Oh My vokser og styrker teamet med en strategisk ressurs
I et fasjonabelt slott fra 1812 finner du gjengen i Oh My. Kontorlokalene er en destinasjon i seg selv, med fantastisk utsikt i et av hovedstadens mest ettertraktede boligområder.
Oh My er opprinnelig et svensk byrå som etablerte seg i Norge i 2017, med daglig leder Aisha Rebekka Furuberg Landsverk i spissen. I dag sitter det fem personer på Oslo-kontoret. Siden åpningen i Norge har gjengen sikret seg flere spennende kunder, og de er stolte av å kunne si at de hittil ikke har mistet en eneste av disse. De beskriver seg selv som et hybridbyrå mellom tech og kommunikasjon, som jobber ut kreative konsepter og bygger plattformene de skal stå på.
-I 2020 skal vi fortsette å forme byrået og i slutten av året er vi forhåpentligvis enda tydeligere på hvem vi er og hva vi gjør. Vi ser at markedet responderer godt på oss som et byrå som kan både tech og kommunikasjon, så det skal vi fortsette med. Kundene liker at vi har begge kompetansebeina, sier Aisha.
Det viktigste satsningsområdet for det kommende året er vekst. Og en viktig del av dette blir å finne en strategisk rådgiver som skal få være med å legge premissene for byråets videre utvikling.
-Vi ser etter en rådgiver med noen års erfaring fra bransjen. En person som elsker å snakke med mennesker, og som er faglig sterk, kommersiell og upretensiøs. Det er viktig for oss at denne personen passer inn i gruppen her, siden vi kun er fem personer, men det tror jeg ikke skal være så vanskelig å finne. Vi er en bra gjeng, sier Aisha Landsverk.
Spennende kunder
Byrået jobber med mange ulike type kunder. Et eksempel er Viking Arm, en norsk gründer som hadde skapt et nytt type verktøy for håndverkere.
-De kom til Oh My med en prototype på et tidlig stadium og ville ha hjelp til lanseringen av produktet. Vi begynte med legge en produktstrategi for dem, ved å kartlegge hvilke behov produktet dekker og hvem de kommuniserer med. Så la vi en markedsplan for hvordan lanseringen skulle være. Vi lagde også en nettside med flere videoer av produktet i bruk og en salgspresentasjon, som gründeren kunne bruke når han solgte produktet inn til håndverkere. Deretter fikk han produsert produktet ferdig. Så begynte vi med annonsering og satte opp kampanjer i sosiale medier, med Facebook som hovedkanal. Nå har vi holdt på i et halvt år, og resultatene er veldig gode. Produktet har blitt kjøpt opp av Würth som black label, og via Thaugland som rent produkt. Det siste jeg hørte nå var at han slet med å produsere nok, sier Aisha.
Moccamaster er blant kundene byrået har jobbet med over flere år.
-Et spennende prosjekt vi jobbet med for dem var da vi skulle relansere den første kaffetrakteren fra 1968, som en merkevarebyggende aktivitet. Dette er en veldig søt, retrotrakter som vi lagde et konsept rundt der vi skulle selge et opplag på 50 traktere, som var nummererte. Disse ble solgt på Moccamasters egen hjemmeside, og lageret var tømt i løpet av tre uker. Det var veldig kult, sier Aisha.
Byråets kundeforhold har alle startet med små prosjekter, som har utviklet seg til noe mer. Med et produksjonsapparat på 120 personer i ryggen i Sverige, skorter det ikke på ressurser.
-Vi gjør gjerne små tjenester for å få en fot innenfor og som fører til noe mer. Vi jobber veldig tett med kundene våre og det resulterer ofte i at vi blir kundens go-to-byrå og en totalleverandør, forteller Aisha.
Arbeidshverdagen og kulturen i byrået
Trivsel er viktig i Oh My. De beskriver seg selv som en familie, med sin egen interne sjargong. Derfor er det også viktig at personen som kommer inn forstår seg på humoren.
-Vi er en ganske uhøytidelig gjeng, og jeg tror alle gleder seg til å gå på jobb hver dag. Nå ser vi veldig frem til å få på plass enda en person som kan bli med å forme byråets vei videre, sier Aisha.
Som i de fleste andre byråer finnes det heller ingen typisk arbeidsdag i Oh My. Noen dager jobber de individuelt, andre dager sammen. Og enda flere dager består av en blanding.
-Vi jobber for å tjene penger, men også fordi det er gøy. Vi velger selv prosjektene vi vil ha, lager et konsept og selger det inn til kunden. Hittil har vi hatt stor suksess med den arbeidsformen. Vi jobber i hovedsak med kommersielle produkter og tjenester, sier Aisha.
Nøkkelrolle til byrå i vekst
Aisha er opptatt av at alle i byrået skal trives på jobb og ønsker å bevare følelsen av at de er en vennegjeng og har en flat struktur. Hun er opptatt av å være en leder som gir ansvar og tillit, samtidig som hun skal være tydelig på forventninger.
-Som person er jeg veldig ærlig og direkte, og jeg er absolutt ikke konfliktsky. Er det noe, så tar jeg det med en gang. Jeg tror alle vet akkurat hvor de har meg. Ellers er det viktig for meg å være motiverende, og gi medarbeiderne mine mye ansvar og tillit. Jeg er ingen fan av micromanagement, forteller Aisha.
Oh My trenger nå en strategisk rådgiver som kan ta ansvar for newbuiss og videreutviklingen av byrået.
– Formålet er å selge og iverksette prosesser og leveranser innen byråets spesialfelter kreativitet, markedsføring og teknologi. Profilen vi søker er en løsningsorientert, kommersiell og kreativ rådgiver, gjerne med erfaring fra et byråmiljø med liknende tjenesteområder som OhMy. Rådgiveren vil ha en ledende rolle i byrået og få ansvar for både faglig og kommersiell utvikling i sammen med byrålederen.