Innovasjon i rekruttering
Utenfra sett kan rekruttering virke som et konservativt fagfelt med lite innovasjon. Men foruten å kontinuerlig tilpasse seg balansen mellom tilbud og etterspørsel i arbeidsmarkedet, er etablerte og moderne rekrutteringsselskaper eksperter på å ta i bruk ny teknologi, innovative metoder og oppdatert forskning som bidrar til gode resultater og trygge prosesser. I Teft har vi jobbet med rekruttering i over 20 år, og måten vi jobber på har endret seg drastisk.
Teknologi og innovasjon
Som i de fleste bransjer har teknologi skapt både muligheter og hodebry for alle som jobber med ansettelser. I Teft samarbeider vi med det norske teknologiselskapet Recman for å utvikle og kontinuerlig forbedre et system som sikrer effektivitet, kvalitet og trygg håndtering av kandidater. Les mer om vår unike kandidatdatabase her. Vi samarbeider også tett med Assessio, som gir oss tilgang til forskningsbaserte og brukervennlige verktøy for å dokumentere og belyse kandidatenes personlige egenskaper. Andre leverandører som bidrar til strømlinjeformet effektivitet er bl.a. X-ref, Google, og Open AI.
Kommunikasjon
En effektiv stillingsannonse i dag krever en annen tilnærming enn for bare få år siden. Gjennom avansert testing og analyse optimaliserer vi løpende hvordan stillinger og arbeidsgivere presenteres. Tilgangen på kandidater varierer, og ofte vil drømmekandidaten være vanskelig å nå med vanlig stillingsannonsering alene. For å treffe de mest attraktive kandidatene må vi kontinuerlig optimalisere vår kanalbruk gjennom avansert webanalyse og innsikt.
Lover og regler for rekruttering og ansettelser
Den ferskeste lovgivningen som påvirker rekruttering er KI-forordningen, i tillegg til personvernforordningen (GDPR), likestillings- og diskrimineringsloven, samt arbeidsmiljøloven. Disse setter strenge krav til behandling og lagring av persondata, og håndteringen av hver kandidat gjennom prosessen. Å trå feil kan ha store konsekvenser både økonomisk og for omdømmet. Den vanligste utfordringen er manglende kontroll på lagring og deling av persondata, og i enkelte tilfeller misforstått eller uforsiktig bruk av kunstig intelligens ved sortering av kandidater.
Kandidatopplevelse
Nær sagt alle har en mindre positiv opplevelse fra en rekrutteringsprosess – den tok for lang tid, var kronglete eller tilbakemeldinger uteble. Selv om teknologi og varierende markedssituasjon kan gjøre det fristende å gjøre store endringer i prosessen, mener vi i Teft at det viktigste er å være forutsigbare og levere på forventningene fra både kunder og kandidater. Trygghet, nøyaktighet og tydelig kommunikasjon er avgjørende for å sikre både gode leveranser og kandidatopplevelser. Vår bruk av moderne teknologi gjør oss i stand til å opprettholde høy kvalitet og god kommunikasjon, enten søknadsvolumet er høyt eller lavt, om stillingen er en nyutdannet, eller en toppleder.
AI som strategisk verktøy
Våre undersøkelser viser at ansatte innen markedsføring og kommunikasjon bruker kunstig intelligens langt mer enn andre sektorer. I Teft integrerer vi AI aktivt og strategisk i våre arbeidsprosesser for å styrke kandidatopplevelsen og effektivisere prosessene, samtidig som vi ivaretar etiske standarder og juridiske krav. Slik sikrer vi at vi ikke bare henger med, men også leder an i innovasjon innen rekruttering.
Artikkelen er skrevet av Ole Aleksander Janzso som har over 20 års erfaring med teknologi, markedsføring og rekruttering.