Varner: en unik digital utviklingsreise og en retailer for fremtiden
– Her har vi vinnerinstinkt, entusiasme og en drivkraft til å være med på å utvikle og forme selskapet fremover. Felles for dem som blir med på reisen i vår Digital Retail-avdeling er at de blir grunnstener for fremtidig suksess i Varner. Her tør vi å satse på stolte og ambisiøse fagfolk som har lyst til å få til helt nye ting, sier Digital Retail Director, Tommi Jylha-Vuorio.
Varner er et av Nordens største motekonsern med godt over 1200 fysiske butikker i fem land. Konsernet er mest kjent for sine store merkevarer som Bik Bok, Cubus, Dressmann, Carlings, Junkyard og Volt. I tillegg har de også franchise på Levis Store.
De siste årene har Varner bygget opp og utviklet en imponerende Digital Retail-avdeling som virkelig møter markedets digitale utvikling. Tommi Jylha-Vuorio startet som Digital Retail Director i januar 2021, for å lede den digitale satsingen.
En digital retail-avdeling for fremtiden
– Jeg valgte Varner på grunn av de sterke merkevarene og posisjonen i Norge, som virket veldig spennende å jobbe med. Jeg så et stort potensial og en fantastisk digital reise som jeg ønsket å være med på å forme, forteller Tommi om oppstarten.
Jylha-Vuorio kom til stillingen med lang erfaring innen retail og var med å bygge opp XXL sin vellykkede digitale satsing i Norden. Varner var langt fremme på digital utvikling allerede da han startet, med en god it-struktur og teknisk grunnmur.
De siste årene har de bygget fagkompetanse internt for å ha riktig kjernekunnskap på huset. Digital Retail-avdelingen består i dag av 92 personer, hvorav 74 av dem sitter på Varners hovedkontorer på Slependen like utenfor Oslo. Her har de skapt et særdeles sterkt digitalt fagmiljø inhouse, med spesialister innen eCom, analyse, loyalty, performance marketing, SEO og influencer marketing.
– Vi har hatt en solid utvikling, med ambisiøse mål om å øke omsetningen. Veksten kommer fra de digitale kanalene som også påvirker handel i fysiske butikker og vi tar markedsandeler, forteller Tommi om den siste tiden.
Omnikanalsatsning gir sterk posisjon
For Tommi og Varner har fremtiden lenge handlet om et samlet bilde hvor skillet mellom digital og fysisk handel er visket ut. Omnikanal-satsing er godt innarbeidet og står høyt i kurs i selskapet. Her har de fullt fokus på kundereisen og det å møte kundene i deres prefererte kanal, der de er, når de ønsker det.
– Vi har sett at begge kanaler, både digitale og fysiske butikker, kommer til å fortsette å være vinnere fremover – i samspill med hverandre. Her posisjonerer Varner seg eksepsjonelt sterkt med god samhandling mellom kanalene. Vi er sterke nå, og vil være sterke i fremtiden nettopp fordi vi med vår posisjon er fullstendig kanaluavhengige, sier Tommi.
Lederrolle og fagansvar som ny Head of Loyalty
Til Digital Retail-avdelingen er Varner nå på jakt etter en ny Head of Loyalty. I denne stillingen får man en lederrolle og et stort fagansvar, og muligheten til å lede arbeidet med å skape markedsledende lojalitetsprogrammer. Personen de søker vil drive utviklingen, og også være ansvarlig for bruke kundedata på en smart måte for å forbedre kundenes opplevelse. Oppgaven er å både øke og heve kvaliteten i databasen, og optimalisere den nåværende kundereisen for den beste brukeropplevelsen.
– Her blir det spesielt viktig å utvikle, men også forvalte vår store base av syv millioner medlemmer. Det finnes et stort potensial i å øke tilveksten til basen, men ikke minst finnes det store muligheter i å ta ut det fulle potensialet i den eksisterende basen. Med syv millioner medlemmer har du virkelig en unik mulighet til å jobbe for å få ut alt potensialet som ligger til grunn, forteller Jylha-Vuorio, som vil bli rollens nærmeste leder.
Rollen inngår i ledergruppen i Varner Digital Retail, og er den enheten i Varner som forvalter digital markedsføring, drift av nettbutikker og kommunikasjon på tvers av alle merkevarer.
Vinnerinnstinkt, glede og drivkraft
Verdiene til Varner er business minded, passion, make it easy, friendship, happiness og responsible, og som arbeidsplass er selskapet kjent for sin gode kultur. Tommi forsterker denne oppfatningen om en gjeng som preges av kremmerånd og høy grad av kommersielt fokus og teft.
– I Varner har vi vinnerinstinkt, glede og et driv til å være med på å utvikle og forme selskapets reise fremover, i et ungt og dynamisk miljø. Her finner du stor glede, entusiasme og profesjonalisme og sterke fagmiljøer. Vi har et sosialt og godt miljø hvor vi omgås hverandre mye, med sosiale tilstelninger, også utenom jobb. Den som skal begynne å jobbe her bør like å være sammen med andre mennesker i et miljø hvor det skjer mye, med positivt snakk og energi, sier han.
På Varners hovedkontor sitter rett under 400 ansatte. Her vil du dele arbeidshverdagen med digitale spesialister, og spesialister innen design, innkjøp og de ulike merkevarene. Alle jobber tett og tverrfaglig sammen om problemløsning og måloppnåelse.
Et godt, felles business mind
– Vi når målene våre gjennom samarbeid, drivkraft og en positiv entreprenørånd. Vi er en bedrift der vi spiller hverandre gode med et godt business mind, og det er viktig at du er fremoverlent og løsningsorientert, sier Tommi, og legger til: – Når vi møter utfordringer jobber vi sammen for å løse dem, på tvers av avdelingene. Vi jobber strukturert mot målet, med en vilje og utvikling som tar oss videre til vi har løst det. For oss er planen 10 % og gjennomføringen 90 %, der alle er med på vei mot målet, sammen.
Bli med på utviklingsreisen
Tommi gleder seg til å få på plass en skikkelig do’er laget, som vil være med en ny grunnstein for selskapets suksess. Her vil du få ta del i et selskap med en solid økonomisk posisjon, og stadig vekst både online og offline. Ikke minst vil du få bidra med faglig lederskap i en spennende digital reise.
– Det beste med å jobbe i Varner og i Digital Retail-avdelingen er at man får være med på den unike utviklingsreisen som er her, og at man lærer seg noe nytt hver dag. Man kan være med å tilpasse og forbedre Varner gjennom denne reisen. Her er det ikke statisk, det skjer utvikling hele tiden, og slik skal det være for fremtidens retail, avslutter han.