Elkjøp Nordic er klare for fremtiden
Elkjøp Nordic er Nordens ledende forhandler av elektronikk. Kombinasjonen av over 400 butikker, 12.000 ansatte og store digitale investeringer de siste årene gjør det norske konsernet til en pioner innen omnikanalhandel. Med ny digital plattform møter de morgendagens marked og konkurrenter som Amazon med selvsikkerhet og framtidstro.
I 1962 slo 33 norske kjøpmenn seg sammen for å kunne tilby et større vareutvalg av elektronikk til lavere priser. I dag hjelper Elkjøp millioner av kunder i alle nordiske land, og har flere ganger blitt kåret til bransjens beste aktør, både i butikk og på nett. Elkjøp Nordic er morselskapet til Elgiganten i Sverige og Danmark, og Gigantti i Finland.
Ny teknologi, lave marginer og kundenes endrede handlemønstre gjør varehandel til en av verdens tøffeste bransjer. Med kombinasjonen årelang erfaring og høy omstillingsevne leverer likevel Elkjøp Nordic rekordresultater. Finansåret 2019/2020 er det tredje året på rad som avsluttes med resultatvekst på mer enn 100 millioner kroner.
Neste generasjon varehandel – i dag
Konkurransen i bransjen er hard og omstillingene hyppige. I motsetning til andre har Elkjøp Nordic valgt å sitte i førersetet for den digitale utviklingen selv. Next Generation Retail (NGR) er navnet på det interne prosjektet som er selskapets største investering noensinne, og som har bygget opp et stort og kompetent in-house IT-miljø. NGR er et langsiktig utviklingsløp med mål om høy kundetilfredshet og modernisering av tjenestetilbudet, som skal ta Elkjøp Nordic sømløst inn i fremtiden. På kundesiden i prosjektet er anerkjente New York-baserte Fantasy valgt som samarbeidspartner, med sin spisskompetanse innen kundeopplevelse. Sammen med interne ressurser i Nydalen har de jobbet innsiktsbasert for å utvikle morgendagens optimale, sømløse kundereise.
Klar for lansering
Med nytt backend-system og ny logistikksentral allerede på plass, er 2021 året Elkjøp Nordic lanserer sitt nye frontend-system.
– 2021 blir et stort lanseringsår for Elkjøp Nordic. Endelig skal kunder og medarbeidere få se løsningene vi har utviklet i tre år. Vi har stor tro på at det kommer til å gi et reelt løft. Erfaringene og grepene vi har tatt på tvers av kanaler, og jobbet med i lengre tid, kommer oss nå skikkelig til gode, sier Morten Syversen, Chief Brand & Digital Officer i Elkjøp Nordic.
På spørsmål om hvordan selskapet ser for seg å håndtere Amazon som ny aktør i det nordiske markedet svarer han rolig:
– Vårt britiske morselskap Dixons Carphone har lang erfaring med å tåle konkurransen fra Amazon. Vår styrke ligger i våre fysiske butikker, at vi har servicedesk for bytte, service, reparasjoner og reklamasjoner, samt løsninger for «klikk og hent». Dette gir oss selvtillit. Med sømløs, omnikanal handel møter vi kundenes behov i deres foretrukne kjøpskanal. Vi skal ikke prøve å være Amazon. Vi skal være Elkjøp Nordic og fortsette å utvikle det vi er gode på, sier Syversen.
Ny organisering av gamle og nye ressurser
Elkjøp Nordic har nylig ferdigstilt et større endringsprosjekt i samarbeid med Boston Consulting Group. Prosjektet har utarbeidet en ny organisering som skal gjøre Elkjøp enda bedre i stand til å gripe nye muligheter som følge av endringer i trender, kundenes ønsker og ny teknologi, og som samtidig sikrer effektive og gode samarbeidsformer. De nye stillingene som nå er lyst ut, kommer som en direkte konsekvens av endringen.
– Vi skal ta kunden inn i arbeidshverdagen vår i enda større grad, og ved å lytte til kundenes behov gjør vi Elkjøp Nordic sikret for fremtiden. Alt vi gjør skal baseres på innsikt og analyse, slik at vi treffer enda bedre på Marketing, Supply Chain og med kommunikasjonen vår til kundene, sier Syversen.
Engasjert og fremtidsrettet miljø
I moderne lokaler i Nydalen jobber det en gjeng engasjerte og fremoverlente folk. Med en solid økonomisk ryggrad og høy endringsvillighet har det vokst frem en sterk innovasjonskultur. Dette gir rom for gode ideer og en langsiktighet til å investere i utviklingsprosjekter.
– Elkjøp Nordic er en stor organisasjon med en rekke høykompetente fagmiljøer internt, hvor vi leder gjennom andre og spiller hverandre gode. Selskapet har vokst kraftig, og vi tjener gode penger i en tøff bransje. Det gjør at vi må våge å løfte blikket og være det mest offensive og innovative omnikanal-miljøet i Norden. Det går av og til fort hos oss, men det gjør det også veldig moro, avslutter Syversen.