Bitastad bygger merkevarer med bred folkelig appell – Utvikler ny E-handel for alle sine restaurantkonsepter
Du har nok hørt om Big Bite, Jordbærpikene, Sabrura Sticks & Sushi, SOT bar & burger og Kompis? Men du visste kanskje ikke at de var en del av samme, fremoverlente familie? Bitastad kjøper og utvikler serveringskonsepter med stort markedspotensial og styrker disse ved å tilføre kompetanse og system. Målet er å bygge sterke og tydelige nasjonale merkevarer med bred folkelig appell.
– Vi er det råeste veksthuset for serveringskonsepter. I dag har vi konsepter som kompletterer hverandre og som enten sammen eller hver for seg bidrar til å gi områdene vi etablerer oss i et løft. I ryggen har vi robuste eiere; investeringsselskapet Salvesen & Thams. Vi er i sterk vekst og vi ser hele tiden etter nye forretningsmuligheter. Det er et veldig spennende sted å være nå, forteller Christian Amundsen Mevold, E-commerce manager i Bitastad.
Selskapet ble etablert i 2017, sysselsetter rundt 1800 medarbeidere totalt, er i sterk vekst og vil omsette for ca. 1,2 milliarder mot forbruker i 2022.
– Som eiere av kjedene jobber vi strategisk og langsiktig, samtidig som vi er operative, tett på og handlingsorienterte. Kombinasjonen er krevende, spennende og for oss – helt riktig. Vi er opptatt av å legge til rette for samarbeid og kunnskapsdeling mellom og innenfor konseptene, fordi vi vet at læring på tvers gir positive synergieffekter for gruppen som helhet. Vi er en tilgjengelig og personlig rådgiver for våre kjedeledere og bevisst på at vi både skal bygge lønnsomme bedrifter og gode arbeidsplasser. Derfor lykkes vi, fastslår Christian.
Ledelse basert på tillit og ambisjoner
Nå skal Bitastad ansette to viktige roller som vil være sentrale i vekstreisen videre, en CRM & Loyalty Specialist og en Leder for innsikt og analyse. Christian vil være nærmeste leder for disse to personene. Han har selv jobbet i selskapet i ett år og forteller at det var det store vekstpotensialet som først og fremst trigget han ved stillingen og selskapet.
–Her får man muligheten til å være med på en reise som kan endre dynamikken i restaurantbransjen ved å hjelpe restaurantene å ta tilbake eierskapet til sine egne kunder, med solide eiere i ryggen som har troen på selskapet og prosjektet, sier han engasjert.
Han har med seg syv års erfaring fra arbeid med datastrukturering, målgruppeidentifisering, lojalitetsordninger og integrerte annonseringsløsninger for noen av Skandinavias største lojalitetsprogrammer både på operativt og strategisk nivå inn til selskapet. I den anledning har han jobbet omfattende med innføring av GDPR-standarder og atferdsbasert markedsføring for en rekke ulike kunder.
Han har også drevet eget mediebyrå i to år med kjernekompetanse innen Google-søk betalt og organisk, SEO (Søkemotoroptimalisering) & CRO (Konverteringsoptimalisering) og utforming av nettsider, annonsering i alle sosiale medier og programmatisk display annonsering.
Som leder er Christian opptatt av å tilrettelegge for den enkelte ut fra behov.
– Jeg ønsker å skape en prestasjonskultur med høy grad av tillit og frihet. Hva trenger du for å prestere og hva motiverer deg? At man har et ønske om å utvikle seg og er sulten på å gjøre en forskjell er grunnleggende for å lykkes i Bitastad E-handelsteam, forklarer Christian.
Konseptene relanseres med rykende fersk E-handel
Bakgrunnen for at Bitastad utvider teamet med to nye medarbeidere er at de nå har ambisjoner om å øke antall restauranter til 250 i løpet av 2024 og vokse gjennom oppkjøp og utvikling av eksisterende konsepter, eller gründing av helt nye konsepter som passer porteføljen og markedet.
– For å matche ambisjonen om å være det råeste veksthuset for serveringskonsepter er det viktig at vår e-handelsløsning står i stil med uttalt ambisjon. I løpet av starten av 2023 skal derfor alle Bitastads konsepter lanseres i ny drakt i form av rykende ferske nettsider med en selvutviklet e-handelsløsning som er skreddersydd ut i fra våre restauranteieres behov og gjestenes preferanser, forteller Christian.
– Relasjonen mellom restauranten og gjesten er våre konsepters styrke og her skal vi legge til rette for at denne blir ivaretatt like godt digitalt som den blir fysisk i restaurant hos våre flinke kolleger, legger han til.
Faglig sterkt og inkluderende miljø
For å hente ut potensialet som ligger i selskapets nye e-handelsløsning trenger de et team av dedikerte ressurser som skal sette videre kurs i høy grad.
– Vi er på utkikk etter deg som vil være med på reisen til Bitastad, og vår utvikling av våre konsepter innen mat og drikke. En utfordrende stilling i en av Trondheimsregionens mest spennende bedrifter. Du vil få ansvar og mye læring hos en sulten og ambisjonsrik gjeng, sier Christian.
I disse rollene vil du kunne velge om du jobber fra Trondheim eller Oslo. I Trondheim sitter det i dag over 60 ansatte, mens åtte ansatte har base i hovedstaden. Det er også åpent for å ha delvis hjemmekontor.
Selskapets verdier oppsummeres i ordet ELSK og står sterkt i organisasjonen. De ser derfor etter kandidater som gjenspeiler disse:
- EIERSKAP – Vi er stolte ambassadører som tar ansvar for hele virksomheten – økonomisk og sosialt. Aldri halvveis, aldri litt.
- LIDENSKAP – Vi brenner for jobben vår, trives i et sultent prestasjonsmiljø og har et varmt hjerte for mat og mennesker.
- SAMSPILL – Vi spiller hverandre gode, unner andre suksess og vet at vi alltid presterer sterkest sammen.
- KREMMERÅND – Vi er offensive og griper muligheter for utvikling og vekst. Vi vet at gode resultater kommer av å skape og gjenskape fine gjesteopplevelser – bedre for hver dag
– Vi ser etter løsningsorienterte, selvgående og ambisiøse personer som er positive og gode til å spille på lag. Du må ha lyst til å utgjøre en forskjell hver dag og være dedikert til jobben din. Hos Bitastad har vi et inkluderende og faglig sterkt miljø med god takhøyde. Vi gleder oss til å dra på jobb og har fokus på at våre ansatte skal kjenne seg igjen i våre verdier som ikke er en uttalt festtale, men selve DNAet til Bitastad, avslutter Christian Mevold.