Veien inn til Bransjen med stor B

Medie, reklame og kommunikasjonsbransjen er attraktiv for mange, både for de som ikke er inne i den, og de som har kommet seg på innsiden. Vi i Teft har jobbet med å rekruttere folk til forskjellige miljøer i denne bransjen helt siden 2001, og vi kunne ikke forestille å rekruttere til andre fagområder. Hvorfor? Jo; denne bransjen rommer utadvendte og sterke personligheter med kunnskap om sosiologi, retorikk, estetikk, teknologi og rett og slett hvordan vi mennesker tenker og føler. Heldigvis er det masse plass til ingeniører, analytikere, designere og strateger som går stille i dørene, men som sitter på kunnskap og innsikt som bidrar til å forklare hva som driver adferd og endringer i samfunnet vårt.

Bransjen er også i sterk vekst og det er plass til flere. Allikevel kan det være en utfordring å finne veien inn til en plass som passer kompetanse, interesser og din egen personlighet.

Det kan virke som om den eneste veien inn er gjennom bekjente eller intensiv nettverksbygging. Vi i Teft er en aktør som hjelper folk til rett jobb basert på kompetanse og egenskaper og ikke basert på om de kjenner «de rette folka» eller har de rette foreldrene.

Hvor passer jeg inn?

Det er få andre bransjer hvor folk som vil noe raskt kan teste ut tankene sine og få til resultater, og vil treffe andre som heier på endring og fremdrift på samme måte. Det eneste som kreves er at man virkelig vil gjøre noe, og at man ikke er redd for å feile eller bryr seg om at jobben man gjør blir målt og vurdert av andre flinke folk. I dag er nesten all individuell suksess knyttet til at man raskt forstår og mestrer et konkret fagområde. Folk som fikser dette kaller vi for spesialister.

Det er tre primære kategorier av arbeidsgivere i Bransjen:

Markedsavdelingene

I disse miljøene finner man mange tradisjonelle roller for markedsførere som prosjektledere, designere, markedsanalytikere osv. Men hos de fleste moderne bedrifter jobber også mennesker innen IT, databehandling, webutvikling, journalister og tekstforfattere, SOME-spesialister tett på eller faktisk i markedsavdelingen.

Byråene

Dette er kategorien som har flest ansatte innen fagområdene kommunikasjon og markedsføring. Det finnes mange typer byråer som tilbyr sine tjenester til annonsørene. Reklamebyråer, mediebyrå, digitalbyrå, innholdsbyråer, eventbyråer, rene SOME-byråer, søk- og performancebyråer, PR-byråer, designbyråer osv. Felles for alle byråene er at de jobber for å skape lønnsomme løsninger for sine kunder, enten det er gjennom å lage ny teknologi, omfattende kommunikasjonskonsepter eller ved å produsere og publisere små kampanjer og innhold som styrker annonsørens tilstedeværelse i markedet. Ofte fungerer byråene som en forlengelse av annonsørens markedsavdeling.

Reklamebyråene lager kampanjer og branding for sine kunder. Reklamebyråene hjelper ofte kundene med å definere et unikt uttrykk som gir kunden riktig type oppmerksomhet. Denne jobben gjør de basert på de gjør uttak fra kampanje- og merkevarestrategi til forskjellige plattformer som f.eks. TV, radio, reklame på nett, konsepter i butikk, print, utendørsreklame og mye mer.

Mediekanalene

Den tredje kategorien av arbeidsgivere innen markedsføring og kommunikasjon er mediekanalene som eier eller formidler flatene hvor reklame eller kommersielt innhold når ut til forbrukerne. Du har hørt om disse selskapene. Vi snakker om Google, Facebook, Radio Norge, TV 2, P5, Funkygine osv. Kanalene utvikler og selger løsninger til annonsørene via byråene, men i enkelte tilfeller også direkte til markedsavdelingene.

Hvem kan gjøre karriere i Bransjen?

Alle som forstår at mennesker opplever ting forskjellig, og er interessert i hvorfor det er slik. Så vil kompetanse og erfaring om økonomi, teknologi, språk, formgivning og kreativitet avgjøre hvor man passer best inn. I 2019 er kommunikasjon og markedsføring fagområder hvor personer med nærmest alle former for utdanningsbakgrunn har mulighet til å gjøre en stor forskjell og sette sitt eget avtrykk.

Registrer din profil her