Digitale markedsførere-hvem er de?

Du har sikker sett at i mange av våre stillingsannonser søkes det etter digitale markedsførere eller personer med erfaring fra digitale markedsføring. Vi i Teft har i mange år ment at det er overflødig å legge til «digital» når det er snakk om markedsføring. Markedsføring er et digitalt fagområde og det er i mange sammenhenger mer teknologi og IT enn noe annet.

Men hva kjennetegner personer som kan passe i definisjonen av en digital markedsfører?

-De behersker systemer og teknologi for produksjon, distribusjon og måling av effekt. Og ofte kombinasjonen av flere typer metoder og systemer. Noen eksempler på systemer er:

Facebook Business Manager og andre annonsehåndteringssystemer for sosiale medieplattformer.

Google Analytics, Google Ads Manager, Bing og annen teknologi knyttet til SEO og SEM.

Publiseringssystemer som f.eks. Episerver, WordPress osv.

Nyhetsbrev og kundeklubb-systemer som f.eks. Mailchimp, Campaign Monitor, Apsis, Voyado osv.

CRM-systemer som f.eks. Salesforce, Microsoft Dynamics osv.

Større DMP’er (Data management plattform) som f.eks. Adobe eller Sales Force Experience Cloud, Hubspot, SAP osv.

Du har kanskje ikke jobbet med akkurat en av teknologiene som vi har listet opp her, men fortvil ikke. De fleste systemer har store likheter. Vi som er profesjonelle rekrutterere vet at smarte og interesserte folk lærer fort, så lenge de har teknisk forståelse og gode analytiske evner.

Alt henger sammen

-Og det handler ikke bare om å beherske den tekniske bruken av systemet, men å forstå hva man kan oppnå med teknologien. Det er også viktig å forstå hva andre fagfelter kan gjøre for din rolle på samme måte som hvilken rolle du spiller i den totale markedsmixen. Det som er spennende for alle som jobber innenfor markedsføringsfaget i dag er at det virkelig er interesser og ambisjoner som setter retningen for hvor man kan jobbe og hva man kan jobbe med. Analytiske, kreative og nysgjerrige mennesker har utrolige muligheter for å lære seg nytt, og fagområdene er fortsatt så nye at alle roller innebærer opplæring og trening.

Hvorfor skal man jobbe som digital markedsfører?

Miljøene som ansetter markedsførere i dag er innovative og relativt unge arbeidsmiljøer. Når man er i gang og har etablert seg innen en type kompetanse er det naturlig å lære seg nye ting og utvikle sine egenskaper. Ansatte i markedsavdelingene kommer inn i (ofte) store selskaper hvor digitalisering og automatisering er en meget viktig del av selskapets utvikling. Markedsavdelingen er ofte en del av selskapet som det investeres mest i, og hvor utviklingen går raskest. For de som jobber i byrå er erfaringen med mange kolleger som jobber i samme retning og med de samme faglige utfordringene en av de viktigste motivasjonene. Byråerfaring er dessuten den mest etterspurte erfaringen i arbeidsmarkedet for unge markedsførere akkurat nå. Rådgiverne i Teft er markedsførere og i tillegg til å løse rekrutteringsoppdrag for våre kunder er det en viktig jobb for oss å hjelpe deg i de prosessene hvor vi møtes når du søker på en jobb gjennom oss.

Usikker på hvilken jobb som er rett for deg?

Ingen fare! Hos Teft ser vi det utelukkende som et positivt tegn at du søker på flere av stillingene vi har ute. Dersom du registerer deg i vår database uten å søke på en konkret jobb så ser vi allikevel på din CV og tar kontakt om det er noe vi bør snakke om.