Brav – vinnerlaget i sportsbransjen

Brav er Norges største leverandør av sportsutstyr og eier merkevarene Swix, Ulvang, Helsport, Lundhags og Toko, i tillegg til den digitale plattformen Skisporet.no. Brav er heleid av Ferd Capital og omsatte i 2021 for 1 221 MNOK. 

De siste årene har vært preget av store endringer i sportsbransjen og bydd på utfordringer så vel som nye muligheter for sportsbutikker, kjeder og leverandører. En av mulighetene Brav ser er en sterkere satsning utenfor merkevarenes hjemmemarked. Bravs merkevarer distribueres i over 30 land og Brav jobber nå med å lansere lokale nettbutikker i flere sentrale markeder i Europa og USA.

Det er endret forbrukeratferd, blant annet økende netthandel og større bevissthet om bærekraft som er hoveddriverne bak det som skjer. Dette har styrket trenden mot at produsenter og leverandører etablerer direkte omsetningskanaler ved siden av kjedene – både nettbutikker og egne brandstores og outlets. For Brav innebærer det at arbeidet med å bygge sterke merkevarer og gode brukeropplevelser er viktigere enn noen gang.

– Brav skal fortsatt selge mye gjennom kjeder og frittstående sportsbutikker, og vil fortsatt ha et godt samarbeid med dem. Også de vil ha fordeler av styrkede merkevarer og at selskapet bygger tillit gjennom kontakten med sluttbrukerne via egne kanaler. Dette øker totalsalget, og det kommer også andre omsetningskanaler til gode. 

Mann på fjellet i ulvang-genser

Samspill mellom nett og butikk

eCommerce og Marketing-avdelingen har en sentral rolle i utformingen av morgendagens Brav,både når det gjelder den internasjonale satsingen, den nettbaserte virksomheten, satsing på egne butikker og videreutvikling av kontakten med kjedene. Brukeropplevelse og produktenes egenskaper står i sentrum og Brav ser at det åpner nye muligheter for de ulike salgskanalene.

Tilpasningsdyktig teknologi

Merkevarene er samlet på en felles digital plattform der de har hver sin nettbutikk med sin egen eksponering, informasjon og historiefortelling. Hver av merkevarene har sitt eget team som står for innholdet og dialogen med brukerne, både i nettbutikkene og på sosiale medier.

Samtidig utfordrer den internasjonale satsningen behovet for løsninger og tilpasning av netthandelsløsningen. Det gjør at selskapet trenger dyktige folk med kunnskap og perspektiv på hvilke løsninger som er de beste for Brav, ikke bare i hjemmemarkedet, men også i andre markeder. Det er allerede et solid og internasjonalt kompetansemiljø med erfaring fra både e-com, frontend- og backendutvikling. I tillegg til å styrke kompetansemiljøet ytterligere, er vilje til endring og kloke investeringer sterk i Brav.

Det er en viktig del av strategien å ta full kontroll over historiefortellingen, som er viktig for å engasjere og inspirere kundene. Merkevarene er sterke og knyttet til positive opplevelser for kundene. Derfor er den digitale kommunikasjonen en måte å åpne merkevareuniverset for nye kunder og ikke minst utvide universet for kunder som allerede er en del av det. Utfordringen er å sikre at selskapet har teknologien og kunnskapen som muliggjør dette.

Person på sti i fjellet, i turklær og med ryggsekk

Møter kundene

Det handler om å skape en sømløs brukeropplevelse og selskapet har sterk tro på at de må møte og lære av sine kunder på alle arenaer. De jobber for å styrke analyse og innsikt, og ha effektive prosesser som leder til endringer og forbedringer på alle nivåer i organisasjonen. Teamet i Brav er drevet av et sterkt eierskap til merkevarene og en stor interesse for å styrke deres posisjon i alle markedene de er eksponert i for å vinne kampen om oppmerksomhet og konvertere salg. 

Internasjonalisering og produktutvikling

Som konsern har Brav en fordeling av omsetningen med omtrent 70 prosent på vinter- og 30 prosent på sommersesongen, med omtrent halvparten av omsetningen i Norge. Dette er en viktig driver for den internasjonale satsingen hvor Brav ser at omsetningen er mindre sesongavhengig når man løfter blikket fra vinterlandet Norge. Det arbeides intenst med innovasjon og produktutvikling, som for eksempel en egen Swix løperkolleksjon for sommerlig ruskevær og hustrige oktoberkvelder. Swix har høy troverdighet når det gjelder klær for tøffe værforhold, og mange av Ulvangs ullprodukter har egenskaper som kan komme vel med året rundt, mens både Helsport og Lundhags har turprodukter for alle sesonger, uten noe spesielt årstidsfokus.

Spennende tid

Kommersiell utvikling og selvtillit på vegne av merkevarer og markedsposisjon er et godt utgangspunkt for videre vekst. Når vi i Teft jobber for å rekruttere for Brav er vi trygge på at kandidatene vil møte en profesjonell, ambisiøs og endringsvillig organisasjon med aktive og bevisste eiere. Kombinasjonen mellom produkter med høy kvalitet, sterke merkevarehistorier og en kunnskapsdrevet tro på digitale kanaler gjør Brav til en spennende arbeidsplass for ambisiøse fagfolk.

Brav Norway AS

  • Norges største leverandør av sportsutstyr, med et omfattende spekter av egeneide merkevarer.
  • Med Swix og Toko er Brav verdens største produsent av skismøring.
  • Swix skistaver er markedsledende.
  • Under merkene Swix, Ulvang og Lundhags er Brav en betydelig leverandør av sportstekstiler.
  • Lundhags produserer også fottøy, sekker og annet turutstyr.
  • Helsport er blant verdens ledende produsenter av lettvekts soveposer og telt.
  • Brav er ledende i Skandinavia innen teamwear.
  • Skisporet.no er en nettbasert tjeneste med løypekart, ruter, punkter av interesse samt smøretips for aktuelle destinasjoner over hele landet.
  • Hovedkontor i Oslo, datterselskaper i Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Sveits, Japan og USA.
  • Egne fabrikker i Norge, Litauen og Sverige.
  • Produktene distribueres i mer enn 30 land over hele verden.
  • Omsetning 1,221 milliarder kroner (2021).
  • Heleid av Ferd Capital.
  • Hjemmeside brav.com.