Mill International med global suksess: Forener skandinavisk design med strømsparingsteknologi
Visste du at varme står for over 60% av strømforbruket i hjemmene våre? Nå er varme og strøm høyaktuelle temaer hos de aller fleste.
Mill International designer og utvikler ovner som møter dagens behov for en mer bærekraftig hverdag og gjør det enklere å få kontroll på strømregningen. Med høye strømpriser og økt fokus på elektrifisering av varme i Europa, tilbyr Mill helt unike produkter og teknologi det er stor etterspørsel etter. Produktene har i tillegg vunnet flere priser internasjonalt, og selskapet har store ambisjoner for videre vekst.
– Mill International er i en vekstfase hvor vi skal ta en ledende rolle innen design og smarthusteknologi. Vi jobber også strategisk for å bygge Mill til en sterk global merkevare med skandinavisk forankring. Vi har en ledende posisjon i hjemmemarkedet i dag og opplever stor etterspørsmål internasjonalt, sier Anne Jorunn Bjoner.
Anne Jorunn Bjoner er Marketing og International Sales Director i Mill og kom til selskapet i august 2020. Med bakgrunn innen digital markedsføring, salg og over tyve år i store konsern, så Bjoner det som en unik og spennende mulighet å gå inn i en gründerbedrift med globalt perspektiv og bruke kompetansen sin til å være med å bygge og utvikle en allerede sterk merkevare.
– Vi er allerede tilstede i 20 land og jobber med å etablere enda sterkere posisjoner i prioriterte eksportmarkeder. Vi investerer også i å ekspandere til nye produktkategorier, innenfor eksempel innendørsklima, forteller hun.
Uformelt miljø med flat struktur
Mill Internasjonal er fortsatt et nært og lite selskap som teller rundt 20 ansatte med en omsetning på ca. 200 mill i 2021. De holder til i moderne lokaler i Grini Næringspark i Bærum. De ansatte beskriver miljøet som uformelt, hyggelig og dynamisk hvor alle har en viktig rolle og vant til å ta i et tak for hverandre. Selskapet praktiserer flat struktur og Bjoner beskriver en sterk teamkultur hvor de ansatte spiller hverandre gode.
– Å jobbe her er gøy fordi man er med på en vekstreise gjennom å drive trender innen design og teknologi fremover. I tillegg er det inspirerende og spennende å jobbe med markeder på den andre siden av kloden, sier Bjoner.
Nå ser Mill etter en dyktig og innovativ digital markedsfører som har lyst til påvirke selskapets videre vekst, både i Norge og internasjonalt. I denne rollen får du jobbe bredt og operativt med digital markedsføring og ditt arbeid vil bli en viktig del av den helhetlige selskapsstrategien.
– I rollen som vår digitale markedsfører vil du få samarbeide med ledende kunder i Norge og med distributører i andre land. Vi ser etter deg som kan bidra til at Mill får bedre kjennskap i våre målgrupper og at produktene våre oppnår økt attraktivitet i alle markeder vi opererer i, sier Bjoner.
I dag selges Mill International sine produkter til sluttforbruker i Norge gjennom kjeder som for eksempel Coop, Komplett, Elektroimportøren og Power. Selskapet jobber tett med kundene på markedsføringsaktiviteter og er opptatt av å levere en helhetlig kundereise med mål om å engasjere forbruker i digitale kanaler.
Satset på mikroinfluensere
Mill jobber aktivt med sine sosiale kanaler og har vært flinke til er å skape synlighet i digitale kanaler, og spesielt på Instagram. Cecilie Uggen Stang-Lund, Product and Marketing Manager hos Mill International, har en MBA fra Australia med fokus på internasjonal markedsføring. Hun har jobbet i selskapet i godt over 6 år og har hatt en nøkkelrolle i å skape engasjement og synlighet rundt merkevaren.
– Før så man aldri varmeovner på Instagram, men det har vi jobbet med i lang tid. Våre ovner har et unikt design som appellerer til influensere. Vi har valgt å satse på såkalte mikroinfluensere og samarbeidene har gått ut på at de poster bilder av våre ovner på bilder fra egne hjem. Med det har vi klart å skape engasjement i sosiale medier. Kundene våre liker å se bilder av produktene i autentiske hjem. Vi skiller oss nok litt fra konkurrentene i vår kategori på dette området. Vi får også fine bilder til bruk i våre kanaler gjennom disse samarbeidene, så alt i alt er det en fin tilleggsverdi for merkevaren vår, forklarer Stang-Lund.
Teknologi + design = suksess
Elektrifisering av varme er nå et høyaktuelt tema i Europa og dermed er det stor etterspørsel etter strømbesparende varmeovner. Bashir Naimy har jobbet i selskapet i 5 år og er ekspert på IoT.
– Siden varme står for over 60 % av strømforbruket i et hjem er det vårt ansvar å utvikle ovner som gjør forbruker i stand til å spare strøm, samtidig som man har det komfortabelt. Vi er alene om å bruke den nyeste teknologien på markedet, og ovnene våre består av intelligent varmestyring og maskinlæring i tillegg til smart styring av temperaturen via appen. Det gjør at du som forbruker lett kan styre temperaturen helt presist i hvert rom uten å sløse med strøm, forteller Bashir.
Mills ovner har vunnet blant andre Red Dot Design Award, Best i test i Tek.no, Beste leverandør og fått flere både norske og internasjonale anerkjennelser.
– Skandinavisk interiør er i vinden internasjonalt, det samme er teknologi som gjør det enkelt å få kontroll på strømregningen. Vi er veldig stolte av den posisjonen det har gitt oss både hjemme og ute, og vi gleder oss til den videre reisen – med en ny og dyktig kollega med på laget, avslutter Bjoner.