10 år med «kunden først»-tankegang

dunnhumby Norge AS er et joint venture mellom Coop Norge Handel AS og det London-baserte konsulent- og analyseselskapet dunnhumby Ltd, og holder til i Oslo. dunnhumby Ltd. er en av verdens ledende tilbydere av kundeinnsikt og analyse av kundedata. I år feirer selskapet 10-års jubileum i Norge.

dunnhumby Norge er en del av et ambisiøst globalt selskap som investerer i banebrytende teknologi, men som samtidig oppleves som lite og dynamisk hvor de ansatte får mulighet til å eksperimentere og lære. I tillegg til gode betingelser slik man kan forvente av et ledende teknologiselskap, tilrettelegger dunnhumby som arbeidsgiver for fleksibilitet og andre fordeler, som å avslutte tidlig siste fredag hver måned og gi deg fri på bursdagen din.

Dunhumby søker innsikt- og strategikonsulent

Treffsikker data

dunhumby adm dir Carsten Skog

Administrerende direktør, Carsten Skog, har ledet dunnhumby Norge siden oppstarten for 10 år siden.

– Kjernen av det vi driver med er å omdanne store mengder kundedata til beslutningsrelevant informasjon som Coop og dagligvareleverandørene kan benytte for å skape bedre kundereiser i butikk og på nett, forteller Carsten Skog, administrerende direktør i dunnhumby Norge.

Skog har tidligere jobbet 15 år i Coop Norge Handel AS, og fikk gjennom samarbeidet med dunnhumby muligheten til å etablere dunnhumby Norge for 10 år siden. Tempoet og innovasjonstakten, kombinert med størrelsen og kompleksiteten til dagligvarebransjen er noe av det Skog trekker frem som sine lidenskaper for å jobbe i bransjen. – Jeg ble fascinert av Coop som bedrift når jeg jobbet der, hvor misjonen som medlemseid organisasjon er å sette kunden først, noe jeg både tror på og kan forholde meg til. Når jeg fikk muligheten til å dyrke dette videre i et globalt teknologi-, analyse- og konsulentselskap som dunnhumby, var valget enkelt. I tillegg var det svært spennende å kunne være en del av et selskap med gode verdier og kultur, understreker han.

Tone Steig har jobbet i dunnhumby i 2,5 år og er leder for retail-teamet som jobber tett på de ulike kjedeprofilene og medlemsorganisasjonen i Coop. Hun har 25 års  erfaring fra ulike roller i dagligvarebransjen som markedssjef og konsulent og startet sin karriere i Orkla. Det var i jobben som markedsdirektør i Coop og NorgesGruppens felleseide selskap Aera at Tone fikk øynene opp for hvor langt Coop var kommet i arbeidet med data og digital tjenesteutvikling med Coop medlemsappen og Coopay i førersetet.

– Det er særlig tre ting som var avgjørende da jeg valgte å begynne i dunnhumby; muligheten til å være en del av et internasjonalt selskap med stor faglig tyngde innenfor dagligvare, det å kunne jobbe tett og integrert med Coop sine forretningsprosesser og Coop sin sterke «Kunden først» filosofi, forteller Steig.

dunhumby Tone Elise Steig

Tone Steig er leder for retail-teamet i dunnhumby Norge.

Den sosiale arbeidsplassen

Hos dunnhumby finner du et bredt mangfold blant de ansatte når det kommer til bakgrunn, kjønn, kultur og utdanning. Dette er med på å skape en dynamisk arbeidsplass, hvor kunnskapsdeling på tvers av miljøet er en del av suksessoppskriften.

– Det er tre team i dunnhumby Norge; retail, commercial og solutions. Det er et relativt ungt arbeidsmiljø, med ca. 40 personer på kontoret i Norge. Vi har i tillegg15 ansatte i dunnhumby i India som vi jobber tett sammen med, så til sammen er vi rundt 55 personer som daglig jobber med Coop, forteller Skog. Han legger til at det er høy grad av sosial omgang med mye moro og fredagspils for de ansatte som ønsker det.

Hos dunnhumby er det høyt under taket og rom for å være den du er, og de ansatte bringer det beste av seg selv til jobben. Det er en god blanding av personligheter som alle har det samme interessefeltet; nysgjerrighet for data og analyse, og overbevisningen om at verden blir et bedre sted når handelsaktører og merkevareleverandører setter kunden først.

Stolt jubilant

– Nå som dunnhumby fyller 10 år, vil jeg trekke frem den endringsreisen vi har vært på. Jeg er utrolig stolt over hvor godt «Kunden først»-strategien er blitt omfavnet i Coop. Jeg er også veldig stolt av hvordan  vårt fokus på data og innsikt har vært med på å bidra til den suksessen som Coop Norge har hatt de siste årene. dunnhumby har fullt ut levert resultater og godt over målsettingen som ble satt når vi startet opp, og dette er vi stolte av, forteller Skog.

I tillegg til å være et data- og innsiktsdrevet firma, har dunnhumby fokus på verdiene sine. Steig forteller at selskapet har fire hovedverdier som står skrevet på veggene på kontoret; curiosity, collaboration, courage og passion.

– Vi jobber hver dag for å etterleve våre fire ledestjerner, og disse er godt innarbeidet hos alle våre ansatte. Det er flott å se at disse etterleves og er i ryggmargen i alt arbeidet vi gjør, forteller Steig.

Skog legger til at  han er glad for å se hvor viktig rolle verdiene spiller i det daglige og hvordan disse verdiene er miljøskapende i bedriften. – Dette skaper et sterkt fundament for en synlig og forståelig kultur, avslutter han.