Hva skal vi se på i morgen?
TV 2 skal sette spor i folks hverdag, og i samfunnet. Vi forteller engasjerende historier fra et nært og personlig perspektiv. Historier som ikke hadde blitt fortalt uten oss. Vi jobber med ideer som gir perspektiv, provoserer, sjokkerer, gleder og berører – og vi setter de ut i livet med nyskapende dramaturgi, fortellerteknikk og visuelt språk.
Hos TV 2 skal ikke alle like alt, men alle skal elske noe.
-I programavdelingen jobber vi hver eneste dag med å finne den neste favoritten til vårt publikum. Vi ser fremover og bruker innsikt, analyse, teft og trender for å ta beslutninger som skal bidra til å bygge innholdsuniverset og programflatene med det seerne vil ha. Det er en spennende og utfordrende oppgave som krever langt mer enn å være ekspert på både nye og tradisjonelle underholdningsformater, forteller utviklingssjef i TV 2 Silje Hestevik.
-I tillegg til at våre prosjekter alltid er basert på en skikkelig god og fengende idé, må vi strekke oss for å se utviklingspotensialet langt forbi det tradisjonelle TV-formatet, og tenke strømming, online, sosiale medier og plattformene som er under oppseiling. Utviklingen på dette feltet setter helt nye krav til måten vi jobber på, og driver prosjektene med våre leverandører fremover, legger hun til.
Hva er det neste «store»?
I dag når Farmen seerne på ulike plattformer, hvorav lineær TV og Sumo er størst, mens Torpet, og andre små og store uttak fra programmet, blir presentert som rene digitale uttak. Åsted Norge er et helt annet format, som samler seerne og skaper engasjement på plattformer langt utenfor tv-ruta. – Vår jobb er å jakte alle de prosjektene som kan bidra til å flytte TV 2 i riktig retning, og når vi først får trua på et prosjekt, har vi både innsikt og ressursene til å sette det ut i livet, forteller Silje.
Produksjonsmiljøene i både inn- og utland er viktige samarbeidspartnere som programavdelingen er avhengige av for å utvikle og produsere innhold som tar mediehuset videre. TV 2 har data om, og innsikt i hva som fungerer for seerne akkurat nå, og støtte fra research og analyse er verdifullt i alle utviklingsprosjekter. Tett kontakt med de andre avdelingene i TV 2 tilfører perspektiver og inspirasjon for programavdelingen.
Plass til å tenke nytt
– Å jobbe i TV 2 er hektisk, kreativt og stimulerende. I programavdelingen er det vår jobb å løfte blikket, og identifisere og agere på nye muligheter, så hos oss står innovasjon og kreativitet spesielt sterkt. Vi står midt i et paradigmeskifte, og det er vår jobb å utforske muligheter og planlegge hva TV 2 skal inneholde de neste månedene og årene. Vi må våge å tenke nytt og stå for det vi tror på, sier Silje.
Kathrine Haldorsen er programredaktør og leder programavdelingen i TV 2. Hun startet i jobben i 2019, og er midt i en strategiprosess for å utvikle merkevaren og de interne verdiene i selskapet. – Endringene i vår bransje er så store, og kommer så fort, at vi må jobbe for å være en arbeidsplass hvor det er rom for å tenke nytt, teste og utfordre. Ingen har fasiten på fremtiden, men mange mener noe om den. Derfor må vi passe på at alle med en kvalifisert mening slipper til, og at vi er trygge på at vi alle vil det samme. Det er så mange beslutninger som ligger foran oss, og for meg handler det om å lage et arbeidsmiljø hvor folk føler seg trygge, og som et resultat av det tar ansvar for helheten. Vi skal bygge et enda sterkere mediehus som spiller en rolle i livene til det norske folk, og det skal vi gjøre med et varmt hjerte og et kaldt hode, avslutter Kathrine.