RSM Norge: kommunikasjon med lokale røtter og global rekkevidde
I det bølgeformede, skinnende nybygget VIA Vika i Oslo holder RSM Norge til. Tar du heisen opp til sjette etasje, trer du ut i de imponerende lokalene tilhørende Norges ledende revisjons- og rådgivningsselskap for SMB-markedet. Her blir du møtt av engasjerte ansatte med fagstolthet, ambisjoner og entusiasme som speiler det jordnære og solide fotfestet selskapet har. De kaller seg det mellomstore revisjonsselskapet, med lokale røtter og 320 ansatte på 9 kontorer i Norge. Globalt har de over 57 000 kollegaer fordelt på 830 kontorer i 123 land, og en sterk internasjonal posisjon.
Nå søker selskapet en markeds- og kommunikasjonsdirektør til å forvalte og lede kommunikasjonsarbeidet for RSM Norge fremover. Denne nøkkelrollen får ansvaret for å løfte og posisjonere RSM for kvalitetsbevisste kunder, og løfte merkevaren ytterligere i Norge. RSM søker etter en kandidat som kan være en god samarbeidspartner til sitt eksisterende team, og som evner å navigere i et landskap der de skal konkurrere med de største aktørene i bransjen. Det finnes mange muligheter og et svært godt utgangspunkt for videreutvikling.
Bli bedre kjent med rollen og selskapet
I forbindelse med rekrutteringen til den nye rollen har vi tatt en prat med 3 av de nærmeste samarbeidspartnerne til rollen og viktige funksjoner i RSM Norge. Er du nysgjerrig på stillingen bør du derfor lese videre.
Q&A med Krister Aanesen, daglig leder
1. Hva var det som motiverte deg til å begynne nettopp her?
– Det var det flere årsaker til. Først og fremst fikk jeg utrolig godt inntrykk av menneskene og kulturen som møtte meg da jeg vurderte å starte her. I tillegg går RSM bra og har fått til mye de siste par årene. Med dette utgangspunktet skal vi videreutvikle selskapet, slik at de neste årene her garantert blir både spennende og interessante.
2. Hvordan er det å komme inn som en leder med bakgrunn fra en annen bransje?
– Jeg føler jeg har fått en bra start og er blitt tatt godt imot. Jeg opplever det som positivt at revisorene og advokatene setter stor pris på at jeg bringer litt andre erfaringer enn hva de har inn i rollen, og at jeg kanskje ser på ting fra en litt annen vinkel.
3. Hvilke oppdagelser eller erfaringer har du gjort deg om RSM så langt?
– Kulturen, kompetansen og engasjementet jeg ser er veldig bra. Når det er sagt er jeg overbevist om at det er uforløst potensial i organisasjonen og forretningen som kan hentes ut ved å bringe inn litt nye perspektiver og nye kompetanser til oss. Som en del av dette spiller markedskompetansen en sentral rolle.
4. Hvordan skal/kan RSM skape sin posisjon i konkurranse med noen av verdens største selskaper?
– Vi har en kompetent og god organisasjon i menneskene vi har, og vi er veldig tett på kundene i markedet vi opererer i. I tillegg til faglig dyktighet og de tekniske aspektene i oppdragene vektlegger vi at kundene skal ha god betjening og ha tillit til oss. Det tror jeg mange av de større selskapene glemmer litt av og til.
5. På hvilken måte er denne rollen viktig for selskapet og strategien for RSM?
– RSM som merkevare er fortsatt relativt ny i Norge. Denne rollen blir derfor viktig for å bygge merkevaren både mot kunder og studenter, eller arbeidstakere i andre selskaper. Med et godt produkt og tjenestespekter er jeg sikker på at vi kan bygge en sterk og tydelig posisjon i årene som kommer.
Q&A med, Sindre Brække, Content Creator
1. Som nyoppstartet, hvordan opplevde du din oppstart i RSM? Fortell oss om din onboarding!
– Under onboardingen fikk jeg muligheten til å bli enda bedre kjent med selskapet. Jeg lærte hvordan jeg skal forholde meg til det internasjonale nettverket og hvordan vi best bør fronte RSM utad. Jeg fikk også muligheten til å igangsette et nytt prosjekt ganske tidlig, hvor jeg skulle lage innhold til en stor intern-samling. Samt sette i gang med rutine-oppgaver.
