COWI jobber med grønn omstilling i praksis: – Vi skaper tekniske løsninger som bidrar til morgendagens lavutslippssamfunn
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering av komplekse funksjonsbygg, effektive transportløsninger, blågrønne løsninger og bærekraftig byutvikling.
Kristoffer Jakobsen er en av de fire som i dag jobber med kommunkasjon i selskapet. Etter de neste to rekrutteringene vil de være seks i avdelingen. Han har bakgrunn fra samfunnsfag og journalistikk, og har jobbet i COWI de siste to årene.
-Da jeg startet i jobben og møtte teamet forsto jeg også at den faglige kompetansen her er veldig sterk. Hverdagen består i stor grad i samarbeide på tvers, dra på hverandres kompetanseområder og skape helhetlige produkter og tjenester for å styrke COWIs omdømme og attraktiviteten vår som arbeidsgiver.. Det er også veldig givende å jobbe i et selskap som ser verdien av god kommunikasjon og hvor det blir sett på som en viktig og sentral innsatsfaktor, forklarer Kristoffer.
Kommunikasjonsteamet jobber med å finne gode historier som distribueres i ulike flater, fra web og sosiale medier til internt rettet mot presse, medarbeidere og ledelsen. Kristoffer er glad for å jobbe i et miljø preget av engasjement og luft under taket.
-Her har vi en ordentlig, god «løfte i flokk»-mentalitet. I min rolle jobber jeg mye med pressen, lager pitcher på saker, kommer med forslag til vinklinger og forsøker å finne ut hva vi skal fokusere på for å få journalister til å se at det vi kommer med er dagsaktuelt. Jeg er glad for at jeg har flere kollegaer å sparre med, forteller han.
COWI holder til i nye, lyse lokaler på Hasle og alle som jobber med kommunikasjon sitter sammen i en egen avdeling. Selskapet er opptatt av å ta godt vare på de ansatte, og COWI har en lang rekke med goder og tilbud. Firmahytter, bedriftsidrettslag, god kantine, sosiale turer til inn- og utland og kunstklubb, for å nevne noe. Gode pensjons – og forsikringsavtaler.
-Jeg tror man kunne vært med på en aktivitet hver eneste dag hvis man ville. Det er et veldig bredt og godt tilbud. Det er veldig bra, sier Kristoffer.
Nå søker COWI etter to nye kollegaer til kommunikasjonsteamet. En rådgiver for markedkskommunikasjon og en kommunikasjonsrådgiver for samfunnskommunikasjon og myndighetskontakt.
-Vi lykkes fordi vi er gode til å jobbe sammen. Så samarbeidsegenskaper er viktig i begge disse stillingene. Det er også viktig at man klarer å løfte blikket og se helheten, bryte ned barrierene mellom de ulike kommunikasjonsområdene og se at det handler om samfunnsutvikling i det større bildet, sier Kristoffer.
Faglig og profesjonelt miljø med fokus på trivsel
Avdelingen ledes av May Kristin Haugen. Hun er opptatt av at medarbeiderne skal møte et miljø der faglig utvikling og trivsel settes i høysetet.
-Jeg liker å gi medarbeiderne mine egne arbeidsområder. Når man føler eierskap til sitt område blir det ekstra gøy å se resultater. Jeg er også opptatt av at miljøet vårt skal være faglig og proft, og at alle skal få rom til å utvikle seg. At man er ivrig etter å lære seg nye ting, ser jeg svært positivt på. Medarbeidere med ambisjoner er gull verdt, sier May Kristin.
Etter sommerferien har teamet sakte, men sikkert, kommet tilbake til kontoret på Hasle, men selskapet er opptatt av at den nye arbeidshverdagen skal være fleksibel og tilpasset etter hver enkelt medarbeider. Teamet har en dynamisk arbeidshverdag og kan jobbe hjemme ved behov. Trivsel er viktig i avdelingen, og May Kristin ønsker å skape et miljø der alle kjenner at de har lyst til å komme på jobb.
-Det er veldig viktig at vi har det moro sammen på jobb. Det skal være hyggelig å komme hit, latteren skal sitte løst og vi skal motivere hverandre, sier hun.
Hun gleder seg til å få på plass to nye kollegaer i avdelingen. Til rollen som kommunikasjonsrådgiver for samfunnskommunikasjon og myndighetskontakt ser hun etter en faglig sterk kommunikatør med interesse og innsikt i det politiske landskapet, med sterke relasjonsbyggende evner.
-I denne rollen vil erfaring innen samfunnskunnskap og politiske prosesser være en stor fordel. Man må klare å se hva som foregår bak åpenbare. Siden mye vil handle om å gjøre interessentanalyser for å kartlegge hva kundene og COWI har til felles, er det viktig at man er proaktiv, uredd, systematisk og analytisk. Du må være nysgjerrig og ha interesse for å sette deg inn i et nytt fagfelt – som du etterhvert skal beherske på et dypt nivå, forklarer May Kristin.
Til rollen som rådgiver for markedskommunikasjon ser hun etter en sterk lagspiller med stor gjennomføringskraft og prosjektlederegenskaper.
-Markedskommunikasjon er helt sentralt i den strategiske posisjoneringen og omdømmebyggingen av selskapet. Vi har et allerede sterkt varemerke og ønsker at enda flere skal øke kjennskapen til de løsningene vi bidrar med. Vi skal være attraktive for både kunder og medarbeidere. Det å arbeide med omdømmebygging mot begge disse målgruppene er helt avgjørende for den videre veksten i selskapet, sier May Kristin.
-Vi ønsker oss deg som jobber kreativt og evner å gjøre idéer om til innhold. Du har gode kommunikasjonsegenskaper og vet hvordan du tilpasser disse til ulike formater, kanaler og interessenter. Du jobber innsiktsdrevet og er opptatt av data og analyse for å hele tiden kunne utvikle og forbedre vårt kommunikasjonsarbeid, forklarer May Kristin.
Som medarbeider hos COWI vil du få en unik mulighet til å være med å forme morgendagens samfunn, der grønn omstilling er kjernen i alt som blir gjort. Du blir en del av et ambisiøst og kompetent kommunikasjonsmiljø, der kommunikasjonsfaget er er et strategisk viktig redskap og prioritet for ledelsen.
Er du klar for utfordringen og ønsker deg en jobb med mening? Søk i dag!