Devold of Norway – sterk norsk merkevare klar for å erobre verden

Devold of Norway er en sterk norsk merkevare med 168 års historie å vise til. Grunnlagt på Langevåg i 1853 av Ole Andreas Devold, som utdannet seg i Tyskland og vendte hjem til Sunnmøre for å gründe egen merkevare, og sette opp sin egen fabrikk på Langevåg, hvor Devold fremdeles holder til i dag.

Denne artikkelen ble laget i forbindelse med at Teft våren 2021 rekrutterte ledere og spesialister innen performance, design og content.

 I Norge er merkevaren Devold of Norway kjent og forbundet med kvalitet av forbrukerne. Nå står en internasjonal digital satsing på trappene, og derfor skal selskapet ansette de beste folkene til ulike digitale spesialistroller. Med rett kompetanse in-house er Devold klare for å erobre nye markeder, posisjonere seg og gjøre merkevaren mer kjent internasjonalt.

Øystein Bomo er Global Sales Director i Devold of Norway.

    Vi er en premium kvalitetsmerkevare og distribusjonen vår skal være tilsvarende. Vi er godt fornøyde med den distribusjonen vi har i Norge, men vi skal ha en sunn vekst fremover som primært skal komme internasjonalt, og her står e-commerce og digitalisering sentralt. Vi har gjort en del investeringer for å muliggjøre denne satsingen. For å ta steget videre, trenger vi nå digital spisskompetanse i form av å få de beste folka med på laget, sier Øystein Bomo, Global Sales Director i Devold of Norway.

 De nye digitale spesialistene Devold nå ansetter trer inn i selskapet på et tidspunkt hvor de vil få muligheten til å være med å sette retning, påvirke, komme med sine anbefalinger for å lykkes med satsningen.

    Vi er ikke så mange, og skal fremdeles være en “lean” organisasjon fremover, men hittil har vi hatt begrensede ressurser og jobbet litt etter “alle mann til pumpene”-prinsippet. Nå ansetter vi nøkkelroller for å styrke oss og profesjonalisere slik at vi er rustet til å vokse internasjonalt, sier Bomo og legger til: Vi trenger folk som har faglig tyngde innen sitt felt, og som kommer inn med et tydelig målbilde av hvordan ting skal være og gjøres. Vi bygger opp en e-commerce-avdeling, og styrker også laget i avdelingene rundt e-commerce. Dette er et stort fokusområde i organisasjonen akkurat nå.

 Hos Devold sier man at “kvalitet er personlig”, og selskapet eier hele verdikjeden fra sau til butikk.

    Noe som skiller oss fra andre aktører i vår bransje er at vi eier hele verdikjeden vår selv. Vi produserer produktene på vår egen fabrikk i Europa, og vi kjøper ull direkte fra nøye utvalgte sauebønder, og ikke på de store internasjonale markedene slik mange av konkurrentene våre gjør, forteller Bomo.

 Gro Elisabeth Naalsund, Marketing Director, i Devold of Norway legger til:

Gro Elisabeth Naalsund er Marketing Director, i Devold of Norway.

  Vi er ekstremt opptatt av kvalitet, og den eneste måten vi kan sikre dette på er ved å eie hele verdikjeden. Vi tror naturlige fibre er svar på de utfordringene tekstilbransjen står overfor med tanke på forurensing, og er stolte over at 84% av materialene vi bruker i kolleksjonene våre er naturlige. Vi er ansvarsbevisste og jobber mot en sirkulær tankegang. 

Bomo og Naalsund beskriver en organisasjon med flat struktur hvor man sier at menneskene er hjertet i Devold. Fordelt på to kontorer; hovedkontoret på Langevåg og et mindre kontor på Skøyen i Oslo, jobber rundt 30 ansatte, alle lidenskapelig opptatt av kvalitet, fag og det de jobber med, og som også er glade i natur og friluftsliv.

  Med den historien vi har bak oss og de høye kravene vi stiller til kvalitet og bærekraft i alle ledd, er vi på jakt etter folk som deler disse verdiene. Når forbrukere først får prøvd Devold-kvaliteten, er det nærmest ingen vei tilbake. Det vet vi fordi vi har en høy grad av gjenkjøp. Vi jobber med “purpose-driven” design som betyr at vi utvikler produkter til ulike aktiviteter og formål, alle finner en favoritt blant våre produkter. Nå skal vi bringe dette universet ut i verden, og har stor tro på at etterspørselen etter naturlig fibre vil øke internasjonalt i årene fremover som et resultat av fokuset på forbruk og bærekraft, sier Naalsund

Devold er stolte av den rike historien bak merkevaren, og tør påstå at de er en av verdens eldste friluftsmerkevarer. Devold har holdt på med ull siden de startet opp, og har levert bekledning til store polekspedisjoner helt siden Nansen og Amundsens tid. Børge Ousland er en av merkets nåværende ambassadører, som både bruker og tester produktene til Devold på sine ekspedisjoner.

Med eiere som er hjembygd-patrioter på sin hals, og opptatte av å investere i nærmiljøet, ønsker Devold helst å finne flinke folk som kan være tilknyttet hovedkontoret på Langevåg, men for enkelte stillinger kan det være innenfor å jobbe fra kontoret på Skøyen.

  Her får man muligheten til å være med på å videreutvikle en sterk norsk merkevare med rom for både handling og kreativitet. I den store digitale satsingen som Devold nå skal gjennomføre, blir god historiefortelling og en tydelig tone of voice ekstremt viktig. Naturen ligger merkevaren, verdiene og kontorene på Langevåg nært. Under vanlige omstendigheter er vi ofte på tur og hvert år når solen titter frem igjen bak fjellene har vi solfest. Vi har et utrolig godt og sosialt miljø med en uhøytidelig tone. For folk som kjenner seg igjen i merkevaren og verdiene våre, og i tillegg har faglig tyngde og spisskompetanse innen rollene vi har lyst ut, tror jeg dette er en fantastisk spennende reise å være med på i årene som kommer, avslutter Naalsund.