JCP PRAD – leverer sømløse, kanaluavhengige løsninger med stor suksess
PR- og reklamebyrået JCP PRAD er en del av kommunikasjonshuset JCP. Et resultat av sammenslåingen av tidligere JCPR og reklamebyrået JCP Ignite. JCP-familien består av JCP Event, JCP Travel, JCP Arena og JCP PRAD. Kommunikasjonshuset teller i dag totalt 80 ansatte i Norge.
Lars Eia Kirkholm har jobbet i JCP i 5 år og tok over rollen som byråleder i JCP PRAD på slutten av fjoråret. Han forteller at JCP PRAD siden sammenslåingen av de to interne byråene, har jobbet strategisk og målrettet med å justere form og retning for å komme dit de er i dag. Kanal-uavhengige leveranser er byråets styrke og konkurransefortrinn.
NB! Denne artikkelen ble publisert da Teft rekrutterte en rådgiver til JCP PRAD i 2021.
JCP-gruppen består av fem selskaper hvor JCP PRAD er nest største. JCP er norskeid hvor morselskapet eier 51%, men de resterende 49% er eid av ansatte i selskapene. Kirkholm oppsummerer dette i at det er kort vei til beslutningsmyndighet, og både små og store avgjørelser i stor grad fattes i byrået.
– Det kule med JCP er at det er en ekstrem åpenhet for å gjøre ting annerledes. Tar man initiativ blir man møtt med åpenhet og kuriositet, nærmest “vær så god, sett i gang”. Selv foreslo jeg logobytte for hele gruppen tre uker etter at jeg begynte i 2017 og fikk aksept for ideen min. Det sier noe om takhøyden for kreativitet og initiativ, sier Kirkholm og legger til, generelt er vi mer opptatte av å prøve enn vi er redde for å feile, både internt og overfor kundene våre. Vi tør å utfordre, noe som er en viktig grunn til at vi får til mye med kundene våre. Å tidlig ta i bruk TikTok for kunder – og ha stor suksess med det, er et godt eksempel på dette.
Internt har Kirkholm og teamet altså brukt tid på å optimalisere organisasjonen, men også kundeporteføljen til JCP PRAD. Pandemi til tross, ser de tilbake på et sterkt 2020, både organisatorisk og økonomisk. På kundelisten til byrået står navn som Zalando, Felleskjøpet, Helly Hansen, Røde Kors, Logitech, Hennig Olsen, Redningsselskapet, Obos og Findus.
– Vi ser at grepene vi har gjort har vært riktige. Nå kjøper nesten alle våre kunder tjenester innen PR, reklame og innholdsproduksjon. Det er sunt for byrået og løsningene vi kan tilby kundene. Hos oss får de alle tjenestene på ett sted og slipper å forholde seg til tre ulike byråer. I praksis forholder de seg til én rådgiver og én prosjektleder, og så håndplukker vi relevante ressurser og leverer sømløse, kanal-uavhengige løsninger, forteller Kirkholm.
JCP er et lettbeint, men resultatorientert miljø preget av høy prestasjonskultur. Verdiene leken, ambisiøs, stolt og profesjonell står høyt i kurs. Kirkholm beskriver stor grad av frihet, så lenge man leverer på målene som er satt. Fellesskapet trumfer enkeltindividet, og i JCP taper og vinner man med laget. Som ansatt må du gjerne ha en stor personlighet og boble over av kreativt initiativ, men du må være en lagspiller for å lykkes.
Siden JCP ble grunnlagt i 1998 har det vokst fra å være et lite eventbyrå med en “alle mann til dekk”-metodikk, til en mellomstor organisasjon med god struktur og tydelige driftsrammer. Blant annet benyttes lederprogrammet Ord Til Handling, og det gjennomføres ukentlige målinger på hvordan det står til med lederskapet og temperaturen ellers i selskapet. I tillegg gjennomføres månedlige utviklingssamtaler hvor kortsiktige og langsiktige mål diskuteres med hver enkelt ansatt.
