Norges mest brukte tjenester skal bli enda mer moderne – og vil ta en rolle i digitaliseringen av Europa
BankID, BankAxept og Vipps har siden 2018 vært en treenighet. Nå skiller de lag og BankID og BankAxept skal ta følge videre, mens Vipps skal stå på egne bein.
Denne artikkelen ble publisert da Teft rekrutterte en ny leder for marked og kommunikasjon til BankID BankAxept våren 2022.
Nå søker BankID og BankAxept AS etter sin nye leder for marked og kommunikasjon, som skal være med å ta de to tjenestene inn i fremtiden og ut på de internasjonale markedet – i en tid som krever handling, digital produktutvikling og god ledelse for at selskapet skal lykkes maksimalt.
– Vi står helt i startgropen av det som er en enorm moderniseringsreise for tjenestene våre. Vi ønsker å bygge videre på vår viktige rolle i Norge og at tjenestene våre skal være sentrale i arbeidet med å digitalisere Europa. Samtidig skal vi fortsette å være Norges mest brukte betalingsmetode, sier Øyvind Brekke, CEO i BankID BankAxept AS
BankID og BankAxept blir ett eget selskap i løpet av våren. Nå starter arbeidet med å bygge og befeste posisjonen som et av Norges ledende teknologiselskaper.
– Vi har en unik posisjon i dag som Norges to mest brukte tjenester, helt uavhengig av bransje. Tjenestene har bidratt til at digitaliseringen av Norge er mye lenger fremme enn i de fleste andre land i Europa. Nå skal vi bygge en enda sterkere intern kultur og et fellesskap som utnytter synergiene mellom BankID og BankAxept enda bedre, fastslår Øyvind.
Avgjørende år for selskapenes fremtid
Utenfor Norges grenser har det åpnet seg et spennende mulighetsrom for BankID. EU ser nemlig til Norden når de nå skal digitalisere resten av Europa. Ifølge direktivet skal alle EU/EØS-innbyggere få en gratis elektronisk ID (eID) utstedt fra staten. Den nasjonale eIDen skal tilbys gjennom en eller flere «digitale lommebøker», eller enklere forklart: apper. Dette betyr at hele EU nå skal få «sin BankID» – dette innebærer en mulighet, men også et behov for rask endring for BankID, både nasjonalt og i hele EU.
– Vi skal gå fra å ha en posisjon i bakgrunnen av folks bevissthet, til å ta en tydelig sluttbruker-posisjon. Vi er godt i gang, og BankID-appen ligger for tiden øverst på listen av mest nedlastede apper, sier Øyvind.
– Når det gjelder BankAxept er den største muligheten fremover at nettbetaling og betaling med mobil i butikk vil ta over for fysisk betaling med plastkort. Vi må lykkes med å ta skrittet inn i de digitale betalingsalternativene, sier han.
Norges mest spennende teknologibedrift
For den nye lederen er dette med andre ord et veldig spennende tidspunkt å komme inn i selskapet på. Ikke bare vil man få være med å bygge en kultur og identitet for to av Norges mest brukte tjenester. Man vil også få være med på å sette føringer for digitaliseringen nasjonalt og internasjonalt, samt bidra til at tjenestene tar en veldig tydelig sluttbrukerposisjon.
– Vi har et enormt sterkt kompetansemiljø og er en av Norges desidert mest spennende teknologibedrifter, og vi ansetter stadig flere utviklere. Kanskje en skjult perle, som får anledning til å utfolde seg enda mer fritt nå som selskapene skilles fra Vipps. Nå får vi anledning til å blomstre på egen hånd, sier Øyvind.
Solide tjenester som fortjener å skinne
Hege Steinsland, teamleder for Marked og kommunikasjon, forteller at selskapene allerede er i gang med arbeidet med å skape en felles identitet.
– BankID og BankAxept er solide og trygge tjenester som er velprøvde i markedet over veldig mange år. Nå skal vi gjennom en stor merkevareprosess og få et felles navn. For den nye lederen som kommer inn vil det være viktig å bidra til å legge en strategi for hvordan vi skal lansere tjenestene våre utenfor Norges grenser samtidig som vi skal jobbe samlet og fortsette veksten i det norske markedet, sier Hege.
Hun mener de to viktigste oppgavene for en ny leder som kommer inn vil være å bygge opp en avdeling og styrke laget. For å lykkes med jobben, er det viktig å bli godt kjent med selskapet og ikke tenke at man skal ha alle svarene fra start.
Utover å bygge en sterk kultur internt, vil den nye lederen få bryne seg på flere interessante utfordringer.
– Begge produktene er spennende fordi man ikke sitter på hele verdikjeden. Det er et komplekst interessentbilde. Så selv om vi er i en førende rolle, bestemmer vi ikke over hele produktet selv. BankAxept og BankID er avhengig av tett samarbeid med banker, kunder, myndigheter, leverandører og øvrige samarbeidspartnere for å lykkes. Produktene blir med andre ord ikke en suksess alene – vi må spille på lag med andre aktører. For den nye lederen for marked og kommunikasjon er det derfor viktig at man er god til å håndtere alle de ulike interessentene på en god måte, forklarer Hege.
Øyvind ønsker seg en leder som kan være en av hans viktige strategiske rådgivere, samtidig som lederen skal lede arbeidet i avdelingen. En stødig fagperson som kan jobbe proaktivt med kommunikasjon internt og eksternt, i et svært komplekst interessentlandskap.
– Som de to mest brukte tjenestene her til lands, uavhengig av bransje, jobber vi med en stor bredde av målgrupper. Vår nye leder for marked og kommunikasjon skal lede oss gjennom en transformasjon av merkevare, identitet, kommunikasjon og marketing. Du bør ha erfaring med både sluttkunder og bedriftskunder, gjerne ha litt fart og være litt utålmodig som type, samtidig som du er ydmyk med tanke på den tunge fagkompetansen de andre i selskapet sitter med, avslutter Øyvind.