KLP satser på digital utvikling, design og bærekraft

Vil du være med å legge premissene for utviklingen av KLPs digitale kundeflater og få stor påvirkningskraft i Norges største pensjonsselskap?

KLP er på en endringsreise. De siste årene har det skjedd mye digitalt i selskapet. Og utviklingen fortsetter i høyt tempo. Digital Kundefront er navnet på seksjonen i KLP som jobber med digitale opplevelser på tvers av alle forretningsområdene i selskapet; pensjon, bank, forsikring og fond. Her finner du grafiske designere, digitale forretningsutviklere, produkteier og flere produktsjefer, UX-designere og kreative problemløsere. Flinke fagfolk, som alle ønsker å jobbe med tjenester som betyr noe for folk.

Nå søker Digital Kundefront enda flere dyktige medarbeidere. Du kan lese mer om stillingene nederst i saken.

KLP setter samfunnsansvaret sitt om å levere trygg og konkurransedyktig pensjon på en ansvarlig og bærekraftig måte høyt. Arbeidet i selskapet er basert på internasjonale normer, som FNs konvensjoner, og de er åpne om hvordan de jobber og investerer. KLP mener at ansvarlig forretningspraksis er nøkkelen til bærekraftig utvikling. Målet er å gjøre en forskjell.

Her kan du lese mer om KLPs samfunnsansvar

Men hvordan er det egentlig å jobbe i et stort selskap som KLP? Vi tok en prat med tre av medarbeiderne i Digital kundefront.

Ingrid Wøien (33), Digital forretningsutvikler – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Jeg syns dette er en spennende rolle i et spennende selskap.  Det som er bra med KLP er at vi er med på å løse et viktig samfunnsoppdrag, og det er viktig for meg å føle en mening med jobben min. Det at vi er kundeeid var også viktig for meg – det er med på å gjennomsyre kulturen her.

Jeg har bakgrunn innen industriell økonomi og er utdannet sivilingeniør. Selv om jeg er i en kreativ avdeling, jobber jeg tett med forretningen. Det er veldig gøy å jobbe tett med forretning samtidig som jeg kan sparre med de kreative.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Det er en veldig fin kultur her, med mange muligheter og ingen spisse albuer. Jeg opplever at dette er en arbeidsplass som tar hensyn til dine ønsker og legger til rette for en faglig utvikling som er riktig for deg, så lenge man tar initiativ selv. Man har stor mulighet til å påvirke sin egen arbeidshverdag og få jobbe med prosjekter som trigger deg. Jeg opplever også at det er kort vei fra idé til gjennomføring her.

I dette miljøet er det mange muligheter hvis man griper dem. Her skal man ikke være redd for å ta ansvar. Man bør også være glad i å forholde seg til mange mennesker og være god til å få folk med seg. De nye stillingene vi rekrutterer til nå er sentrale roller der man blir bindeleddet i mange prosesser.

Jeg har bakgrunn fra konsulentbransjen, og har selv erfart hvordan overgangen fra en konsulenthverdag til en linjestilling er. Det er en litt annen dynamikk her. Vi er et team som jobber sammen i prosjekter, så det er viktig at man trives godt med å samarbeide på tvers av fagområder og prosjekter. Vårt mål er å sikre en felles verdiskapning for KLP og alle bidrar for å nå dette målet sammen.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Siden jeg startet i august 2018 har jeg jobbet tett med eierne våre for å innhente innsikt som vi bruker i forretningsutviklingen. Videre har jeg jobbet med å konkretisere, forankre og legge planer for å utvikle oss videre med utgangspunkt i eiernes forventninger. Jeg trives veldig godt med å ha mulighet til å påvirke hvilke type prosjekter jeg jobber med. Har jeg en god idé, opplever jeg at det er rom for å justere og tilpasse oppgaver underveis i prosesser.

 

Ole Kristian Masdal Svendsen (30), Design Lead – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Dette er en stor organisasjon, men KLP er mye mer lettbeint enn det ser ut som på utsiden. Selskapet vil endre seg, og har fokus på å forbedre løsningene for medlemmene. KLP er midt i en fornyelsesprosess og igang med å bygge opp vår avdeling, som skal jobbe med digitale løsninger i konsernet. Viljen til å satse hos ledelsen er stor, men trenger flere flinke folk for å ta tak i alle de spennende utfordringene og prosjektene som ligger klare. Alle som kommer inn nå får være med på å sette rammene for hvordan vi skal jobbe fremover, så det veldig god timing for en som vil være med på å forme og påvirke.

Det er veldig spennende å jobbe i et selskap der man påvirker nærmere en million nordmenn i arbeidet man gjør. Det er et utrolig spennende sted å være hvis man brenner for brukeropplevelser og vil jobbe med design i en organisasjon som bryr seg.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Åpent og ærlig. Miljøet er i stor grad preget av åpenhet og et felles ønske om å dra i samme retning. Det er lav terskel for å invitere inn flere fra avdeling og andre ledd av organisasjonen for å bearbeide utfordringer.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Jeg er inne i Endringsprogrammet, og da med fokus på nye Mine sider, som er de innloggede sidene for våre medlemmer – samt forbedring og effektivisering av våre åpne sider. Utover dette jobbes det med å skape enda bedre arbeidsflater for prosjektarbeidet i avdelingen.

Bjørn Saastad (26), Grafisk designer – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Da jeg kom over stillingen i KLP syns jeg det hørtes spennende ut å få være med å bygge opp et helt nytt miljø. Jeg var veldig interessert i å samarbeide med folk med en annen fagbakgrunn enn meg selv. I avdelingen vår er det mange ulike typer designere. Når man jobber digitalt er det essensielt å forstå hvordan for eksempel utviklere tenker.

Jeg tenkte først at jeg absolutt ikke skulle begynne å jobbe i et stort selskap, men det viste seg å være det beste jeg har vært borti. Miljøet her, prosjektene vi har og den lave terskelen for å komme med forslag til å få ting gjort. Jeg trodde ikke det var mulig å ha så stor påvirkningskraft i et så stort selskap.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Det er åpent og positivt. Det er lav terskel for å diskutere ting og for å kaste idéer. Selv om vi jobber på ulike prosjekter, er det alltid mulig å få nyttige innspill og hjelp fra de andre.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Akkurat nå jobber jeg med en animasjonsfilm som har vært et rent after effects-prosjekt. Jeg jobber også med det visuelle på nettsiden, der jeg blant annet utvikler nye designkomponenter i et designsystem, som vi er så heldige å få være med på å skape.

 

Vil du jobbe i Digital Kundefront?

Tjenestedesigner/Konseptutvikler 

Vi søker deg som har god kompetanse og erfaring på tjenestedesign og konseptutvikling, og som brenner for hvordan digitale muligheter kan gi gode brukervennlige tjenester og merverdi for bedriften. Det viktigste for oss er at du har rett innstilling og viser faglig autoritet basert på erfaring og/eller studier.

 

Produktsjef web

Vi søker en person har god forståelse både for teknologi og forretning. Du klarer å se bruker- og kundebehov opp mot potensialet som ligger i den teknologien vi har, og du har evnen og interessen til å jobbe og konfigurere i verktøyene. Du er nysgjerrig på ny teknologi og følger med på trender og nye muligheter. Fra tidligere har du erfaring med å jobbe med CMS publiseringsverktøy.