EY Doberman klare for å erobre Norden
I løpet av de siste tjue årene har Doberman vokst til å bli et av Sveriges mest innflytelsesrike designbyråer. I år fusjonerte Doberman med Ernst & Young, med mål om å utvide sin tilstedeværelse i hele den nordiske regionen. Nå åpner selskapet, som har utført oppdrag for kunder som Museum of Modern Art i NYC, Volvo Trucks, IKEA og SVT Play, kontorer i København, Helsinki og Oslo.
– Sist gang vi åpnet et nytt kontor var det i New York, og allerede da diskuterte vi utvidelse i Norden, fordi det alltid har føltes som et naturlig steg for oss. Vi elsker design-scenen i Oslo, men vi ser også hull i markedet som vi akter å fylle. Vårt mål er å bli ledende på vårt felt i Norge, sier Lisa Lindström, Nordic Managing Director for Doberman.
Det nye Oslo-kontoret er en del av en målrettet plan for nordisk ekspansjon, og parallelt med åpningen i Norge, åpner Doberman kontorer i København og Helsinki også. Å ta for seg det nordiske markedet er igjen en del av en større plan for å vokse internasjonalt.
Ikke et klassisk designbyrå
EY Doberman er ikke et klassisk design- eller digitalbyrå, men et byrå som jobber for å forene business med design og teknologi. Ifølge Lindström er det i skjæringspunktet mellom disse tre aspektene den moderne rådgiveren befinner seg. EY Doberman hjelper selskaper med å finne den neste versjonen av seg selv. Selskapet bruker anvendt kreativitet ved å teste metodikken på seg selv.
– Alle selskaper lurer på hvor verden er på vei, hva som vil skje i fremtiden. Vi hjelper kunden med å finne en preferred future som de ønsker å skape. Vi har ikke lest alle bøkene, vi prøver oss fram. Ingen strategi er så virkningsfull som når den kommer i hånden på en bruker, først da får vi svar på om strategien har en makt. I Doberman jobber vi for å skape produkter og tjenester som kunden både ønsker seg og påvirkes av. Gjør man det, tjener man penger, utdyper Lisa.
Sveriges beste arbeidsplass
Doberman har flere år på rad blitt kåret til Sveriges beste arbeidsplass. Ifølge Lindström handler moderne lederskap om å få sine ansatte til å blomstre, og for å oppnå det må lederen går foran som et godt eksempel. Lindström blir sett på som en åpen og tilgjengelig leder. Hun tror på å skape ting sammen og selskapet har satt opp budsjett ved hjelp av blant annet både Lego og Minecraft etter forslag fra ansatte.
– Jeg er den første til å si at jeg tror 100 personer til sammen er smartere enn meg. I tillegg lever jeg etter et motto om å si ja fem ganger, før jeg sier nei. Vi jobber med innovasjon så det handler om å gi rom for ideer. De små ideene må også få slippe til. Hvis man sier nei til mange små ideer vil den ansatte muligens aldri komme til den ene store, mer eksentriske ideen som virkelig kan bety noe og bli til noe stort. Det er viktig å ha et åpent sinn for å finne mulighetene som ligger i møtet mellom mennesker, å gi rom så ansatte tør å tre ut av komfortsonen, sier Lisa.
Innovasjon og transformasjon
Fusjonen med Ernst & Young har gitt Doberman muskler til å ekspandere og ta for seg nye markeder. Lindström sier Doberman står for innovasjon og Ernst & Young for transformasjon.
– Her og nå, med Ernst & Young i ryggen, skal Doberman videreføre arbeidet med å finne «it» for kundene til Oslo. Byrået skal lage prototyper og sørge for at design gjør komplekse ting lettfattelige for norske kunder. Vi jobber alltid med en form for avgrensing slik at vi holder fokus. Vi er ikke kunstnere med blanke ark, men jobber ut ifra et makro-perspektiv der industri møter mennesker. Vi jobber heller ikke med markedsføring i klassisk forstand. Gode produkter markedsfører seg selv. Vi er her for å forandre saker, og håper Norge er klare for Doberman.