Annalect: – Stolte av at våre løsninger er gullstandarden i markedet

Med en solid forankring i det norske markedet og som pionerer innen anvendelse av generativ AI, har Annalect etablert seg langt fremme i bransjen. Nå søker de sin nye leder.

Dokumentasjon og effektmåling har alltid vært en viktig del av Omnicom Media Group sin posisjon og kundeløfte. Norske bedrifter investerer til sammen milliardbeløp i reklame- og media. Annonsørene ønsker å se at disse investeringene skal føre til effekt. 

– Strategien vår sammen med fokuset og kompetansen vår innen effektmåling har bidratt til å differensiere oss i konkurransen med andre mediebyråer og konsulentvirksomheter. Vi har fokus på å bidra med innsikt og læring som sikrer størst mulig avkastning på annonsørenes medieinvesteringer. Dette er en sentral del av vårt DNA. Svært mange annonsører velger oss på grunn av nettopp denne kompetansen, forteller Espen Klepper, CEO i Omnicom Media Group.

Espen Klepper, CEO i OMG.

I 2017 etablerte OMG selskapet Annalect, som spydspiss innen teknologi, analyse og datadrevet markedsføring. Sammen med OMDPHDFuse og Transact er Annalect en del av et stort og ledende fagmiljø. Med en solid forankring i det norske markedet og som pionerer innen anvendelse av generativ AI, har Annalect etablert seg langt fremme i bransjen. Som en del av det ledende mediekonsernet Omnicom Media Group, bygger de videre på et stabilt fagmiljø med dype tradisjoner og en innovativ fremtidsvisjon – og de har store ambisjoner fremover.

Til å lede Annalect videre, er Omnicom Media Group nå på jakt etter en utadvendt leder som er god med folk og kunder, er en sterk relasjonsbygger og som har strategiske perspektiver på innsikt og analyse som andre lytter til. Du vil få ansvaret for byråets faglige og strategiske leveranser, lede 10 fagspesialister og videreutvikle Annalects to hovedområder: Marketing Insights og Marketing Science.

– Vi ser etter en leder som trives i skjæringspunktet strategi og ledelse, som vil dyrke og forsterke teamets ambisjoner om kontinuerlig faglig forbedring og innovasjon, og som kan håndtere et høyt arbeidstempo med mange prosjekter og tett kundedialog, forklarer Espen.

Prisvinnende pionérer

Omnicom Media Group og Annalect har vunnet en drøss med priser og utmerkelser for sitt arbeid, både i Norge og internasjonalt. De er det mestvinnende mediebyrånettverket i den prestisjetunge konkurransen Anfo EFFEKT, der OMD har vunnet 11 år på rad, mens PHD vant sin første Grand Prix i 2023. Konsernets globale miljø har dessuten vunnet en rekke internasjonale priser.

Effektmåling er et så viktig fagområde for Omnicom Media Group at de valgte å skrive en egen bok om tema, “Hvordan få mest igjen for reklame- og medieinvesteringen”, til stor glede for norske annonsører og markedssjefer. De var også med på å etablere den populære “Reklamebørsen” sammen med bransjenettstedet Kampanje.

– Vi har mye å være stolte av, men det vi kanskje er aller mest stolte av er at vi er pionerer innenfor MMM (Marketing Mix Modelling), og at vi var de første i Norge til å tilby muligheten for å måle slike effekter allerede i 2001. Som følge av å være først ute har vi kunnet tilby nyttige og unike erfaringsbaser til stor glede for kundene våre, forteller Espen.

I en tid med økende restriksjoner innen personvern og sporing av data blir effektmåling gjennom MMM stadig mer aktuelt. Det er nå etablert en best practice i markedet, der Annalect sine løsninger er gullstandarden.

– Vi var først ute og har lengst erfaring med MMM, og det gir kundene våre en stor fordel. Vi var dessuten også tidlig ute med å utnytte generativ AI, og det er allerede godt etablert inn i våre arbeidsmetoder, forteller Espen.

INSPIRERENDE OMGIVELSER: Annalect har kontorer i Frøyas gate på Skillebekk.

Fagmiljø med stolthet

Annalect er en del av et globalt nettverk med over tusen eksperter på fagfeltet, noe som åpner opp for både kompetanseheving og nyttig erfaringsutveksling. Her er det etablert faggrupper innen blant annet AI, avansert økonometri, markedsanalyse, data science og teknologi, både på globalt nivå og på tvers av Norden. 

Den nye Head of Annelect vil med andre ord lede en gjeng med et høyt faglig kunnskapsnivå og møte en prestisjekultur med stolthet i å levere effekt og resultater for byråets kunder.

– Vi har et veldig godt arbeidsmiljø der du vil få jobbe med noen av bransjens dyktigste spesialister. Vi har en flat struktur, er gode til å samarbeide og har en brennende interesse for faget vårt. I tillegg er vi en veldig sosial arbeidsplass med rom for moro, men også ro til å fordype seg i prosjekter, forteller Espen.

STERKT FAGMILJØ: I Annalect er erfaringsutveksling og kunnskapsdeling en sentral del av arbeidshverdagen.

Arbeidshverdagen har et høyt tempo og man skal holde mange baller i luften. Som leder vil man ha det overordnede ansvaret for alle leveranser og lede byråets to fagområder Marketing Insights og Marketing Science. Teamet i Annalect er bredt sammensatt av ulik kompetanse, bakgrunn og kulturer. 

– Det som kjennetegner teamet er at de alltid utfordrer etablert best practice og ønsker å drive faget fremover. Vi ønsker oss en leder som har en operativ fagkompetanse innen analyse, data og strategi, og som har evne til å koble analysearbeid opp mot forretnings- og markedsstrategi, og vi gleder oss til alt vi skal få til sammen, avslutter Espen.