Millum – et IT-selskap som tar likestilling og arbeidsmiljø på alvor

De siste 20 årene har Millum tatt posisjonen som Norges største innkjøpssystem for hoteller, restauranter og kantiner. Nå er ambisjonen å bli mer synlige!

IT-selskapet Millum holder til i flotte, sjønære lokaler på Fornebu og der har Tiril Zelow Bliksmark hatt stillingen som CMO de siste syv årene. Selskapet ble stiftet i 2002, med mål om å å levere og optimalisere innkjøpsløsninger som skal gjøre jobben enklere for leverandører og innkjøpere innen hotell, restaurant og kantiner. I dag har Millum 15.000 aktive brukere hver dag og er godt etablert i både Norge og Sverige.

I tillegg til jobben i Millum, er Tiril gruppetimeinstruktør på SATS – en erfaring hun også deler med medarbeiderne sine i Millum på ukentlige fellestreninger på jobb. 

– Vi har et veldig godt arbeidsmiljø bestående av mange ulike fagretninger og folk i alle aldre, fra tidlig i tjueårene til slutten av femtiårene. Vi gjør mye sosialt. Denne høsten har vi for eksempel vært på høsttur i Gudbrandsdalen. Vi trener sammen i arbeidstiden, arrangerer pizzakvelder og andre happenings der vi kan ha det hyggelig sammen etter jobb. At vi ser hverandre på møterommet på mandagen, i treningsrommet på fredagen og i finstasen på julebordet tror vi er viktig for miljøet vårt, sier Tiril.

Millum-ansatte på rafting

Strukturert og kreativ

Tiril er ansvarlig for avdelingen marked og design, et team bestående av tre UX-designere og en digital markedsfører, og nå snart også en dyktig og engasjert innholdsprodusent.

– Nå ser vi etter en dyktig innholdsprodusent med en snerten penn, som kan gjøre tekster om teknologi lettleste og interessante. Vi er en liten avdeling så her vil du ha stor påvirkningskraft og få jobbe med et bredt spekter av arbeidsoppgaver. Du vil være ansvarlig redaktør for nettsidene våre og skal sørge for godt innhold i alle våre kanaler, oppsummerer Tiril.

Les mer og søk på stillingen her 

I tillegg til å være god på tekst og innhold, ønsker Tiril seg en medarbeider som tar initiativ, kommer med innspill og idéer, som ser muligheter og som hun kan kaste ball med.

– Hvis du syns det er spennende å få jobbe et sted der du får være med å påvirke, er Millum en fantastisk arbeidsplass. Her vil du få sitte i team på tvers av selskapet, med mål om å lære og bidra. Vi ser etter deg som er fremoverlent, engasjert og som er flink til å jobbe strukturert med flere ulike prosjekter parallelt, forklarer hun. 

Tiril i Millum

Kort vei fra idé til gjennomføring

Tidligere i karrieren har Tiril vært markedssjef i ICON, Concept Development Manager Europe i Statoil Fuel & Retail og markedsdirektør i Umoe restaurants og markedssjef i Burger King Norge.

– Jeg har erfaring fra større selskaper med lange beslutningveier. I Millum kommer man tettere på, får gjennomslag for flere idéer og ser resultater raskt. Det er veldig motiverende og gøy, fastslår markedssjefen. 

Som leder vil Tiril skape et miljø preget av mye humor og latter, der det legges til rette for at medarbeiderne er motivert til å levere sitt beste.

– Jeg er opptatt av å omgi meg med folk som kan det jeg ikke kan slik at vi som team kan nå målene våre på best mulig måte. Jeg forventer at folk leverer det som er avtalt, men er åpen for at veien til målet kan være ulik. Jeg er ikke en som “mikromanager” og jeg liker å gi folk ansvar, samtidig som jeg alltid skal være tilgjengelig for sparring ved behov. Jeg håper og tror at medarbeiderne mine opplever at det er høyt under taket og at de kan komme til meg med det meste, sier Tiril.

Et selskap med viktige ambisjoner

Millum har flere hjertesaker, men aller sterkest banker hjertet for en bærekraftig serveringsbransje, og for likestilling i arbeidslivet. 

