Fantastisk vekst for lydbok-strømmetjenesten Fabel
Fabel, som er en strømmetjeneste for lydbøker hos Lydbokforlaget, har hatt en fantastisk vekst siden oppstart i 2017. Lydbokforlaget er Norges største utgiver av lydbøker og eies 50/50 av Aschehoug og Gyldendal. Forlaget har opp igjennom vært aktive i å utvikle nye lydbokformater, og i 2017 lanserte de Fabel, en abonnementstjeneste for lydbøker, som gir kundene mulighet til å lytte til så mange lydbøker de bare vil til en fast månedspris.
Vi tok en prat med forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen og CMO, Stine Ombustvedt, i forbindelse med at Fabel søkte etter leder for kundeopplevelse våren 2021.
Fabel har på kort tid utviklet seg til å bli en kjent merkevare i den mest spennende og raskest voksende delen av norsk bokbransje. Vi har gjennom de seneste årene gått fra å være et produksjonsorientert selskap med hovedfokus på lydbokproduksjon til å bli en langt mer kunde- og salgsorientert organisasjon . Fokus på utvikling og optimalisering av kundeopplevelsen er avgjørende for Fabels suksess i 2021 og videre, sier forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen.
Selskapet har jobbet strukturert for å posisjonere Fabel i markedet, og tjenesten har hatt kraftig vekst på kjennskaps-parametre og i antall brukere siden oppstart.
– Vi investerer i markedet for å får det til å vokse, og er tilstede i de fleste flater. Vi satser tungt på SoMe og digital kommunikasjon i kampanjeperioder. Målet er å øke bevisstheten for strømming av bøker. En av utfordringene våre er churn, så vi jobber mye med den daglige utviklingen av tilbudet. Vi bearbeider appen vår kontinuerlig, og tilpasser innholdet slik at det oppleves relevant for abonnentene, sier CMO, Stine Ombustvedt.
Personen som kommer inn i rollen som leder for kundeopplevelse, vil få ansvar for hele kundereisen og øke retensjon i Fabel.
Tjenesten vår er i konstant utvikling og kandidaten vil jobbe i krysningspunktet mellom produktutvikling og markedsføring. Denne personens innsats vil være retningsgivende for kundenes opplevelse av Fabel, og det er i så måte en svært avgjørende rolle. Vi jobber for tiden med å forbedre onboardingen av kunder, men det anser vi kun som et skritt på veien for å gjøre kundeopplevelsen bedre, sier Vasseljen.
Fabel er et lite selskap hvor flere av de ansatte tidligere har jobbet mange år i forlag, andre har bakgrunn fra tech eller kommunikasjon og markedsføring. Ombustvedt beskriver en relativt ung gjeng som er sosiale og har det gøy på jobb. Det er høy trivsel, åpen kultur og lite hierarki. Fabel har eget studio i lokalene sine hvor skuespillere og andre lesere kommer og går. Slik får de ansatte innblikk i prosessene med en lydbok fra start til slutt. Naturlig nok er det en generell interesse for bøker, litteratur og kultur.
– Til denne rollen er vi avhengige av å få inn en som er nysgjerrig og motivert for å hele tiden måle og grave for å finne svar og løsninger. Vi ser etter en person som liker kontinuerlig utvikling og som klarer å stå i ting, har troen på produktet, og som kan se løsninger på lang sikt. Strømming av lydbøker er fremdeles en ung tjeneste, så vi bygger fortsatt totalmarkedet. Det kan sammenlignes med den jobben Netflix og HBO gjorde for å etablere serie-titting til hva det er i dag. Vi jobber for å få lydbøker til å bli en vane og en del av hverdagen til kundene våre, sier Ombustvedt.
Fabel er en smidig organisasjon hvor alle er engasjerte, jobber tett sammen og sparrer underveis om ulike problemstillinger. Den nye rollen vil ligge under salgs- og markedsavdelingen.
Vi er en relativt liten organisasjon og samarbeider mye mellom avdelingene. Vi er i en del av bransjen som utvikler seg raskt og det er viktig at vi utvikler og omstiller oss, og styrker selskapets digitale og tekniske kompetanse, understreker Vasseljen.
– Man kan få til mye i Fabel fordi vi er et lite selskap. Det gir oss muligheten til å snu oss rundt når det er noe vi vil få til, og alle har mandat til å få gjennomført ulike ting. Vi er på en veldig spennende reise med å bygge Fabel, og stillingen vi nå lyser ut er en rolle som har mange kontaktpunkter i organisasjonen og med våre samarbeidspartnere, avslutter Ombustvedt.