2. Hvilke erfaringer, overraskelser eller utfordringer har du oppdaget med jobben så langt?
– En positiv erfaring er at jeg tidlig fikk mye ansvar og tillit. Jeg trodde et firma av RSMs størrelse skulle ha større «byråkrati», og er overrasket hvor enkelt det er å komme med og få gjennomslag for kreative ideer. Utfordringen kan være at vi opererer i et komplisert fagfelt med dyktige, men beskjedne, fagfolk – og må tenke ut hvordan man best kan få kompetansen deres til å skinne.
3. Hvordan opplever du arbeidsmiljøet i RSM?
– Jeg synes vi har et veldig inkluderende og imøtekommende arbeidsmiljø. Vi har høy trivsel gjennom et sterkt og aktivt sosialt miljø, hvor vi både trener sammen og drikker øl sammen (på forskjellige dager).
4. Kan du gi oss et eksempel på et prosjekt som du har jobbet med i det siste?
– Jeg fikk en spinnvill idé om å lage en video inspirert av Apollo 13, som jeg trodde ville bli blankt avvist, men i løpet av omtrent samme dag ble den ikke bare godkjent – det var også mange engasjerte folk som ville bidra! Den kommer snart til en sosial kanal nær deg.
5. Hva ønsker du deg fra din nye leder?
– Jeg er opptatt av å lære nye ting, og setter pris på en leder som er opptatt av å utvikle meg videre. I tillegg bør en leder være en du kommer godt overens med, og som man ser frem til å treffe når man kommer på jobb om morgenen. En leder som liker å utfordre og heller ikke er redd for å gjøre nye ting er alltid et pluss. Og samtidig gir deg muligheten til å utforske og gjennomføre disse ideene.
Q&A med Maria Bye, konstituert Markeds- og kommunikasjonsdirektør
1. Hvordan er arbeidskulturen og miljøet hos dere?
– Vi er et dynamisk kompetansemiljø med masse flinke fagfolk. Det holdes generelt et høyt tempo, men vi er også flinke til å feire. Vi har et godt fellesskap, og jobber kontinuerlig med å bedre kulturen og arbeidsmiljøet. Vi er kåret til en av Norges beste arbeidsplasser gjennom Great Place to Work, og det er ikke uten grunn.
2. Hvordan vil du beskrive hverdagen i kommunikasjonsavdelingen?
– Her er det varierte dager med høy aktivitet. Flere av oppgavene vi gjør kan være gjentakende, men ingen av dagene er likevel helt like. Dagene vi som team kan være kreative sammen er de aller beste. Hos oss står alltid samarbeid, tillit og faglig utfordring sentralt – og å ha det gøy på jobb!
3. Hvilken posisjon har kommunikasjonsfaget blant de andre i RSM Norge?
– Jeg opplever at leveransene våre er verdsatt og etterspurt av store deler av selskapet. Vi har høyere etterspørsel enn kapasiteten tillater tilbudet vårt å være, så vi har mange muligheter foran oss!
4. Hvordan vil du og den nye rollen jobbe sammen?
– I et så lite team, vil vi alle være avhengige av å jobbe tett sammen og spille hverandre gode. Jeg ser skikkelig frem til å dele den kunnskapen og erfaringen jeg har gjort meg etter 7 år i selskapet, men gleder meg også veldig til å bli kjent med nye arbeidsmetoder og løsninger. Vi skal videreutvikle selskapet sammen, og være gjensidig nysgjerrige og sparre om de beste løsningene.
5. Hva ønsker du deg fra din nye leder?
– Tillit er kjempeviktig – derunder ansvar, selvstendighet og handlingsrom. Jeg ønsker meg en leder som heier på meg. Som er nysgjerrig og som ser meg og lytter. En som involverer og som evner å inspirere. Som også er raus og fleksibel.
Til slutt vil jeg si at vi ikke skal ta oss selv så høytidelig – og ha rom for kreativitet, prøving og feiling mens vi har det gøy på veien!
Vil du bli enda bedre kjent med RSM? Da kan du lese mer via disse linkene: