Hellvik Gruppen rigger seg for fremtiden: – Ønsker å bli utfordret!
Det hele begynte i 1947, da to unge fiskere, Ingolf Helland og Hilmar Henriksen, startet Hellvik Kassafabrikk i bygda Hellvik utenfor Egersund. Den lille bedriften til Ingolf og Hilmar vokste jevnt og trutt, og midt på 50-tallet startet bedriften med boligbygging, tett etterfulgt av ferdighusproduksjon.
– Det diskuteres fortsatt hvem som var først ute med ferdighus på markedet i Norge, om det var oss eller OBOS Block Watne. Vi er uansett et selskap med en lang og stolt historie og sterk tradisjon, men med fart mot fremtiden, sier Thor-Inge Thrana, administrerende direktør i Hellvik Gruppen.
Den lille bedriften i Egersund og Hellvik vokste raskt og etablerte seg i Flekkefjord og Søgne. På slutten av 90-tallet startet de kjedevirksomhet og fikk franchisetakere fra Bodø i Nord til Søgne i sør. I dag består hovedvirksomheten av salg og oppføring av boliger og fritidshus, samt eiendomsutvikling, byggevaresalg og entreprenørvirksomhet. Som entreprenør utfører virksomheten også offentlige og private bygg, som barnehager, skoler og omsorgsboliger med mer. De har 24 forhandlere som dekker store deler av Norge.
Ambisjon om å vokse rundt storbyene
Som følge av blant annet korona og økte materialkostnader har byggebransjen lagt noen tøffe år bak seg. I dagens norske marked bygges det under halvparten av det som tidligere var et normalår. Likevel ser Hellvik Gruppen lyst på fremtiden.
– I dag bygges det altfor lite for å kunne møte etterspørselen etter boliger i markedet. Jeg har tro på at dette vil snu, men akkurat når det skjer vil tiden vise. Vi er et solid firma med solid egenkapital, og vi står klare når oppdragene kommer. Vi har vært ute en høstnatt tidligere, sier Thor Inge.
Selskapets ambisjon i årene som kommer er å vokse rundt Oslo og Bergen.
– Vi skal legge til rette for vekst. En viktig del av forutsetningene for dette er å jobbe videre med å forme merkevaren og øke synligheten vår. Vi har en solid og godt kjent merkevare på Sør-vestlandet. Nå satser vi videre rundt de store byene. Derfor rekrutterer vi nå en markedsdirektør, til en nyopprettet stilling, plassert i konsernledelsen. Denne personen vil være helt sentral i arbeidet vårt for å lykkes med strategien vår fremover, sier Thor Inge.
Konsernledelsen i Hellvik Gruppen som markedsdirektøren vil bli en del av består i dag av administrerende direktør, regionsjefene, leder for byggevare, økonomisjef, leder HRO/Kommunikasjon og leder salg- og marked.
Som markedsdirektør vil du ha ansvaret for å utforme og gjennomføre effektive markedsstrategier som øker Hellvik Gruppens synlighet, styrker merkevaren og driver vekst for selskapet. Du vil være en sentral aktør i å definere og oppnå våre markedsmål, og rapportere direkte til administrerende direktør.
– Hellvik Hus er inne i en fase som krever ny kunnskap og markedsgrep utover det vi har jobbet med frem til i dag. Den nye markedsdirektøren skal peke retning og lede vår aktive stemme i markedet, tilføre strategisk tenkning, optimalisere kundereiser og få litt mer ut av hver investert krone, forklarer han.
Markedsdirektøren vil jobbe tett med de andre i konsernledelsen, men også i regionene og ut mot kjedemedlemmene våre Det vil med andre ord bli en variert arbeidshverdag, der du får jobbe både lokalt og nasjonalt, med flere ansvarsområder.
– Det blir en god blanding av selvstendig jobbing og teamarbeid. Personen vil jobbe på ulike nivåer og få en variert timeplan, og det vil være en del reising rundt omkring på våre lokale plasseringer i Norge. Vi ser for oss at personen tilhører kontoret på Jessheim eller på Søgne, eller i Sandnes, eventuelt i Hellvik, sier Thor-Inge.
Konservativ bransje med lange tradisjoner – ønsker å bli utfordret
Byggebransjen er kjent for å være konservativ, noe Hellvik Gruppen også anerkjenner. De ønsker å bevege seg i en mer innovativ retning, der de i fremtiden også utvikler nye produkter og tjenester, i tillegg til å bygge hus. Men hvordan vil det være å stå i front for å gjennomføre endringer i et selskap med en stolt historie og lang tradisjon?
– Det vil være viktig å gjøre seg godt kjent med alle deler av selskapet, før man kommer med tanker og idéer på hva som kan utvikles videre. Vi er veldig åpne for at det som var riktig i går, ikke nødvendigvis er riktig i morgen. Vi ønsker endring og utvikling, og vi trenger en som kan se oss med nye øyne. På den måten er det en fordel hvis den nye markedsdirektøren har bakgrunn fra en annen bransje – vi trenger og ønsker oss nye perspektiver, sier Thor-Inge.
En ansiennitet på over 12 år i snitt, og høy score på kundetilfredshetsmålinger gjør at Hellvik Gruppen kan være stolte av arbeidskulturen sin.
– Vi er jordnære, og stolte av det vi leverer. Vi er kjent for å være skikkelige og ordentlige, og hvis det er noe som ikke når opp til forventningene, er vi veldig opptatt av å rydde opp etter oss. Vi ser på våre ansatte som vår viktigste ressurs, og trivsel på jobben er et viktig fokusområde for oss, fastslår Thor-Inge.
Han gleder seg til å ta imot en ny kollega som kan bidra til å ta selskapet videre inn i fremtiden, og håper stillingen appellerer til en nytenkende, faglig trygg og strategisk person, med et sterkt engasjement for markedsarbeid og produktutvikling.
– Vi leter etter en som trigges av å være med på taktskifte i et robust selskap med nye bransjeutfordringer. Her vil du få ta en aktiv rolle i et selskap som har spennende år og store muligheter foran seg, avslutter Thor-Inge Thrana.