SOS-barnebyer: -En jobb som gjør det lett å stå opp om morgenen

Å få jobbe med å hjelpe barn i nød, både i Norge og i utsatte land over hele verden, er kanskje en av de mest meningsfylte jobbene man kan ha. Nå søker SOS-barnebyer etter en som kan lede arbeidet med å skape nye, automatiserte og personaliserte kundereiser. Kommersiell sjef Ole Herman Kjernsby ser etter deg som motiveres av å jobbe for en god sak, samtidig som du har lyst til å være med på skape fremtidens kundereiser i en stor organisasjonen.

 

Ole Herman Kjernsby startet i stillingen som kommersiell sjef i SOS-barnebyer for tre måneder siden. Han beskriver et møte med en organisasjon med engasjerte og kunnskapsrike kollegaer som har til felles at de brenner for sine fagfelt og for å hjelpe barn over hele kloden til å få et bedre liv.

-Dette er virkelig en jobb med mening! Det er utrolig motiverende å jobbe med en så viktig sak og få være med på å gjøre en forskjell og bidra til at vi når FNs bærekraftsmål om å gi barn utdannelse og trygge oppvekstvilkår. Det gjør det enkelt å stå opp om morgenen, sier Ole Herman.

Siden 1949 har SOS-barnebyer støttet over fire millioner barn og unge i hele verden, både gjennom å gi barn som trenger det et nytt hjem, og ved å støtte barn gjennom SOS-familieprogram for familier i krise. SOS-barnebyer jobber både internasjonalt og i Norge og har over 500 barnebyer spredt over hele verden.

-Vi er en stor internasjonal aktør som jobber i 137 land. Til forskjell fra mange andre ideelle organisasjoner er vi dem som blir igjen og følger opp arbeidet som blir startet. Vi bygger samfunnet, støtter barnevern, utdanner lærere og skoler. Vi jobber langsiktig med å forandre samfunn fra innsiden, forklarer Ole Herman. 

Og det langsiktige arbeidet gir resultater. 98 prosent barna som har vokst opp i en SOS-familie og selv har barn, er i dag trygge foreldre som gir god omsorg videre. 95 prosent av barna i SOS-familieprogrammene har fått foreldre som aktivt er involvert i deres liv. 90 prosent av de spurte har dekket minst to av tre grunnleggende behov som bolig, mat og helse. 

Ole Herman Kjernsby

Teknologiløftet – digitalisering av en stor organisasjon

Organisasjonen ruster seg nå for fremtiden og arbeidet med en omfattende digital transformasjon er godt i gang. Ambisjonen for de kommende årene er å øke inntektene og knytte giverne enda tettere til organisasjonen for å få dem til å forbli givere i mange år. 

-Vi er godt i gang med det vi har valgt å kalle “Teknologiløftet”. Vi skal jobbe mer data- og innsiktsbasert, og sørge for at kommunikasjonen vår er personalisert og treffende i alle ledd av alle våre kundereiser. Vi skal jobbe smartere, rett og slett, forteller Ole Herman. 

Som et viktig ledd i dette arbeidet kommer ansettelsen av en ny rolle som skal ta det strategiske ansvaret for arbeidet med SOS-barnebyers kundereiser.

-Dette er en helt kritisk stilling for at vi skal lykkes i fremtiden. Vi må få på plass databaserte giverreiser som sammen med riktig digital struktur og gode systemer internt skal sørge for at vi når målene vi har satt oss i årene som kommer, fastslår den kommersielle sjefen. 

Dette vil altså være en sentral og viktig rolle i organisasjonen fremover. SOS-barnebyer ser etter deg som har noen års erfaring med kundereiser og som evner å ha overblikk og sørge for at de ulike kundereisene henger sammen. Du skal designe og sette opp organisasjonens givereiser fra A til Å. Gjennom solid teknisk forståelse, bruk av data og fokus på hva som gir best lønnsomhet, vil du styrke SOS-barnebyer slik at vi kan hjelpe enda flere barn i verden gjennom lojale givere og gode kundeopplevelser.

-Vi ser etter deg som har en brennende interesse for å utvikle sømløse og datadrevne kundereiser gjennom hele giverens livsløp, og som vil ta eierskap og lede det strategiske arbeidet for dette området i vår organisasjon. Skal vi lykkes må du jobbe godt i tverrfaglige team, og gjennom testing og kontinuerlig optimalisering vil vi sammen finne frem til hva som gir de beste resultatene. Denne måten å jobbe med kundereiser på er ny for oss, så du vil få stor påvirkningskraft og et bredt mulighetsrom, sier Ole Herman. 

Relevant, sant og interessant

SOS-barnebyers største målgruppe er de ulike segmentene innenfor privatmarkedet. I kommunikasjonen sin vil de dele ærlige historier som viser hvordan tingene faktisk er. Ikke bare ute i verden, men også i Norge.

-Her i Norge jobber vi mye med å styrke barnevern og familiestruktur. I kommunikasjonen vår skal vi vise hvilke utfordringer som finnes samtidig som vi skal fokusere på at de programmene vi jobber med gir resultater. Fremover vil vi også fokusere mye på at kommunikasjonen tilpasses hver enkelt giver slik at den blir relevant og personlig. Så kort oppsummert; det vi kommuniserer skal være relevant, sant og interessant, fastslår Ole Herman.

Tidligere har Ole Herman hatt sentrale roller innen marketing og salg i DFDS og Stena Line. Hans nye arbeidshverdag i SOS-barnebyer bærer preg av en god blanding av operasjonelt og strategisk arbeid.

-Vi har hårete ambisjoner og nok å gjøre i hverdagen. Alle løper i samme retning for at vi skal nå våre visjoner og mål. Jeg jobber mye på tvers, holder møter og forsøker å motivere de ansatte på best mulig måte gjennom å tydeliggjøre strategien og målene våre. Fremover skal vi jobbe enda mer på tvers av avdelinger og det blir veldig givende, forteller Ole Herman.

Ønske om å gjøre en forskjell

I rollen som strategisk kundereiseansvarlig vil man få en sentral rolle i organisasjonen og rapportere direkte til leder for personmarkedet. Man vil jobbe tett med lederne for de ulike divisjonene og ned i de ulike avdelingene for å sørge for at kundereiser flyter i alle ledd. 

-Vi ser etter deg som har drive og lyst til å føre SOS-barnebyer videre digitalt. Hvis du har erfaring fra et selskap som har vært gjennom en tilsvarende digital transformasjon vil det selvsagt være en stor fordel. Vi ønsker oss deg som evner å se hele bildet og ikke bare fokuserer på CRM, men som løfter blikket og ser på hele kundereisen fra den første annonsen og veien frem til man til slutt skal ende opp som giver livet ut, sier Ole Herman.

I SOS-barnebyer vil den nye strategiske kundereiseansvarlige møte en kultur preget av ambisjoner, latter og en lidenskap for målet organisasjonen jobber for; å gi utsatte barn et bedre liv og tryggere rammer.

-Det er jo et slags statement å jobbe i denne type organisasjon. Du må ha et ønske om å få gjøre en forskjell. Det har alle som jobber her til felles. Vi er en ambisiøs og kunnskapsrik gjeng som samarbeider mot et felles mål. Samtidig er vi opptatt av å ha det gøy sammen på jobb, og det er mye latter i korridorene og fokus på at vi skal gjøre mye artig sammen. Dette er en spennende og utviklende arbeidsplass, avslutter Ole Herman.