The Oslo Company – historiefortellere på alle flater 

The Oslo Company er et resultat av at den redaksjonelle og kommersielle verden smelter sammen. Uavhengig om det er reklame, underholdning eller drama så handler det om å engasjere mennesker med gode historier, enten det er på 3 sekunder eller 3 timer.  Byrået ble startet sen-høsten i 2016 av Christian Steen som dengang kom fra SMFB og Trond Kvernstrøm fra TV2. På kort tid har byrået etablert seg om et spennende kreativt miljø, med over 40 ansatte og flere titalls faste freelancere, som leverer prosjekter og produksjoner til både norske og internasjonale annonsører og medieplattformer.

 En «dark horse»

Trond Kvernstrøm og Christian Steen

– I mange sammenhenger, er reklamebransjen relativt tradisjonell og konservativ. At ikke alle helt forstår hva The Oslo Company er og kan levere er kanskje ikke så rart.  Men vi er helt komfortable med å være en «dark horse» i racet, fordi vi vet at for å lykkes må vi hele tiden våge å tenke nytt og annerledes. Vi er et byrå i kontinuerlig endring, og derfor må vi også akseptere at enkelte synes vi er litt udefinerbare, forteller Managing Director Christian Steen.

 

– I dag har byrået en stor kreativ muskel, i tillegg til at vi har fått etablert en kraftig produksjons-motor. Dette gir oss mange spennende muligheter, og gjør at vi kan levere alt fra kjappe små SOME-konsepter, til drama serier, reality striper og LIVE underholdning.

– I arbeidet med våre reklamekunder nyter vi godt av vår store kombinasjon av kunnskap og erfaring.  Kombinert med vår strategiske kommersielle kompetanse, jobber vi nok ikke alltid på den tradisjonelle «reklamebyrå måten», selv om historiefortelling er sentralt i alt vi gjør.

Utradisjonelle team

– I Kompaniet (The Oslo Company) har alle definerte oppgaver og ansvar, men det forventes også at man bidrar på tvers av våre leveranser. Av erfaring forsøker vi å finne naturlige måter og konkrete prosjekter å samarbeide med hverandre på tvers. Dette har blant annet resultert i at enkelte har fått nye muligheter og ansvar. For eksempel har Kaia Foss, som opprinnelig jobbet som prosjektleder for våre reklamekunder, vært produsent for sesong to av Hjem Til Jul for Netflix. Og manusforfattere i Senkveld-redaksjonen utviklet reklamefilmer for våre kommersielle kunder. Synergiene har vært mange, og vi tror de kommer til å bli flere i tiden som kommer, sier Christian.

Ønsker å fortelle historier

The Oslo Company har utviklet og levert flere velkjente konsepter for både annonsører og medieplattformer.  Blant annet Netflix-serien Hjem til Jul, Camp Culinaris for Viaplay, Drømmeprinsen med Jan Thomas på Discovery og Senkveld med Helene og Stian på TV 2. Som reklamebyrå jobber byrået for store annonsører som Maarud, Norges Energi, Rottefella, Dominos Pizza med flere. – Fremover skal vi bli flinkere til å kommunisere vårt reklamefokus utad i bransjen. Men vi opplever nå en økt pågang fra nye kunder og forespørsler om spennende reklameprosjekter, og vi trenger flere dyktige reklamehoder. Som konsulent i kompaniet trenger vi en person som har kommersiell erfaring, og som virkelig brenner for reklamefaget. Vi ønsker å finne en kollega som kan hjelpe oss med å videreutvikle byrået, og bidra til at vi kan fortelle enda bedre kommersielle historier uavhengig av hvilken form eller farge det er.  Vi kan love en spennende, og kanskje noe uforutsigbar reise, med en ny og interessant miks av mennesker og oppgaver.