SATSer på en tydeligere stemme i samfunnsdebatten 

 

I 2018 startet SATS en omfattende posisjoneringsreise, et arbeid som på kort tid har gitt gode resultater, og som også treningssenterkjeden vant Årets Markedsfører prisen for i 2019. Konserndirektør for marked, kommunikasjon og digitalt salg i SATS, Marianne Orderud, sier at reisen så vidt har startet. 

–   Vi står enda bedre rustet nå ved at vi har mer innsikt og en sterk visjon og misjon til hva og hvem SATS er til for. Et tydelig mål for SATS i alle våre fire markeder i Norden er at vi skal sørge for å ha en enda sterkere stemme i fortjente kanaler, og dette blir en sentral oppgave for vår nye nordiske kommunikasjonssjef, sier Marianne. Som Nordens største treningssenterkjede, skal SATS ha en naturlig og troverdig stemme i sentrale samfunnsdebatter som omhandler helse. De er jo slik at hverdagsaktiviteten har en nedadgående og skummel trend, vi blir mindre og mindre aktive, og dette fører til at vi får en enda viktigere rolle i folks hverdag. Under korona-pandemien har dette blitt enda verre, presiserer Orderud.

Marianne Orderud Sats Nordic

Konserndirektør for marked, kommunikasjon og digitalt salg i SATS, Marianne Orderud.

–  I SATS har vi utviklet et nytt kommunikasjonskonsept vi kaller «Train your Brain», som handler om at trening er medisin. Dette sporet skal vi fortsette å bygge troverdighet rundt, og vi skal også bli enda flinkere på å vise at SATS er for alle, for er det noe vi er unike på, i tillegg til å ha de beste folka i bransjen, så er det vårt store produkttilbud, legger hun til.

Meningsfylt hverdag

Hovedkontoret til SATS er plassert i Nydalen i Oslo, og her sitter også den sentrale markeds- og kommunikasjonsavdelingen. Arbeidsmiljøet preges av en uformell, inkluderende kultur, med ansatte som har et oppriktig ønske om å levere på SATS sin visjon, nemlig å gjøre folk sunnere og gladere.

–   Det gir en kraft å jobbe med dette, det føles godt og gå på jobb hver dag med visjonen vår foran seg, det gjennomsyrer både folk og kulturen, sier Orderud om avdelingen hun leder. Selv om vi som jobber i SATS har et stor engasjement for bransjen og produktene, er det ikke slik at alle som jobber her er «supermennesker» som spretter opp hver mandag og hopper i treningstightsen. Vi består av ulike typer mennesker, som i samfunnet generelt – og å trene, det kan være skikkelig vanskelig, også for oss. Likevel presiserer hun at man ikke være fremmed for treningsglede hvis du ønsker å jobbe her.

På linje med å være en inkluderende arbeidsplass, ønsker kjeden å være en inkluderende tilbyder i markedet.

–   SATS jobber for å tiltrekke seg en bred målgruppe og ha en betydelig rolle i folks liv. Vi må respektere folks preferanse til bevegelse, men sørge for å ha et så variert tilbud at vi dekker så mange ulike behov som mulig. Vi vil bryte ned myten om det kun er spesifikke mennesketyper som går på treningssenter. Vi brenner for å få folk opp fra sofaen og i bevegelse slik at de blir sunnere og gladere. Vi ønsker at SATS skal være tilgjengelig for alle, presiserer hun.

 

Viktig teammedlem

I rollen som kommunikasjonsansvarlig jobber man nordisk, noe Orderud løfter fram som en stor mulighet, men også en utfordring. SATS er en kompleks organisasjon og vi er avhengige av gode prosesser på tvers av ulike land og kulturer, på både et faglig og personlig plan.

–   Nordic Head of Communication & PR, vil også ha hovedansvar for internkommunikasjon. Vedkommende skal sikre at SATS har en sterk og tydelig kommunikasjonsstrategi som knytter selskapet sammen. I denne rollen gjelder det å ha tentaklene spredt ut i hele organisasjonen. Man må like å snakke med folk og relasjonsbygging må føles naturlig. Kommunikasjonssjefen vil jobbe proaktivt og reaktivt, og påse en råd tråd i all kommunikasjon. Som ny i rollen vil man få stor mulighet til å forme og legge kommunikasjonsstrategien selv. Generelt i selskapet har de ansatte stor påvirkningskraft, SATS har en flat struktur der man blir gitt mye ansvar.

 

Krisetid og framtid

2020 har vært et utfordrende år for SATS, som for så mange andre bedrifter, men selskapet stålsetter seg og går inn i det nye året med fornuft og selvsikkerhet.

–   Året har naturligvis vært preget av krisekommunikasjon, både internt og eksternt som følge permitteringer og stengte treningssentre. På meget kort tid har vi måttet tenke nytt, med digitale treningsløsninger og mer kommunikasjon både internt og ut mot medlemmer enn vi normalt har. Her har kommunikasjonsrollen vært særdeles viktig, for å sørge for at alle kanaler, internt og eksternt spiller sammen. På tross at pandemien har SATS offensive planer for 2021 og videre fremtid. Samtidig som vi skal komme oss på beina etter pandemien, vil vi trykke på gassen inn i det nye året. Vi må evne å gi full gass, parallelt med at vi jobber oss ut av krisetiden både internt og eksternt, sier Orderud.