Plantasjen – veksthus i stor vekst

For halvannet år siden startet Plantasjen en reise mot å bli et mer effektivt, fremoverlent og kundefokusert firma. Butikkene og motivasjonen har fått et løft, og firmaet hadde dermed en god posisjon ved inngangen av annerledes-året 2020. Så langt i år har Plantasjen sett en organisk salgsvekst på over 25% i sine nesten 135 butikker i Norden, inkludert netthandel. Nå ser Plantasjen etter en ny kommunikasjonssjef som kan bidra til å ta firmaet til nye høyder.

Peder Clason, CMO

Peder Clason, CMO Plantasjen

–       2020 har vært et sterkt år for Plantasjen. Og det er ikke utelukkende fordi folk ikke kan reise på grunn av Korona-pandemien, og derfor er hjemme og kan stelle mer med hagene sine, slik man kanskje skulle tro. Det ligger også et langsiktig strategiarbeid bak suksessen Plantasjen nå opplever, sier Peder Clason, CMO i Plantasjen.

 Samfunnsmessige drivere

 I dagens trendbilde ser vi et økende ønske blant forbrukerne å leve tett på naturen. Interessen for jakt og fotturer er stor. Levende vekster har blitt et designelement i moderne hjem, og vi bryr oss generelt mer om hva vi spiser. Mange liker å dyrke urter og grønnsaker selv. Disse eksterne faktorene er selvsagt også med på å bidra til Plantasjens fremgang, og det er grunn til at dette er trender som vil holde seg i en mer bærekraftig og grønnere verden.

Med kunden i fokus ønsker Plantasjen å tilby mer enn lave priser. Historisk har inventaret i alle butikkene vært relativt standardisert, i fremtiden vil sortimentet tilpasses den lokale kundegruppen i større grad.

–       Vi ønsker å være Nordens triveligste hagesenter, og hjelpe mennesker komme nærmere naturens positive kraft. Forskning viser at planter påvirker oss på en positiv måte, et liv med planter er et liv i vekst, sier Clason.

Intern optimisme

At 2020 viste seg å skulle bli et knallår for Plantasjen har skapt optimisme blant de ansatte. Suksessen er en bekreftelse på at de grepene de har tatt så langt blir godt mottatt av forbrukerne.

–       Vi skal kommunisere til kundene våre på en annen måte, og ikke lenger kun spille på pris og produkt. Er man bra for alle, er man ikke bra for noen. Vi ønsker å tilby det kundene vil ha. Vi er på vei, men vi jobber internt med en gruppeorientert endringskultur fra ledergruppenivå helt ut i butikkene, sier markedsdirektøren.

 

Kommunikasjonssjef med nordisk ansvar

Ledergruppen er delt mellom Stockholm og Lillestrøm kommune rett utenfor Oslo. I splitter nye, romslige kontorlokaler finner man et hektisk arbeidsmiljø med folk med både lang fartstid og mange som har kommet til selskapet i løpet av de siste årene. Miljøet preges av entusiasme og humør, og rett over veien finner man Plantasjens flagship-store hvor man kan rusle mellom vekstene og finne sjelero når man søker det. Nå søker bedriften ny kommunikasjonssjef med nordisk ansvar, som skal sitte på Oslo-kontoret og jobbe tett med ledergruppen for Norden, og være samlokalisert med HR og COO. 

Som kommunikasjonssjef vil du få ansvar for både intern og ekstern kommunikasjon. I starten vil fokus ligge på den interne biten. Det er mye å ta tak i, og det foreligger en struktureringsjobb rundt hvordan selskapet kommuniserer i de ulike interne kanalene. Plantasjen er et selskap i stor vekst, og da gjelder det å ruste opp på hjemmebane og legge et godt grunnlag for fremtiden.