Hvorfor ansette en markedsfører?
Planlegger dere å vokse med nye kunder? Eller øke lojalitet og omsetning hos eksisterende kunder? Ja takk, begge deler vil vel de fleste si. I dag finnes det metoder og verktøy som når de brukes på riktig måte, gir fantastiske resultater for selskaper som vil ha flere og større kunder. En stor fordel er at kostnadene stort sett er knyttet til nettopp selskapets størrelse og lønnsomheten de bidrar til.
Vi i Teft har erfaring med å hjelpe små og mellomstore selskaper med vekst gjennom digital og fysisk markedsføring. Enten det er nye selskaper som har skapt et produkt eller nisje for forbrukere, eller profesjonelle innkjøpere i bedrifter. Ofte er det ikke behov for en stor markedsavdeling eller omfattende avtaler med flere eksterne byråer. Det handler om å etablere, drive og utvikle en målrettet strategi for å skaffe leads til selgerne. Øke kjennskap blant potensielle kunder og lage smarte løsninger for digitalt salg.
Selskaper som Efas, Berggård Amundsen og Franzefoss er eksempler på rene Business-to-Business miljøer som vi har hjulpet. Sammen med kundene vurderer vi behovet for kompetanse innen de forskjellige markedsføringsdisiplinene og teknologiene som fungerer i proffmarkedet.
Men også mindre markedsavdelinger innen nisjer og kategorier som er i vekst er blant våre kunder. Elaway, Sandviks, Mill International, Villa Paradisio og Av-og-til er noen eksempler. Det kan være at behovet er å aktivisere en strategi og metode for e-handel, øke selskapets eller organisasjonens avtrykk gjennom kommunikasjonsarbeid eller skape innhold og annonser som øker interesse og omsetning.
Her kan du lese mer om oppdrag vi har løst for våre kunder.
Vil du vite våre mest effektive knep for en vellykket rekruttering til en liten eller mellomstor markedsavdeling?
Last ned vår guideHva er fordelen med å ansette egne markedsressurser versa å bruke byrå?
Markedsføring er tett knyttet til salg. En dyktig markedsfører kan ofte gjøre mer for deres salgsinnsats enn et knippe ivrige selgere. Derfor anbefaler vi at markedsførernes målsetninger er tett knyttet til salgsmål og salgsmiljøet. Dette gjøres best ved at de eller den som jobber med markedsføring er en del av hverdagen i selskapet. Gode ideer og motivasjon skapes ved å ha kjennskap til hele selskapets verdiskapning. Denne nærheten oppnås bare ved å være en integrert del av et miljø. En flink markedsfører vil dessuten teste ut og prøve nye metoder og jobbe i bredden. Byråene er tett knyttet til sin fagdisiplin. Et digitalbyrå vil kanskje ikke tenke på at det er den forestående bransjemessen som er deres beste mulighet til å finne og vinne nye kunder den neste måneden.
LES OGSÅ: Hva ser jobbsøkere etter i sin neste jobb? Vi har oversikten!
Hva er ulempene med å ansette fremfor å bare bruke byrå?
Markedsføringsfaget er i voldsom rask utvikling. Og det har det vært de siste 20 årene. Selv om alle markedsførere er vant med at det dukker opp nye metoder og teknologi, er det en utfordring å følge med. Et større fagmiljø har mer tid og flere perspektiver. Derfor anbefaler vi alltid å opprettholde en viss dialog med eksterne fagmiljøer. Det reduserer dessuten risikoen dersom nøkkelpersoner blir syke eller slutter brått.
Les mer om dette i vår guide til rekruttering av markedsførere.
Hva slags markedsfører trenger dere?
Hva er den korteste vei til bedre resultater for selskapet? Har dere mange kunder med lav investering, eller få kunder med høy investering? Det har betydning for metode og målsetninger. Leverer dere en høyt spesialisert tjeneste handler det om å innfri kundenes forventninger til kunnskap og individuell service. Konkurrerer dere om markedsandeler i et stort marked er det kanskje kjennskap og effektiv digital markedsføring som er en god strategi?
Heldigvis er markedsførere kunnskapsrike om metoder og verktøy for forskjellige tiltak. En person som for eksempel har jobbet med CRM har kunnskap om budskap, innhold, nyhetsbrev og måling av effekt. På samme måte som en med erfaring fra søkemotormarkedsføring også kan lage budskap, behersker sosiale medier som for eksempel LinkedIn og Facebook og sette opp nyhetsbrev. Vi i Teft er eksperter på å identifisere kompetanse og forstå kandidatens evne til å lære nytt og tilpasse seg.
LES OGSÅ: 10 rekrutteringsråd for 2024: Slik får du en vellykket rekrutteringsprosess
Hva koster en markedsfører?
Gode markedsførere er opptatt av å skape gode resultater. De aller fleste har med seg en utdannelse som gir dem formell kompetanse om forretning, påvirkning, salg og forretningsutvikling. Derfor er de også opptatt av sin egen verdi. Jo mer forretningsorienterte, jo tydeligere forventninger til lønn og betingelser. Generelt kan man si at en markedsfører er en spesialist med resultatansvar. I Teft gjennomfører vi hvert år en stor arbeidsmarkedsundersøkelse som identifiserer lønnsnivåer for forskjellige fagspesialister og generalistene. Dette er innsikt som dere får tilgang på når vi setter i gang et oppdrag sammen med dere.