– Vi har ikke konkrete stillingsinstrukser. Vi gir en ekstrem grad av tillit til våre ansatte, så lenge de leverer på det vi har blitt enige om. Som leder er jeg opptatt av å finne balansen mellom det å være tett nok på til at de ansatte føler seg sett, samtidig som jeg gir dem full tillit og det mandatet de trenger. I JCP er vi veldig opptatt av å ha det gøy på jobb. At vi har det gøy i arbeidshverdagen gir utslag på resultatene; de ansatte gjør en bedre jobb, kundene blir lenge og løsningene våre får økt grad av kvalitet. Ikke minst gjør det arbeidshverdagen bedre. Vi er også svært opptatt av å drive lønnsomt. Det å jobbe et sted som ikke går bra, er heller ikke gøy, sier Lars.
Kirkholm beskriver en arbeidsstolthet blant de ansatte, og at det å jobbe i JCP handler om mer enn “bare en jobb”. Det sosiale miljøet er viktig, og selv svarer han “kulturen og folka som jobber her” på spørsmål om hva som motiverer han mest i arbeidshverdagen.
– Det går ikke en dag uten at vi ler og har det moro på jobb, og det at vi har det så gøy er faktisk det jeg er mest stolt av, sier Kirkholm.
Victoria Allan er kreatør og partner i JCP PRAD og har, i likhet med Kirkholm, jobbet i selskapet i 5 år. Hun følger opp Kirkholms utsagn og fremhever miljøet som en av de viktigste grunnene til at hun trives godt:
– Det er en grunn til at jeg har vært her i 5 år. Miljø er viktig for meg og her jobber det en gjeng med veldig hyggelige folk og vi har et godt arbeidsmiljø. At vi i tillegg får være med på å bygge og ta avgjørelser ser jeg på som positivt. I løpet av årene jeg har vært her har jeg rukket å være med på både opp- og nedturer, og det er utvilsomt miljøet og folkene her som gjør at jeg har valgt å bli værende. Jeg opplever også en veldig flat struktur i selskapet og gjennomsiktig lederskap. Vi har mandater, påvirkningskraft og muligheter til å påvirke egen arbeidssituasjon og -hverdag.
Allan, som har bakgrunn som tekstforfatter, kom inn i JCPR som SoMe-ekspert og har selv påvirket utviklingen hun har hatt, til å i dag ha tittel som kreatør. Hun jobber i fast kreativt team med kollega Christian Kruse og er svært fornøyd med arbeidsmetodikken i byrået.
– Vi jobber i sprinter og starter alltid nye prosjekter med å hente ut så mange ideer som mulig. Her er det ingen forslag som er dumme. Så jobber vi teambasert for å hente ut de beste ideene sammen og bli enige om hva vi skal presentere for kunden og eventuelt gå videre med. Derfra jobber vi mer strukturert. At kunden kommer inn på et tidlig tidspunkt er fint. Da unngår vi å kaste bort tid på å jobbe i feil retning, i tillegg blir prosessene mer strømlinjeformet. Ettersom kunden har godkjent grunntanken blir det lettere å presentere løsningene lenger ut i prosessen, forteller Allan.
På spørsmål om hva hun verdsetter mest i byrået utover folk og miljø trekker hun frem utviklingsmuligheter og struktur.
– Mange av kollegaene mine har jobbet her lenge og vært med på utviklingen fra rent eventbyrå til at vi nå er en større organisasjon. Mye av den gode kulturen som alltid har vært henger igjen, samtidig har selskapet evnet å vokse seg større uten for mange voksesmerter. Jeg setter pris på rammene og strukturen som også er på plass. At det også er fokus på økonomi, utvikling og ordnede former i bunn er viktig, understreker Allan.
Når JCP PRAD nå skal ansette en ny rådgiver til byrået, håper Allan på en kandidat med byråerfaring.
– Det hadde vært fint med en ny kollega som kom med erfaring, som kunne hoppe rett inn i jobben. Men med det sagt er ikke rollen veldig satt. JCP er et selskap som er åpne for at folk er, og jobber, forskjellig. At man har egne tanker, og tør å komme med litt skrudde ideer for å utfordre, blir verdsatt. Så en uredd og åpen person vil nok passe godt inn. Det at vi generelt oppfordres til å prøve og feile og være lekne, gjenspeiler nok litt hvilken type mennesker som jobber her. Vi er lite selvhøytidelige og ler hver eneste dag på jobb, avslutter Allan.