Vil formidle unik kompetanse og ekte motivasjon for bærekraft
Har du hørt om de 3200 medarbeidere i Skandinavia som vil være en pådriver i bygg- og anleggsnæringen for et mer bærekraftig samfunn? GK har i likhet med andre store entreprenører en lang og stolt historie, men har nok skjult budskapet sitt godt. Selskapet har unik kompetanse og ekte motivasjon for bærekraft, digitalisering og energieffektivisering i praksis. Når du besøker et av signaturbyggene i Barcode eller tar turen innom den nye terminalen på Gardermoen, vil du oppleve leveransene til GK i praksis. Disse historiene ønsker de å fortelle.
– Jeg tror vi har underkommunisert hvor viktig jobben vi gjør er for både samfunn og miljø. Hele selskapet jobber med løsninger som bidrar sterkt til lavere utslipp og energieffektivisering som virkelig har en effekt i det totale miljøregnskapet i samfunnet. Det er på høy tid at vi gjør dette bedre kjent for både markedet, kunder og samfunnet. Ikke minst har dette stor verdi for alle de flinke folkene som jobber i GK, forteller Rune Hardersen som er administrerende direktør i GK Norge AS.
– Når vi skal lykkes med å posisjonere oss sterkere og bli en enda tydeligere aktør melder behovet seg for et engasjert, aktivt og kunnskapsrikt kommunikasjonsmiljø som tar ansvaret for å fortelle historiene våre, sier Rune.
Vi treffer Rune sammen med Guro Steine, som siden mai har hatt rollen som direktør for bærekraft og kommunikasjon, på GKs hovedkontor på Ryen. Det er ikke tilfeldig at akkurat dét bygget er et av Norges mest energieffektive kontorbygg. – Jeg blir alltid stolt når jeg oppdager at det er vi i GK som har prosjektert og levert innmaten i mange viktige bygg i både Norge og Skandinavia. Bygg som innfrir de strengeste miljøstandarder og dessuten sørger for et godt sted å være for menneskene som besøker, bor eller jobber der. Vi er med når man bygger for fremtiden, men også når historiske bygg moderniseres, rehabiliteres og gjøres mer energieffektive. Det er både monumentalt og veldig nært for oss i GK, forteller Guro. – Våre historier handler om mennesker, teknologi, bærekraft og samfunnsutvikling. Vi har en styrke i det utrolige fagmiljøet i selskapet og ikke minst med alle eksemplene på hva vi er i stand til å få til.
GK har nylig avsluttet en strategiprosess som har resultert i ny identitetsplattform som danner fundamentet for GKs kommunikasjonsstrategi. GKs visjon er å være et klimaforbilde og være en pådriver som bidrar til å bygge bærekraftige samfunn for generasjoner.
– Strategisk og effektiv kommunikasjon og merkevarebygging både internt og eksternt skal bidra til at GK når sin visjon og målene som er satt i strategien og er derfor et satsingsområde, forteller Guro.
Kommunikasjonsmiljøet som vokser frem i GK skal jobbe med både medarbeidere, markedet og samfunnet som sine målgrupper, og det betyr at det er en omfattende strategisk og operativ oppgave som skal gjøres. – Nysgjerrighet, kreativitet og vilje til å delta og utfordre i hele organisasjonen blir viktig for funksjonen, forteller Rune. Vi mener at vi har masse uforløst potensiale, og de som blir en del av denne reisen vil garantert få nok å ta tak i. Kommunikasjonsfunksjonen er en viktig del av en organisasjon med mye energi og vilje til endring og utvikling, avslutter han.
Akkurat nå ser Rune og Guro etter en kollega som skal jobbe sammen med dem for å strukturere og profesjonalisere kommunikasjonsarbeid i GK – både for GK-konsernet og ikke minst for GK Norge sin virksomhet. – Vi ser etter en som kan få målgruppene til å oppdage det ukjente gullet vi sitter på i GK og gjøre medarbeiderne våre enda mer stolt av den fantastiske jobben de gjør, sier Guro.