkeltoppdrag eller store eiendomsprosjekter, sier Sørensen.

Beskriv miljøet den nye netthandelssjefen kommer til.

– Her vil den nye personen komme til et lite og dynamisk miljø. Vi jobber i en matriseorganisasjon med utstrakt kontakt til markedsavdelingen, kategori- og innkjøpsavdelingen med tanke på sortiment og kampanjer. Den nye netthandelssjefen vil bli vårt ansikt utad mot butikk- og salgsorganisasjonen, og på den måten bli en del av salgsmiljøet vårt. Vi er et veldig operativt team med en sterk vinnerkultur og vi jobber med de kundene som selgere hos oss har ansvar for, bare mer digitalt. Vi har en åpen og flat struktur og er opptatt av at ansvar er delegert helt ned i matrisen. Mandatene er godt tydeliggjorte og det forekommer lite detlajledelse, men mer fokus på å skape resultater. Her er det orden og struktur, vi er profesjonelle, og vi har god kultur og et godt miljø. Det er viktig med likestilling i kulturen, blant annet er 14 av 38 butikksjefer i Ahlsell kvinner, understreker Sørensen før han legger til:

– Nettbutikken til Ahlsell er størst i Norden innenfor B2B-handel, og bare i Norge var det over 1.3 milliarder i omsetning i 2020. Netthandel og fysisk butikk er tett knyttet til hverandre i Ahlsell, da det er de samme kundene som handler i begge kanaler, så den nye rollen vil jobbe mye ut mot butikkene våre også.

Kan du fortelle litt om selskapets verdier?

– Verdiene våre er: åpenhet, enkelhet og ansvarlighet. Og for ansvarlighet har vi stort fokus på fotavtrykk og bærekraft, med en ambisjon om å bli best i bransjen. Mange kunder har fokus på bærekraft og etterspør sertifiseringer, begrensede antall leveranser knyttet til hver bestilling, samt produkter som er grønnere enn andre. Her ligger en av våre største styrker, nemlig at vi er en tverrfaglig bedrift og totalleverandør. Det betyr i praksis at vi kan samle bestillinger i én leveranse fremfor mange små leveranser inn til prosjekter. Fotavtrykket i vår bransje er sterkt knyttet til logistikk og leveranser, forklarer Sørensen.

Hva finner du mest tilfredsstillende ved å jobbe i Ahlsell?

– For meg er det ansvarliggjøring og at jobben kommer med mye frihet under ansvar. Fleksibilitet, mulighet for å jobbe remote være seg fra hjemmekontor, eller en av butikkene våre, også før pandemien, ser jeg på som verdifullt. I tillegg verdsetter jeg muligheten til å jobbe digitalt. Det er også spennende med kompetansehevingen og utviklingen som skjer på konsernnivå i Sverige, innen det digitale. Vekstambisjonene på nordisk nivå og for Norge er også en driver for meg personlig. Det er generelt mye positivitet i selskapet og vi har stor gjennomføringsevne. Det er mange her som virkelig yter det lille ekstra og ønsker at Ahlsell skal lykkes, og et slikt miljø er det gøy å være en del av, avslutter Sørensen.