Y Story: Caser vi er stolte av
Y Story vokser og er nå på jakt etter en dyktig rådgiver og prosjektleder. I den forbindelse tok vi en prat med kreativ leder i byrået, Pål Jespersen, og ba han plukke ut noen caser så vi kan bli bedre kjent med hvordan gjengen i Y Story tenker og jobber.
Kan du fortelle litt om casene du har valgt ut?
– Fellesnevneren for Y Story sine jobber er at de klarer å gjøre virksomheters strategier om til sterke kulturkonsepter, som beveger mennesker og betyr noe i deres liv. Det er gode eksempler på at kreativitet og gode idéer er like viktig internt i bedrifter som når man jobber eksternt. Det Y Story gjør er å bytte ut 70 ppt slides fra CEO i et allmøte i kantina med verdidrevet emosjonell kommunikasjon. Kommunikasjon som bygger sterke bedriftskulturer og merkevarer, sier Pål.
Jobber dere utelukkende med internkommunikasjon?
– Selv om vår spisskompetanse er at vi gjør strategi til kultur gjennom å bygge sterke bedriftskulturer, har jeg også lagt ved kampanjen «Don´t change your name. Change the game» som viser at vi også jobber med eksternkommunikasjon. Vår tilnærming er lik uansett om det er internt eller eksternt. Noen ganger vil internkommunikasjon også kreve ekstern eksponering. Vi skiller ikke på det. Idéene og historiene må være like gode og sterke uansett oppdrag, legger han til.
Y Story sitt samfunnsoppdrag er å skape tilhørighet. Våre løsninger knytter mennesker til merkevarer og bygger broer mellom ansatte i virksomheter og selskapets strategi.
Her er 3 utvalgte jobber som er gode eksempler på vårt samfunnsoppdrag:
Verdens raskeste butikkansatte
Kunde: Extra
Case: https://www.kreativtforum.no/arbeider/verdens-raskeste-butikkansatte
Pål om jobben: Extra er Norges raskest voksende dagligvarekjede og har som mål å bli nummer 1 i norsk dagligvare. For å klare dette er de nødt til å bygge en sterk vinnerkultur internt hvor alle beveger seg i samme retning. Vi er nødt til å få de til å tro på at det ikke finnes noen grenser på hva man kan få til sammen. Derfor slo vi verdensrekord på 5000 meter med 50 ansatte istedenfor å gjennomføre en workshop. Ved å flytte oss ut på løpebanen skapte vi en sterk metafor for det som kreves for å bli nummer 1.
Don´t change your name. Change the game.
Kunde: Apeks
Case: https://www.kreativtforum.no/arbeider/e-sportklubb-ut-mot-trakassering
Pål om jobben: Som en av Norges største e-sportsklubber ønsker Apeks å profesjonalisere e-sport i Norge, samt skape et inkluderende miljø for alle. Trakassering er et ukjent, men stort problem i gaming-miljøet og vi ønsket å få det inn i samfunnsdebatten. Med et begrenset mediebudsjett hadde vi som mål å skape en kampanje som fikk fortjent oppmerksomhet i media. Gjennom en sterk idé og god planning lyktes vi med å lage en viral kampanje som fikk bred dekning i riksdekkende medier og some.
Din anbefaling er verdt mer enn du aner
Kunde: Coop Mega
Case: https://vimeo.com/756400258
Pål om jobben: I 2020 lanserte Coop Mega «Lenge leve mangfoldet» som nytt konsept i sin eksternkommunikasjon. I det ligger kampen for matglede, matopplevelser og utvalg. For å få de ansatte til å levere på kundeløfte trengte de å få en plass i konseptet og i historien. Vi var nødt til å fortelle om den viktige og verdifulle jobben de gjør. Derfor plasserte vi den ansatte som helten i en animasjonsfilm som viser verdien av hva en anbefaling kan være verdt.