We are One: Bli med og markedsføre noen av frisørbransjens aller sterkeste merkevarer
I flotte lokaler i Riddervolds gate bak Slottsparken i Oslo sitter We are One, et nisjebasert distribusjonsselskap som i dag teller tretten ansatte. Gjennom Estee Lauder har de eksklusiv distribusjon av de anerkjente amerikanske kosmetikkmerkene Aveda og Bumble and bumble, som de forhandler til salonger, spa og kunder i Skandinavia.
Selskapet ble etablert for ti år siden av Ellen Marie Johansen og Ulf Schjerpen, som har bred og mangeårig bakgrunn fra frisørbransjen. Selskapet er bygget med en forankring i merkevarene de representerer, med en kjærlighet til faget og tillit til de helt unike merkevarekonseptene som de er svært stolte av å formidle.
Til sitt engasjerte team er de nå på jakt etter en Marketing Manager som vil bidra til ytterligere inspirasjon og vekst. Ellen Marie er Brand Manager og Ulf er CEO og daglig leder, og er du nysgjerrig på rollen får du i denne Q&A’en inngående kjennskap til selskapet og forventningene for tiden fremover.
Q&A – bli kjent med We are One
1. Kort fortalt: hvem er dere, hva er deres bakgrunn og hva var motivasjonen for å starte We are One?
Ellen Marie: – Jeg har hele yrkeskarrieren min fra frisørbransjen, hvor jeg startet som ryddehjelp og siden tok fagbrevet som frisør. Etter påbygning med høyere utdanning startet jeg å jobbe på leverandørsiden, hvor jeg ble klar for å jobbe med en ny standard for kvalitet. At Ulf og jeg fikk muligheten til å bygge opp distribusjon med to av bransjens best renommert og historiske merkevarer, er et stort privilegium. Det er ikke mange brands jeg kan stå inne med hele hjertet.
Ulf: – Selv om jeg har vært innom flere bransjer, har jeg vært i frisørbransjen med salongdrift helt siden 1985. Bakgrunnen for å starte We are One lå i muligheten med å jobbe med Bumble and bumble og Aveda, som er to av veldig få varemerker i bransjen jeg kan stå inne for.
2. Fortell kort om merkevarene Aveda og Bumble and bumble: hva er det med disse konseptene som gjorde at valget falt på dem og som fortsatt engasjerer og inspirerer dere?
Ulf: – For oss var det aldri et valg mellom konsepter, men en mulighet til å jobbe med to av bransjens absolutte premium-brands. Begge er både unike og ulike, men har en forankring i sterke konsepter skapt i 70-årene av to grensesprengende mennesker.
Ellen Marie: – Begge brandsene er sterke konsept- og kulturbærere i frisørbransjen, med stor profesjonell og faglig integritet. Det er kvaliteten i produktene, menneskene og tilnærmingen som løfter disse varemerkene ut av gruppen av merker tilgjengelige i dag.
3. Hva er dere mest stolt av på selskapets vegne og hva har vært den største utviklingen for selskapet i årene som har gått?
Ellen Marie: – Jeg er stolt av posisjonen og salongene som våre varemerker er representert i, nemlig bransjens aller beste. Jeg er stolt av de dyktige frisørene som jobber med brandsene og skaper glede og velvære for andre hver dag. Jeg er stolt av at vi bidrar til noe som er større enn å se vakker ut på håret, nemlig at våre varemerker, spesielt Aveda, har en sterk sosial og miljømessig agenda. Jeg er stolt av at vi oppriktig bidrar til at våre kunder skal oppnå økt lønnsomhet og vekst.
Ulf: – Selskapets utvikling er også den jeg er mest stolt av. Vi har kommet oss opp på et nivå som tillater oss å ansette flere viktige stillinger.
4. We Are One er et familieeid, skandinavisk selskap, med anerkjente merkevarer formidlet av et stort internasjonalt selskap, Estee Lauder. Kan dere fortelle litt om dynamikken, samarbeidet og hvilke muligheter det gir?
Ulf: – Estee Lauder Companies eier en rekke store velkjente kosmetikkbrands, men lar dem beholde egen identitet så langt det er mulig. Vi rapporterer til Estee Lauders’s Nordiske filial i København, og har samtidig et tett og nært samarbeid med hvert enkelt brands EMEA team.
Ellen Marie: – Vi nyter to goder ved å være distributør med en svært profesjonell partner: Vi tar egne beslutninger, samtidig som vi har god veiledning, tilgang på informasjon og noen som ønsker å styre varemerkene med en tydelig hånd. Dette gir oss et konkurransefortrinn, mener jeg. Vi tilbyr et fleksibelt, dynamisk miljø som en del av et større kunnskapsrikt nettverk. Estee Lauder er involvert i vår drift og vi rapporterer og samarbeider med dem ukentlig. Den nye stillingen må være skodd for å presentere og ha god dynamikk med dem, og balansere det ut fra nytteverdien for We Are One.
5. Hva blir de viktigste strategiske prioriteringene for dere fremover?
Ellen Marie: – Vi opererer i tre kanaler, hvor salongkanalen er størst og skal vokse mest fremover. Online-kanalen har det raskeste potensialet og vil være strategisk viktig for økt brand awareness og ikke minst økt omsetning. Retail- og parfymerikanalen er et mindre satsingsområde per nå. Samtidig ser vi at fysiske butikker i økende grad er viktig for online-kanalen, og alt utvikler seg raskt i en omni-channel retning som begge de nye stillingene skal forvalte.
Ulf: – Vi ønsker å vokse videre i alle kanaler, men ser et spesielt stort potensial i online-segmentet. Samtidig skal vi jobbe videre med å gjøre varemerkene bedre kjent i Norden, hvor vi ser en økende etterspørsel etter varemerker som har en dypere forankring i bærekraft og miljø.
6. Hva ser dere mest frem til ved å få plass en Marketing Manager?
Ellen Marie: – Jeg ser frem til å utnytte mulighetene som ligger klare til å bli plukket opp og tatt videre. Vi har mange av dem, men ikke ressurser internt til å utnytte dem til det fulle. Så ser vi frem til å få inn god kompetanse og engasjerte medarbeidere som ønsker å bidra og skape vekst.
Ulf: – Som i alle små selskaper har vi også hatt mange hybridstillinger, og nå ønsker vi å få inn mer kompetanse og samtidig frigjøre andres tid slik at alle i teamet får en tydeligere stillingsbeskrivelse.
7. Hvordan er arbeidsmiljøet hos dere?
Ulf: – Vi sitter i et åpent miljø, men har også mulighet til å være på lukket kontor om ønskelig. Ettersom vi har flere som jobber ute hos våre kunder er de også innom for å sitte med administrative oppgaver. Vi opplever et sterkt fellesskap som alle ønsker å støtte hverandre i å nå felles mål.
Ellen Marie: – Miljøet er uformelt og vennlig. Det er frihet under ansvar. Vi ønsker ikke å ha en kontrollerende kultur, samtidig jobber vi etter en struktur og arbeidsrutiner som gir rammer for arbeidsdagen. Egen evne til overholdelse av frister og rapporteringer, strukturering og prioritering av arbeidsoppgaver er viktig.
8. Kan dere si litt om hvilken type sosialt miljø de nyansatte vil bli en del av?
Ellen Marie: – Vi er sosiale, inkluderende og vennlige – det er en god tone mellom alle medarbeidere og et enkelt miljø å komme inn i.
Ulf: – Det er hyggelig stemning på kontoret og ganske ofte får vi besøk av kunder. Vi ønsker at kontoret skal være en felles «hub» for medarbeidere og samarbeidspartnere hvor vi kan møtes i formelle og uformelle settinger. Vi jobber tett på en kreativ og livat bransje, og de fleste i teamet er nok positivt påvirket av det.
9. Hvilke særegenheter skiller dere fra andre bedrifter og gjør dere unike som arbeidsplass?
Ellen Marie:
- Vi jobber med bransjens mest kulturbærende brands og er i bransjens fremste salonger. Vi har en «eksklusiv distribusjon» og jobber dermed selektivt og målrettet.
- Våre valg og strategier er basert på hva vi tror på og hva vi selv ville like. Vi satser om det er den retningen vi ønsker å gå- selv om andre gjør motsatt. Så langt har vi lykkes.
- Vi gjør ingenting vi ikke kan stå inne for med hjertet.
Ulf:
- At vi er selvstendige men samtidig så sterkt tilknyttet vår prinsipal Estee Lauder, gjør oss unike i en bransje som er dominert av portefolio-distributører eller filialer av større konsern.
- Hovedkontor i Oslo men avdelinger i København og Stockholm er litt unik og veldig gøy og interessant.
- Vi liker å si at vi ikke har en eneste selger, selv om vi jobber med salg. Våre «selgere» kalles Salon Development Partner og har som primæroppgave å utvikle businessen hos våre kunder og samarbeidspartnere.