– Millum jobber for å skape et innkjøpssystem som hjelper kundene våre til å ta bærekraftige valg. Dette er viktig når det årlig handles for mer enn 10 milliarder norske kroner gjennom vårt system. Millum kan bidra til å utgjøre en positiv forskjell og skape langsiktige verdier for mennesker og miljø – i egen bedrift så vel som via bedriftene vi samarbeider med, forteller Tiril. 

Som IT-selskap tilhører Millum en bransje der kvinner er underrepresentert. Selskapet jobber bevisst med å skape en jevn kjønnsbalanse.

– Vi ønsker å bidra til en jevnere kjønnsbalanse i bransjen, gjennom rekruttering, frivillige tiltak og som støttespiller til PLAN Norge. I 2022 deltok vi på TENK Tech Camp, som har som formål å inspirere jenter i ungdomsskolealder til å velge real- og teknologifag, sier Tiril.

Millum-ansatte på TENK

Les mer om Millums samfunnsansvar her

En trygg arbeidsplass

Når du jobber i Millum blir du del av en mangfoldig gjeng på 35 personer, med ulike arbeidsoppgaver og interesser. To ting har alle likevel til felles; målet om å bli Nordens største innkjøpssystem for hoteller, restauranter og kantiner og målet om å skape et arbeidsmiljø der alle trives. 

Møt to medarbeidere i Millum:

Sofie Vatle, Digital markedsfører

Fortell kort om deg selv og din bakgrunn

– Jeg har utdanning innen markedsføring og grafisk design, og jobbet i mange år i en stor bedrift i B2C markedet (Aftenposten). Her fikk jeg med meg mye lærdom både innen crm, webdesign, grafisk produksjon, kampanjeplanlegging, analyse mm.

Hvorfor ville du starte å jobbe i Millum?

– Millum virket som et spennende sted å jobbe, med mulighet for å bidra inn i en større del av markedsføringsprosessene for å gjøre Millum, og datterselskapet Matinfo, mer kjent for målgruppen. Det virket også som om det var et godt miljø her, med fokus på de ansatte inkludert midler til kompetanseheving. Og det stemmer.

Hvordan vil du beskrive arbeidshverdagen din?

– Arbeidsdagen er varierende. Jeg bidrar blant annet til planlegging av kampanjer, produksjon av grafisk materiell for egne og eksterne kanaler, gjør avtaler i eksterne annonseflater, skriver artikler for våre nettsider, nyhetsbrev til kunder og analyserer resultater av kampanjer.

Bent Landsnes Breivik, UX/UI designer

Fortell kort om deg selv og din bakgrunn

– Jeg har bakgrunn som grafisk designer hvor designprosess og konsept alltid har vært i fokus. Har jobbet mange år som webdesigner hos Idium hvor hovedoppgavene har vært utvikling av nettsider og profiler. Jeg har alltid vært opptatt av hvordan ting henger sammen og hvordan et produkt eller en tjeneste kan forenkle hverdagen til brukerne.

Hvorfor ville du starte å jobbe i Millum?

– Jeg likte muligheten til å kunne bli skikkelig godt kjent med et produkt og en merkevare og kunne dypdykke ned i hele brukerreisen med mål om å skape så enkle og brukervennlige løsninger for de som bruker de ulike tjenestene til Millum. Det virket også som et sted hvor man kan være med å påvirke, men også lære mye og videreutvikle egen kompetanse. At det er sosialt og et uformelt miljø er også et stort pluss!

Hvordan vil du beskrive arbeidshverdagen din?

– Arbeidsdagen min er veldig variert. Jeg bidrar inn i flere ulike team og jobber med alt fra innsikt, konsept, skisser, prototyper til brukertesting og samarbeider med andre dyktige kollegaer for å skape de beste løsningene for Millum sine kunder. Jeg føler jeg blir gitt ansvar og tillit til å skape gode rutiner og prosesser i min egen arbeidshverdag.

 

Her kan du lese mer om hvordan det er å jobbe i Millum