XXL søker SVP Brand and Marketing

Vil du løfte merkevaren XXL og sette en ny standard for hvordan vi gjør markedsføring i alle våre markeder?

 

«All sports united. Sports unite all». Det er grunnen til at vi i XXL står opp og går på jobb med et smil. Vi tror på kraften i å gjøre sports- og friluftsutstyr fra kjente merkevarer tilgjengelig for alle, til en god pris, på ett sted og med flinke folk som støtter og inspirerer. Vi tror på kraften i å samle mennesker rundt sport og utendørsaktiviteter, uavhengig av alder, kjønn, hudfarge, geografi og økonomisk ståsted.

XXLs visjon er å bli den foretrukne destinasjonen for sport og friluftsliv i Europa. Siden oppstarten i 2001, har vi bygget opp en sportskjede med årlig omsetning på omtrent 10 milliarder kroner. Idag har vi 90 varehus i Norge, Sverige, Finland og Østerrike. Vi har også Nordens største sportsbutikk på nett. XXL har et hardtarbeidende og svært dynamisk arbeidsmiljø, med mange ansatte som brenner for sport, aktivitet og merkevaren XXL. Til sammen har vi mer enn 5.000 entusiastiske ansatte. Til å lede arbeidet med å utvikle merkevaren, og samtidig sikre effektive kampanjer som driver trafikk og konvertering i våre digitale og fysiske kanaler, søker vi nå etter en erfaren leder med sterk markedsførings- og retail-kompetanse.

 

I stillingen som SVP Brand and Marketing vil du være ansvarlig for å lede en operativ gjeng med flinke spesialister som planlegger og gjennomfører effektiv markedskommunikasjon som bygger merkevare og driver trafikk og salg i de ulike markedene våre. Du vil ha det overordnede markedsansvaret på tvers av alle XXLs operasjoner, dvs Norge, Sverige, Finland, Østerrike og Danmark. Dette inkluderer alle typer kampanjer, markedskanalstrategi og -utvikling, budsjettering og medieplassering, samt design og innholdsproduksjon. Du vil også være ansvarlig for joint marketing og eventuelle sponsoraktiviteter.

 

Andre viktige ansvarsoppgaver:

 

  • Målrettet forsterke merkevaren XXL i alle markeder
  • Effektivisere bruk av markedsmidler
  • Utvikle kanalene og kanalmixen for å drive balansert overgang fra tradisjonelle til digitale kanaler, og optimalisere ROAS
  • Drive kontinuerlig forbedring av kjerneprosesser og interne grensesnitt, med et spesielt ansvar for kampanjeprosessen som går på tvers av hele konsernet
  • Videreutvikle eget team og samtidig bidra inn i den helhetlige utviklingen av kundekommunikasjon og kundereiser i konsernet

Stillingen rapporterer til Head of Commercial, og er en nyopprettet stilling der ansvaret for all marketing i Europa samles under en leder. Du vil samarbeide tett med alle i Commercial, Category og Supply, samt lokale landssjefer og markedsorganisasjoner. Stillingen har stor eksponering mot toppledelse og styret i XXL. I tillegg til å ha en betydelig inhouse-avdeling, samarbeider XXL også tett med eksterne partnere.

 

Vi ser etter deg med kommersiell teft og retail-erfaring. Du er analytisk, faktaorientert og trygg på hvordan markedskampanjer bør rigges for å treffe blant kunder og i de ulike markedene. Du liker salg og vet å sikre systematisk innsikt og datadrevne forbedringer av kampanjer i både tradisjonelle og digitale kanaler.

Som person er du strukturert, ryddig og god på prosesser. Du er en trygg leder og kollega, og har svært gode samarbeidsegenskaper. Du evner i tillegg å skape gode relasjoner og prosesser internt, mellom sentrale og lokale miljøer, som alle er involvert i marketing. Du vet å oppnå respekt og trygghet og har evnen til å utvikle medarbeidere og organisasjonen.

 

Utdannelse og erfaring:

  • Tung erfaring som markedsdirektør/markedssjef innen detaljhandel/retail, gjerne fra et miljø der det er stort fokus på kampanjer
  • Erfaring fra både tradisjonelle og digitale markedskanaler
  • Erfaring fra å inngå avtaler med, utvikle portefølje og samarbeide med reklame- og mediebyrå og de store tech-selskapene
  • Minimum 10 år med ledelseserfaring, og erfaring med endringsledelse
  • Erfaring fra håndtering av styre og interessenter utover eget ansvarsområde
  • Erfaring fra å jobbe internasjonalt på tvers av merkevarer og landegrenser
  • Utdannelse på masternivå eller tilsvarende. Manglende utdannelse kan kompenseres med erfaring, men Bachelor er et ønsket minstekrav
  • Meget gode muntlig og skriftlig engelsk kunnskaper

 

 

Kontaktpersoner:

Marte Palm Steen

Prosjektleder

412 66 666

marte@teft.no
linkedin icon

Henrik Sandberg

Daglig leder og rådgiver

907 39 816

henrik@teft.no
linkedin icon

Anna Blom Rian

Rådgiver

900 73 999

anna@teft.no
linkedin icon