Målet er et enda sterkere OBOS

– OBOS er en av landets sterkeste merkevarer, og vi kombinerer i dag egne og kjøpte medier for å nå ut til nye og eksisterende medlemmer og kunder. Vi tror vi fortsatt har et potensial i å bruke medieflater og kanaler på en enda mer helhetlig og integrert måte, og det er denne oppgaven som vil ligge på bordet til vår nye direktør for mediestrategi og investeringer. Det sier Kathinka Koch Sommerseth som nylig tiltrådte stillingen som Konserndirektør for Marked, kommunikasjon og samfunnskontakt.

Kathinka har blitt en kjent figur blant landets markedsførere etter at hun ledet markedsarbeidet for Storebrand i fem år. Under hennes ledelse vant selskapet en rekke priser og utmerkelser, bl.a. Performance awards Multikanal (INMA), Årets Markedsfører (MFO), Stella prisen (KF) og Mediestrategiprisen (Mediaforum). Nå gleder hun seg til å ta tak i den helhetlige kommunikasjon– og markedsføringsstrategien til OBOS.

Kathinka Koch Sommerseth er ny konserndirektør for samfunnsansvar, marked og kommunikasjon i OBOS.

– Det var muligheten til å jobbe for en aktør med tydelige vekstplaner og mange verdifulle kontaktflater jeg fant tiltrekkende, forteller Kathinka. – OBOS er en tydelig samfunnsaktør med et sterkt samfunnsengasjement og det motiverer ekstra, i tillegg til den faglige utfordringen i det å ta del i å bygge et sterkt markeds- og kommunikasjonsmiljø som bidrar til vekst og lønnsomhet for en stor og kjent aktør.

OBOS har nesten en halv million medlemmer, og en veldig høy kjennskap. Selskapet spiller en viktig rolle i livet til alle de som bor i OBOS sine boliger, og arbeidet med nye prosjekter for både nye boliger og tjenester pågår med høyt tempo. OBOS har virksomhet i Norge og Sverige, og tar mål av seg å bli en ledende aktør, også i det svenske markedet: -Vår ambisjon er å etablere Sverige som et nytt hjemmemarked. Forretningsmodellen der skal over tid tilnærme seg den norske og er bygget på samme verdifundament. Noe av det viktigste for enheten for Marked, kommunikasjon og samfunnsansvar blir å fortelle historien om OBOS, gjennom betalte og ubetalte kanaler, med mål om å posisjonere oss som en ledende bolig- og samfunnsaktør i Sverige. Forteller konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

– Det tilfører en ekstra dimensjon at vi skal lykkes med å både utvikle OBOS som en svært godt etablert merkevare og aktør i Norge samtidig som vi skal utfordre i det svenske markedet. Jeg er sikker på at vi vil gjøre oss nye erfaringer som vil vise seg verdifulle i begge markeder, legger Kathinka til.

Et av OBOS sine borettslag, her Frysjaparken hvor det er bygget 900 nye boliger

– Vi må bli enda flinkere til å se helheten i vår kommunikasjon, og implementere metoder og teknologi som gir oss gode svar på effekt og verdi av de tiltakene vi gjør, enten det er i kjøpte medier, gjennom dialog med medlemmer eller annen oppmerksomhet i markedet. Det betyr at vi skal styrke analyse og forme arbeidsprosesser som gjør våre aktiviteter mer helhetlige og målbare. Vi skal jobbe tett med gode, eksterne partnere, men fremfor alt er målet å bygge kunnskap om, og eierskap til både detaljene i og totaliteten av våre investeringer i kommunikasjon og markedsføring.

– Jeg har som mål å etablere et markeds- og kommunikasjonsmiljø sammen med mennesker som har kompetanse og selvtillit innenfor sine spesialistfelt. Ikke minst trenger vi ledere som er trygge i rollen sin, og som har kompetanse og egenskaper som gjør at menneskene rundt dem tør å utfolde seg og blir sultne på å oppnå resultater. OBOS har verdiene og ressursene som gjør at vi er et miljø hvor vi kan oppnå dette i sammen, avslutter Kathinka.