JCDecaux prioriterer onboarding: – Aldri før har jeg fått så god opplæring
Ada Baanrud startet som Planner i JCDecaux i mars 2023, mindre enn et år etter at hun var ferdig med sin Bachelor i markedsføring.
I over 50 år har JCDecaux spilt en viktig rolle ved å forme bybildet i en rekke land verden over. I dag er selskapet verdens største utendørsreklameselskap, med over 1 million reklameflater i mer enn 80 land på 5 kontinenter. JCDecaux er den mest innovative og innflytelsesrike aktøren, også når det kommer til digitalisering av utendørsreklamekanalen. JCDecaux Norge ble etablert i 1998 og teller i dag 77 ansatte. I 2024 vil selskapet vokse kraftig, blant annet som et resultat av den nye Sporveien-avtalen som ble inngått sommeren 2023.
Vi tok en prat med Ada for å høre med henne om hvordan det er å være ny i JCDecaux, hvordan opplæringen er, og ikke minst hvordan hun trives.
Fortell om din oppstart hos JCDecaux.
– Allerede før min første arbeidsdag ble jeg invitert til kick-off for andre kvartal. Det var veldig hyggelig å treffe alle i en sosial setting og få muligheten til å bli kjent med hele salgs- og markedsavdelingen. Selve onboardingen innebar at jeg jobbet sammen med folk i alle de forskjellige avdelingene, ikke bare de jeg jobber med til daglig. Blant annet var jeg med teknisk avdeling og ble kjent med de forskjellige fysiske installasjonene og hvordan de fungerer. Det er veldig nyttig å både kjenne folkene, og forstå hvordan de forskjellige avdelingene jobber sammen og er avhengige av hverandre. Hele oppstarten er et tre ukers utdanningsprogram i selskapet, hvordan vi jobber og hvordan ting henger sammen.
Hva slags erfaring hadde du fra før?
-Jeg har jobbet som Intern og fulltids ansatt i Influencer Marketing-byrået inzpire.me. Der var jeg rådgiver før muligheten i JCDecaux bød seg. Så jeg hadde med meg en del kunnskap om de forskjellige mediebyråene og kommunikasjon med kunder.
Hvordan er det å jobbe i JCDecaux?
-Det er givende og utfordrende å jobbe som Planner. Siden jeg startet, har vi jobbet mye med å implementere et helt nytt planleggeingsverktøy og bookingsystem. Det er enda mer digitalt, og det har vært veldig mye nytt å lære. Det gir meg en skikkelig følelse av mestring, og det er viktig for meg. Vi jobber tett sammen, men vi har også fleksibilitet om vi trenger det. Selv om jeg trives veldig godt på kontoret, er det fint at man har muligheten og verktøyene til å jobbe der man er. Folk her er veldig positive og støttende, og man er aldri alene med problemer som kan dukke opp.
Beskriv miljøet hos JCDecaux.
-Enda bedre enn jeg kunne forventet! Når alle daglig jobber på tvers av avdelinger og oppgaver blir terskelen for å kommunisere veldig lav. Jeg merket med en gang at folk her er dyktige og stolte av det vi får til i JCDecaux, og det er fint å kjenne at man blir en viktig del av det miljøet etter kort tid.
Hva finner du utfordrende i rollen?
Som Planner lærer man seg alt fra komplekse bookingsystemer, spesifikasjoner på de forskjellige skjermene og flatene, og hvordan det hele henger sammen. Det er mye informasjon å ta til seg, men utrolig lærerikt og perfekt for meg som er glad i struktur og orden. Det er daglige utfordringer hvor vi løser oppgaver som er utenom det vanlige, og det er spennende og gir god mestringsfølelse. Vi har også kundekontakt ettersom det ofte er spørsmål om bookinger og spesielt materiell til kampanjer. Ansvaret for selve leveransen av kampanjen ligger hos oss, så vi lærer en god del om OOH (Out Of Home) strategi og hvordan best sette opp kampanjer slik at budskapene til kundene våre blir kommunisert på best og mest effektiv måte.
Jeg er veldig glad for at vi er et sammensveiset team som løser problemer og utfordringer med et smil, og at jeg får mestringsfølelse og gode tilbakemeldinger, noe som betyr mye for meg.