Er paid social årets heteste jobb?

Hvert år dukker det opp nye «hotte» jobtitler. Det er mange forklaringer og situasjoner som påvirker hva som blir mest etterspurt i en periode. Det kan være endringer i konkurransesituasjonen hos f.eks. byråene eller blant annonsørene, eller at teknologien muliggjør en ny måte å jobbe med markedsføring på. Akkurat nå ser vi en stor etterspørsel etter «Paid Social», «betalt SOME» og andre roller hvor man jobber analytisk og kommersielt med Facebook, Instagram og Snapchat, for å nevne noen kanaler.

Hva gjør Paid Social så viktig?

I mange år har annonsører jaktet på organiske effekter av sine aktiviteter i sosiale medier. Det gjør de fleste fortsatt, men Facebook med andre har gjort det mye vanskeligere å oppnå god spredning for kommersielle aktører uten at de investerer i plattformen. I år vil norske annonsører investere milliardbeløp hos Facebook for å vise annonser til relevante målgrupper eller skape engasjement blant de av sitt publikum som er på plattformen. Noen av argumentene for annonsering på disse plattformene er at det er enkelt å kjøpe, lett å segmentere, mange muligheter for tilpasning og testing, og gode innebygde analyseverktøy. Det er ikke usannsynlig at betalt annonsering i sosiale medier vil vokse seg forbi søkemotorannonsering (AdWords) i løpet av kort tid. Det gjør sosiale medier til en av de største mediekanalene i Norge.

Hva gjør en Paid Social Specialist?

Veldig mye av SOME-jobbingen handler om Facebook og Business Manager siden Facebook regnes som den største kanalen for SOME-annonsering. Som spesialist på denne kanalen samarbeider man med resten av markedsavdelingen eller byrået for å tilpasse sine planer med de andre markedsaktivitetene. Når en annonsør går ut med en stor kampanje i andre kanaler er det naturlig å øke tilstedeværelsen i sosiale medier. Som nevnt har man gode segmenteringsmuligheter, og dermed kan man tilpasse budskap og prioritet for de forskjellige målgruppene og segmentene man har. Man kan formulere budskapet til bestemor på én måte, og på en helt annen til barnebarnet. Men samtidig bevare merkevaren og formålet med kampanjen. Og da har vi ikke nevnt geografiske muligheter eller det voldsomme potensialet som finnes når man tar i bruk tracking og segmentering av egne kundedata.

Analytisk

Oppgavene handler altså om å planlegge og budsjettere aktiviteter basert på kampanjer/aktiviteter og segmenter som henger sammen med øvrig markedsføring. Det handler også om hva som skal ut til hvilken målgruppe, og om å kvalitetssikre at man gjennomfører kampanjer på en optimal måte. Som sagt ser muligens budskapet annerledes ut for bestemor, og det kan være lurt å teste ut flere hypoteser for hva som vekker interessen hennes. Når du vet hva som fungerer best flytter du den planlagte investeringer til den løsningen. Naturligvis er kunnskap om analyse og erfaring med verktøy som bl.a. Excel, Qlickview og Tableau svært etterspurt i disse rollene.

Kreativ

Det varierer hvor mye kreativ jobbing det er i rollen som Paid Social Specialist. Ofte jobber man med innholdsspesialister, tekstforfattere og designere som lager annonser for de forskjellige segmentene, men det er ikke uvanlig at man selv tilpasser både bilde, tekst og film. Derfor er kunnskap om bilde- og videoredigering etterspurt. Behersker man dette, er man mer selvstendig i jobben og bruker ofte kortere tid på å lage og teste budskap som man senere kan analysere.

Er det gøy å jobbe med Paid Social?

Om man er opptatt av markedsføring, tall og digitale medier er Paid Social en av de raskeste og best dokumenterte retningene innen markedsføring som man kan jobbe med. Det er en rolle der man kan skape og dokumentere resultater, og ta i bruk sine analytiske og kreative evner. Når man jobber med en merkevare eller en målgruppe over tid tilegner man seg en strategisk forståelse, og en erfaren spesialist har innsikt store datamengder og teft for hvilke budskap som oftest skaper resultater for de ulike delene av målgruppen.

For mange er det spennende å gå fra jobber  den noe mer tekniske søkemotormarkedsføringen over til det mer dialog- , kampanje- og kreativt orienterte arbeidet i sosiale medier.

Andre har jobbet med produksjon av design eller tekst, og lært å bruke SOME-verktøyene som er så viktige i denne jobben for å se effekten av sitt arbeid. Mange har bakgrunn som markedsførere og har gått fra å være digitale generalister til å bli spesielt fokusert på denne voksende kanalen.

Hva må man kunne?

Man må ha god kunnskap om analyse og innsikt, og trives med å jobbe i digitale verktøy og systemer. Har man erfaring med og sertifiseringer på Facebook Business Manager, Google Analytics og Adwords er det et godt utgangspunkt. Kunnskap og interesse for programmering og automatisering er et veldig stort pluss. I tillegg ser de fleste som rekrutterer etter kunnskap om og sans for å tilpasse og utforme budskap med tekst, bilde og gjerne video.

Hvem ansetter?

Det er medie- og reklamebyråene i tillegg til markedsavdelingene som ser etter denne kompetansen. Byråene fordi det er et viktig ledd i kampanjeaktivitetene for kundene deres, og annonsørene av samme årsak. Miljøene som ansetter har ofte kommet langt i digitaliseringen av markedsføringen og kundereisene, og de ser at det er store fordeler ved å bygge opp denne kompetansen i sitt miljø.

Selv om mange fagmiljøer har jobbet med performance lenge er rollen som Paid Social Specialist relativt ny. Det betyr at vi oftest ser etter et sett med kompetanse fremfor noen som har hatt akkurat denne kompetansen tidligere.

Vil du jobbe med Paid Social?

Dersom du har noen av kompetansene og egenskapene som vi beskriver her vil vi gjerne høre fra deg. Akkurat nå jobber vi med flere stillinger hvor dette er viktig, og vi er sikre på at etterspørselen vil opprettholdes fremover. Om du registrerer deg eller oppdaterer profilen din hos oss og melder interesse for denne type jobber så vil vi kontakte deg når det dukker opp muligheter hos byråene eller i markedsavdelingene.