Fra dusinvare til enhjørning – eller hvordan bli digital designer

Få grafiske designere er digitale designere, mens det er de digitale hodene alle vil ha. Så hvor vanskelig er det egentlig å gå fra å være grafisk til å bli digital?

Få titler er så spesifikke og så uklare som designer-titlene. Det burde jo egentlig være enkelt. Grafisk-, digital-, web-, interaksjon-, tjeneste-, produkt-, UI- og UX designer er blant de mest brukte titlene hos våre oppdragsgivere i produksjons- og rådgivningsmiljøene.

En av de mest populære titlene i stillingsannonsene er digital designer, men om du søker på utdanningsmuligheter finnes det ikke en egen utdanning som gjør deg til digital designer. Det er derfor ikke helt feil å si at digital designer er en rolle i større grad enn en tittel. Det ser vi også på CVen til designerne vi treffer. Ofte er de for eksempel frontend, interaksjon eller grafisk designer som jobber som digital designer.

Når vi søker etter digital designer for våre kunder menes det ofte en person som kan lage grafisk design og omsette dette til publiserte løsninger på web og mobil. Altså «pixel perfect» design med digitale funksjoner med hjelp av HTML, Java, Php osv. Mange forstår hvordan godt design fungerer. Forstår vi budskapet? Liker vi det? Treffer det målgruppen? Mye av dette er et universelt språk, og designerne vi møter har ofte sin unike stil i uttrykk og form. De fleste designere har et grunnleggende talent for formgivning, kreativitet og uttrykk som har satt de på sporet av det som i dag er deres fag og karriere. Evne til å jobbe målrettet, detaljert og effektivt skiller de beste fra de fleste. Selvfølgelig har en designer allerede svart belte i diverse design-og illustrasjonsverktøy. Men så blander vi inn «digital», og da er det kunnskap om teknologi og interesse for programmering og funksjon som legges til i kompetansekravet.

Nejra Kudra er rådgiver i Teft

«Digital designer» er altså ikke en beskyttet tittel, men rolle. Og selv om rollen vil variere noe fra sted til sted er det noen kompetanser som nesten alltid er etterspurt;

Programmering er den viktigste. HTML, JavaScript, CSS, PHP er svært gyldige eksempler på kompetanse som skiller de digitale designerne ut fra resten.

CMS-systemer som WordPress, Wix, Episerver o.l. er alle utbredte løsninger for å få design ut på nettet. Kompetanse om systemene og erfaring med å publisere i kombinasjon med programmering er svært verdifull for alle digitale designere.

Spredning og måling i form av Google sine verktøy og tjenester (spesielt Analytics og Adwords). Facebook Business Manager og nyhetsbrev-tjenester som f.eks. Campaign Monitor og Mailchimp kompletterer kanalene for uttak og måling av effekten av digitalt design.

Mye å sette seg inn i? Ingen har sagt at det er enkelt å bli enhjørning, men så vanskelig er det ikke. Programmeringsspråkene likner nemlig på hverandre, CMS-systemene har den samme grunnleggende logikken, og markedsførings/analyseverktøyene er laget for å være brukervennlige og effektive. Du kan kanskje slippe unna med å kunne HTML, WordPress, Google Analytics og MailChimp og bli en superhelt i de fleste markedsavdelinger. Det viktigste er at du kan en del, og at du er åpen for å hele tiden lære deg nye metoder for å få designet ditt ut til verden.

Løsningen for en allerede dyktig grafisk designer er altså å lære seg teknologi som er svært tilgjengelig som kurs og enkeltfag både hos forskjellige læringssteder i Norge og på nettet. Den økende etterspørselen er etter de digitale designerne, ikke etter grafikere. Sett opp din egen nettside og test ut Google og Facebook som annonseringskanal for dine tjenester og om du kanskje ikke er en skinnende blank enhjørning ennå, så er du i alle fall på vei.

Lykke til!

-Nejra