Grid satser sterkere på brukeropplevelser

Merkevare- og designbyrået Grid arbeider for å skape helhetlige merkevareopplevelser med fokus på identitet, brukeropplevelser og kommunikasjon. Byrået vil være en enda viktigere bidragsyter til at merkevarer lykkes, og satser nå sterkere på brukeropplevelser. Brukeropplevelser forstår Grid som brukerens opplevelse av hvordan det er å bruke eller interagere med et produkt eller en tjeneste i et fysisk eller digitalt kontaktpunkt. 

I dag har byrået flest oppdrag innen brukeropplevelser knyttet til fysiske rom. Men de får, og ønsker, flere prosjekter som helt eller delvis er knyttet til digitale kontaktpunkt. De fleste oppdragene innen brukeropplevelser har grafisk, fysisk og/eller digitalt design som en sentral del av sluttleveransen.

 

Portrett av Thomas i GRID.

CASER: Thomas Grotle, strategisk rådgiver i Grid, deler noen av casene byrået nylig har jobbet med.

 

Bane Nor besøkssenter

Oppgave: Utvikle et besøkssenter for Bane Nor i nytt hovedkontor. Besøkssenteret skal være selskapets ansikt utad, og formidle Bane Nors aktiviteter og samfunnsnytte. 

-Vi utviklet konseptet og designet de fysiske, analoge og digitale løsningene. Besøkssenteret ble utviklet som et todelt konsept; en permanent Bane Nor utstilling, samt et rom for skiftende utstillinger i anledning store prosjekter eller satsninger, sier Thomas.

 

Stressless studio (eget område i møbelbutikker)

Oppgave: Utvikle et konsept som hjelper kunder til å forstå Stressless´portefølje og produktfordeler uten veiledning fra butikkansatte.  

-Vi utviklet konseptet, designet det fysiske rommet der møblene plasseres, grafisk og tekstlig kommunikasjon skal veilede, forklare og motivere potensielle kunder. Vi laget også en egen manual som forklarte logikken og bruken av «Stressless Studio», som brukes ut mot både ansatte i Ekornes og møbelbutikker, forteller Thomas. 

 

Avinor 

Oppgave: Kartlegge og avdekke smertepunkter som kan være årsaker til den lave trafikken i Duty Free butikken på ankomst på Flesland flyplass, for så å skissere mulige løsninger på problemet. 

Vi avdekket mulige løsninger gjennom workshops med nøkkelpersoner i Avinor og Travel Reital Norway,  dybdeintervjuer med butikkens ansatte og servicepersonell ved lufthavnen, samt observasjoner og intervjuer av de reisende, forteller Thomas.