MittEgetLokale – ledende utfordrer innen logistikkbygg
MittEgetLokale, som er et datterselskap av Bakkegruppen, ble lansert i september 2020. Selskapet, som selger lagerseksjoner til bedrifter og privatpersoner, har prosjekter over hele landet fra Kristiansand i sør, til Tromsø i nord. Så langt har de har solgt lagerseksjoner for over 500 millioner kroner og med det, raskt tatt posisjon som den største aktøren i sitt segment i eiendomssektoren.
Nå søker de en ny markedsansvarlig til å bli med dem på ferden videre mot utvidet suksess.
Vi tok en prat med daglig leder i selskapet; Jørgen Ittelin-Brynildsen om hvordan de jobber, reisen så langt og fremtidsutsiktene for MittEgetLokale.
– Våre eiere i Bakkegruppen, et eiendomsutviklingsselskap som driver med boligsalg, identifiserte et behov blant kundene som flyttet fra store hus til leilighet. De trengte lagringsplass til eiendeler de ikke lenger hadde plass til i boligen sin og ut ifra det kom ideen om å utvikle og selge lagersekjoner gjennom et eget selskap i gruppen. Prosjektet ble startet internt i august, og deretter lansert i september i fjor. Jeg kom inn og tok over som daglig leder og første ansatte i mars i år, forteller Ittelin-Brynildsen.
Han kom til rollen i MittEgetLokale fra Memira, hvor han jobbet i 5 år som distriktssjef. Han har selv startet og bygget opp selskaper tidligere. Motivasjonen for å ta rollen som daglig leder i MittEgetLokale forklarer han slik:
– Først og fremst er logistikk- og næringsbygg et spennende marked hvor det er mye som skjer om dagen. Eiendom har alltid vært en tiltrekkende bransje i mine øyne, og jeg har drevet litt med salg og utleie av leiligheter selv. Å få lov til å jobbe med dette på heltid var stor motivasjon i seg selv.
Med seg på laget har Ittelin-Brynildsen ansatte med tung erfaring fra eiendomsbransjen. Per i dag teller de tre hoder, og venter på en nyansatt som begynner 1. januar. Altså er det et lite sammensveiset team som styrer skuta så langt. Målet med å få på plass en ny markedsansvarlig er å tilføre teamet en person som skal ha det totale overblikket på alt som har med markedsføring å gjøre.
– Det handler om totalbildet med alt fra profil, til nettsidene våre, til styring av annonsesett, til kontakt med systemleverandørene våre. Vi har kommet veldig langt når det gjelder å digitalisere kjøpsprosessen til eiendomsbransjen å være. Hos oss bygger det på at det skal være digitalt, pent, gjennomført og enkelt, og dette skal vår nye markedsansvarlige være med på å ivareta og videreføre. Mye ligger tilrettelagt, men vi jobber hele tiden med videreutvikling og optimalisering. Vi vil også gjerne bli utfordret på etablerte metoder og måten vi gjør ting på. Kandidaten kommer på en måte til dekket bord, men vil ha stor påvirkningskraft fra dag én.
Markedsføringen så langt har primært funnet sted på Facebook og gjennom Google Display-annonser. Ittelin-Brynildsen forteller at de også har fått mye gratis markedsføring ved at flere lokalaviser samt flere eiendomsrelaterte nettsider har ønsket å skrive om dem.
– Jeg tror folk og bransjen opplever produktet vårt som nytt og spennende, og det har gitt lyst til å skrive om oss. Det er et innovativt produkt og det er morsomt å se at man kan lykkes når man prøver på noe nytt. Det er morsomt for oss som jobber her også. Vi har et stort konsern i ryggen med Bakkegruppen, men vi er en liten gjeng med få personer som jobber iherdig hver dag for å få det til å fungere, sier Ittelin-Brynildsen.
MittEgetLokale holder per i dag til i lokalene til Bakke Leiligheter på Skøyen i Oslo. Ittelin-Brynildsen, som er 33 år selv, beskriver et ungt, uformelt og dynamisk miljø hvor takhøyden er stor, men forventningene til leveranse og prestasjon er høye.
– Vi har nå 18 aktive prosjekter. I mai i år la vi ut et nytt prosjekt på Heia i Fetsund med 94 seksjoner, nå sitter vi igjen med 4 ledige seksjoner og byggeprosessen starter nå. Et annet eksempel er et prosjekt på Gardermoen hvor vi skal sette opp syv bygg med 112 seksjoner, hvorav i overkant av 80% av seksjonene allerede er solgt. Byggene oppføres og ferdigstilles på rundt seks måneder, forteller Ittelin-Brynildsen.
– Vi ser at terskelen for distansen kundene aksepterer mellom hjem eller kontor og lagerlokale varierer veldig. Noen har sitt lokale fem minutter unna og bruker det daglig, mens andre kunder kun bruker det til lagring og da aksepterer de lengre reisetid for å komme seg dit, legger han til.
Kundene, enten de er privatperson eller et firma, kjøper en selveierseksjon og blir del av et sameie. Innendørs står man fritt til å benytte lokalet slik man vil. Sameiet ivaretar uteområdet og selve bygget.
Med imponerende vekst allerede første leveår ser Ittelin-Brynildsen lyst på fremtiden for selskapet:
– Selv om vi har opplevd en veldig god start er vi fremdeles i startgropa. Vi har tatt lagerseksjonsmarkedet med storm og blitt markedets største tilbyder. Målet fremover er å fortsette å være best på det vi allerede gjør samtidig som vi skal videreutvikle nye konsepter og innta nye markeder, avslutter Ittelin-Brynildsen.